HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 en tråd om drycken té
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:21:25  Show Profile Send n0p a Private Message
År 2008 så har té fått något av en revival i mitt liv.

Köpt på mig ett antal olika påsteér och druckit. Köpt hem lite av det ena och det andra, men kanske inte något exotiskt utan mest det man hittar på ica och sådär.

Lite random-tankar om de jag har prövat:

* Grönt té - det luktar mycket gott och tilltalande, men sällan som jag får den riktiga smakupplevelse som jag är ute efter. Testat de här påsarna: Markatta, Lipton pyramider och Twinnings grönt med citron.

Det känns lite blekt helt enkelt. Har även prövat grönt lösté från en välsorterad handlare och samma intryck består. Ska testa och fråga efter ett lite kraftigare grönt té nästa gång.

För grönt té kan nog vara en riktig njutning om man hittar rätt.

* Rött té / Roibos

Jag har testat följande påsar Lipton, Lipton pyramider och hemköps.

Själv blir jag alltid något avskräckt när jag luktar på rött té, det luktar förvisso gott, men det finns alltid med lite skumma toner, typ lite medicindoft över det. Märks helt klart att det är annan "råvara" än i grönt och svart té.

Men allt som oftast så smakar det helt ok bara man inte förväntar sig "svart té", och i och med att de rött té finns som koffeinfritt så är det ju ett alternativ för den med känslig mage eller sent på kvällen.

* Svart té

Två klassiker som jag nog aldrig kommer att tröttna på och som kommer finnas hemma är Lipton yellow Label och Lipton Russian Earl Grey. Dom här två tillsammans med mjölk och socker är det hög mysfaktor på. Inget som sticker ut och smakar extra mycket utan istället en "smooth"-upplevelse. Russian har härliga honungstoner tycker jag.

Vad dricker ni andra?

Är ni lös té puritaner som fnyser när ni ser en té-påse?

Har ni mjölk och socker i ert té?

Exit Planet Dust

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:43:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
Inget i mitt te.

Gillar främst löste.

Då primärt Ingefära/citron te.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:50:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tepåsar? Hu, usch och fy!
Det mesta av löstéet som säljs i vanliga livsmedelsbutiker är dessutom av låg kvalitet enligt min uppfattning. Dylikt nyttjas endast i nödfall och brist på annat.

Antingen mjölk eller ingenting i téet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:16:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan nog kalla mig "lösté-puritan"

Absoluta favoriten är "Brunkullan" - drack det på krogen med samma namn i Östersund när de ganska nyss satt ihop blandningen, och tyckte redan då att det var otroligt gott. Nu har det blivit stort och säljs nog i varje tébutik värd namnet i Sverige, både rött, svart och grönt. Men det är bara det svarta originalet som tilltalar mig.

Andra favoriter är:
- "Lady Grey" - earl grey-aktigt med lite citrus-touch
- "Farbror August" - gräddigt, fylligt. Luktar starkt!
- "Gotländsk sommarblandning" - té från gotländska Kränku! Blommigt, sött utan att bli sliskigt.

Ska det vara påsar är det engelskt påsté som gäller. PG Tips är en favorit.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:49:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
Lady grey ser ut som jag får testa den...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/24 :  15:05:16  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Grönt te: Tchae orginal (de gröna tepåsarna som brukade vara runda men som nu är kantiga) Kom ihåg att grönt te behöver dra betydligt längre än svart te.

Svart Te: Lapsang Souchong, ett rökt te. Gillar du rökig whisky finns det god chans att du gillar denna också. Med mjölk, eller utan. Jag dricker utan mjölk.

Jag dricker i stort sett all te med en sockerbit utan mjölk, förutom Yellow Lable som bara måste ha mjölk.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/03/24 15:07:35
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/24 :  16:00:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Svart Te: Lapsang Souchong, ett rökt te. Gillar du rökig whisky finns det god chans att du gillar denna också. Med mjölk, eller utan. Jag dricker utan mjölk.


Håller med, Lapsang är väldigt speciellt och väldigt gott... Istället för svart kaffe... Dricker utan mjölk men med en halv tesked socker vilket "lyfter" det hela lite extra...

Jag är inte jätteinsatt, men är det inte de speciella växtförhållandena som gör att lapsangté smakar rökigt? Fick för mig att det inte röktes med rök. Kan ha fel...

Ett tips är ju att göra eget té, jag gjorde av vanligt lösté och glöggkryddor ett relativt lyckat julté i julas...

Min favorit är annars äpple och kanel i svart té, en smakkombination som alltid är rätt...


Edit; kollade upp det. Lapsang röks visst... stod i wikipedia

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/03/24 16:03:02
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/03/24 :  22:28:16  Show Profile Send Roq a Private Message
Alltid lösté här och så gott som aldrig påsar. Enbart för smakens skull, annars har jag inget emot påsté.

Det var Twinings som gällde länge och kompisens familjs egenimporterade ruskigt goda Earl Grey men nu har vi fastnat i Liptonträsket.

Mest varianter på Earl Grey dricks, Lady Grey och nu Liptons Russian och Persian. Lapsang Sochoung är också en favorit som rekommenderas.

Tror jag har läst att Rooibos inte är té per definition utan en örtdryck. Tillagningen är väl densamma men för att det ska vara ett té så ska det vara en viss buske av rätt "familj". Kanske skulle testa det nån gång.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/25 :  01:37:38  Show Profile Send n0p a Private Message
Som vanligt så har wikipedia en hel del läsvärt - http://sv.wikipedia.org/wiki/Te

Roq: Här kan du läsa mera om Roibos - http://sv.wikipedia.org/wiki/Rooibos

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  09:15:45  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har prövat mycket té och skulle aldrig gå tillbaka
till påsté när man väl smakat in sig på rena téer.
Dessutom är jag purist, jag kan inte tänka mig smaksatta
téer med 'aromer' annat än rökta Lapsang.

Mina favoriter är japanska gröna téer. Börja t.ex.
med Genmaicha som innehåller rostat ris. Mera
puritanska är Sencha och Bancha.

Sedan finns t.ex. Kinesiska gula och vita téer
osv. osv. osv.

Man är aldrig färdigdrucken

Martin
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/03/25 :  09:37:26  Show Profile Send Eref a Private Message
Blev inspirerad tedrickare efter ett Kinabesök.

Många kinesiska teer kokar man flera gånger. Andra koket anses ofta vara det bästa.
Så gott som alla teer bedöms inte bara efter smaken utan även efter sin medicinska effekt.

Själv blev jag väldigt förtjust i en del gröna teer. Köpte ett lager som tyvärr är slut nu.
Grönt te innehåller antioxidanter och är väldigt nyttigt.
Man bör dock inte blanda med mjölk eftersom det startar en kemisk process som förstör antioxidanterna.

Kineserna dricker själva mest grönt te och exporterar mest svart te.
Jag tror anledningen att man mest dricker svart te i Europa är att det hållit sig bäst vid export. Grönt te är antagligen mer av färskvara.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:02:02  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har hittat iaf en påsté som är helt ok, rentav ritktigt bra om man vill bre på lite. Jag tänker på det rättvisemärkta indiska téet, smaksatt bla med kanel och fänkål. Funkar bäst med lite grädde och några nypor socker. Kommer dock inte ihåg fabrikat.

Ett annat smaksatt té som funkar är som sagt Lipton Russian Earl Grey, och std Earl Grey. Finns ju i de flesta matbutiker.

För att gå ett steg längre på skalan över otillgänglighet så kommer Kränkus (butik i Visby) båda sorter Munk och Himalaya. Den senare funkar bra som "julté" om man så vill. Kräver bara minimalt med socker för att bryta ev bitterhet.

De för mig minst tillgängliga sorterna är först Darjeeling First Flush. Lite småjävligt dyrt som iaf jag bara fått tag i via té-konnässörer. Dock värt sina penningar. Senare är Lapsang Souchang ett bra roll/konfliktspels-té. Författaren till figurspelet Warmaster lär ha skrivit in i handledningslitteraturen att té är en förutsättning för spelandet. Jag håller givetvis med

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:01:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har extremt svårt att få till grönt té... antingen smakar det inget, eller så får det dra någon millisekund extra så blir det extremt beskt och obehagligt... Tiden tycks vara väldigt känslig faktor när man brygger grönt té...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:55:43  Show Profile Send MartinN a Private Message
Grönt te skall vara 'färskt'.
Grönt te skall ha lägre temperatur på vattnet
som slås på, 70-80 grader, absolut inte kokande.
Första dragningen är kortare och andra dragningen
längre. Jag nöjer mig med två eller tre dragningar
(avkok).

Några tips.

Martin
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/25 :  12:01:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ok, jag kör med vatten direkt från kokaren... så det är för varmt antagligen. Men vad är det för procedur med flera dragningar? Hur går du till väga MartinN? Byter man té mellan dragningarna, tillsätter mer vatten? Detta med att göra flera dragningar var nytt för mig.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  12:18:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Svart te låter man 'dra' bara en gång med hett vatten,
80-95 grader. Grönt te kan man alltså lämna kvar i koppen
eller kannan när man har druckit den första koppen och
sedan hälla på nytt vatten, 70-80 grader och låta det
dra litet längre tid.

Sedan är det viktigt att anpassa mängden té till vattenvolymen.
Precis mot vad man skulle tro så behöver fint söndrat te
med små flingor mera vatten än storbladiga téer. Men allt
är naturligtvis fråga om smak och tycke så man får pröva
sig fram.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000