HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hvorfor er det slik??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:18:08  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, skrev dette innlegget på musikkforumet i går:

"Kommer akkurat hjem fra min andre kirkekonsert i denne påsken:
Bergen Bachsolister i Mariakirken, Bergens eldste kirke. En fantastisk akustikk, meget dyktige musikere, vakker musikk!

J.S.Bach:
Konsert for violin og orkester i E- Dur, BWV 1042
Kantate BWV 52, "Jauchzet Gott in allen Landen"
Kantate BWV 42, "Am Abend aber desselbigen Sabbaths"

En gyllen anledning til å "kalibrere" ørene......

Observasjoner:
1) Levende akustisk og uforsterket musikk klinger mye mørkere enn man er vant til fra anlegget (og opptakene)!
2) Dynamikken i levende , klassisk musikk er utrolig!
3) Både cello og bass "lader" rommet med kraftigere og mer presis bass enn selv et godt anlegg presterer!"

Da jeg var kommet hjem, satte jeg meg ned foran husalteret og hørte gjennom disse:
Bachs violinkonsert for 3 violiner i D- Dur BWV 1052
Bach- koraler vol 38, disk 2.

Gjennomgående hørte jeg følgende:
1) Stemmer ble gjengitt svært naturtro, og med god holografi og dynamikk.
2) Violiner ble gjengittt mye skarpere enn jeg hadde hørt i Mariakirken, lyden av buen over strengene var svært fremtredende, men lyden av resonanskassen var nærmest fraværende. Det hele låt lyst, og jeg hadde følelsen av at noe manglet.
3) Cello- og strykerbass ble nærmes bare "antydet" i forhold til slik det låt i Mariakirken.

Hvorfor??

Ligger begrensningen i anlegget mitt?
Er det opptakene som er gjort slik?
Er det selve cd- mediet?



mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/24 12:26:03

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:36:56  Show Profile Send jos a Private Message
Jag tror personligen att det varierar något fruktansvärt beroende på akustik i konserthallen. I en hall låter det si och i en annan så vilket vidare ger väldigt olika karaktärer på olika inspelningar.

Däremot håller jag med ang. dynamiken. Mycket häftigare på plats och kan det bero på att man "slätat" ut det lite på inspelning?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/24 :  12:43:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är välan bara att bita i det sura äpplet och erkänna att en hifi anläggning är en kompromiss. Gjorde ungefär samma sak igår. Vi lyssnade hemma hos mig på några orgel plattor, gick sedan på konsert och upplevde att allt var så mycket bättre. Jag har en kompetent anläggning har för mig att du har riktigt tunga grejer. Men att kunna "flytta hem" konserter till sig hemmavid kan vi glömma. Det blir ett substitut, men det kan räcka länge!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:01:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker att det är oerhört vanligt (dvs det finns undantag) att moderna högalare har en klangbalans som är väldig långt från verkligheten, och då just åt det ljusare hållet. Sedan är det kan det ju aldrig bli som i verkligheten men klangbalansen skulle nog i många fall kunna vara betydlig bättre än vad den är.
Visst kan andra komponenter bidra i någon mån men de största bovarna är ju högtalarna och akustiken, förutsatt att man inte hänger på en missanpassad rörförstärkare.

En del inspelningar gör ju inte direkt saken bättre heller...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:10:32  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag håller med att högtalare låter för ljusa. Hela anläggningar - hur mycket pengar som helt - låter ofta för ljust. Jag vet inte varför? Men jag tror att tillverkare idag inte lyssnar på musik live. Utan ref. blir andra anläggningar. Läste att någon köpte ett par Wilson (modell mycket dyr), som han hade som ref, när han själv tillverkade dyra högtalare!! Känns inte riktigt vettigt!!!
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:35:19  Show Profile Send boombox a Private Message
Jag reagerar också på att mycket hifi har en betoning på diskanten som inte finns i verkligheten. När detta sedan kombineras med närmickade inspelningar tycker jag det kan bli jobbigt att lyssna.

Undrar ibland om inte strävan efter att alla detaljer skall framträda i en inspelning gör att det blir onaturligt. Ett "mörkare" ljud låter mer balanserat och naturligt tycker jag.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/24 :  13:54:16  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Jeg er tydeligvis ikke den eneste som har gjort seg tanker om dette!
At akustikken i både opptaks- og lytterom spiller en stor rolle er helt sikkert, likeså er det vel et sørgelig faktum at selv en god innspilling og et godt anlegg ikke kan gjengi den heftige dynamikken man hører på en livekonsert...
Det som jeg syntes var både overraskende, og som bekymret meg litt var følgende: Hvor ble det av violinens "kropp"?
Er det opptaksteknikken, dvs. nærmikkingen som gjør det?
Ellers synes jeg at her var mange og gode innspill.
At moderne høyttalere kan klinge for lyst er jeg helt enig i! Muligens gjøres dette for å få en viss "imponatoreffekt" med masse detaljer.
Spørsmålet er jo hvorfor man lar seg imponere av slikt.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/03/24 :  14:08:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi satt här igår och förundrades över just "kroppen" i en cymbal på en inspelning. Det som jag upplever är att upptagningen/inspelningen skiljer mycket mellan skivor.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/03/24 :  15:32:26  Show Profile Send Bland a Private Message
"Muligens gjøres dette for å få en viss "imponatoreffekt" med masse detaljer."

Helt rätt. Det finns ofta fler detaljer på en mordern anläggning, av dyrt snitt, än vad det finns i ett konserThus! Lite skumt är det! :-)
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/03/24 :  15:42:20  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ahh, livemusik är underbart, både synsn och hörseln får smörjelse, att ha en stereo som kan förmedla "livekänsla" är svårt, många tillverkare av högtalare odyl betonar det rena ljusa imponatorljudet, glada i hågen går vi hem och kopplar in......något som bara skriker.
Allt utom textildiskanter,allt med mindre än 12" i basen är en styggelse för glädjen
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/03/24 :  16:16:32  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
Vid tester av t.ex. högtalare används ofta uttryck som "neutrala", "mycket musikaliska men inte riktigt neutrala" med flera liknande beskrivningar. Jag skulle kunna tänka mig att till viss del påverkas tillverkare av ovanstående typ av omdömen från kritiker. Som användare av Hi-Fi utrustning påverkas vi också av dessa omdömen.

"Neutralt" borde - om jag nu förstått saken rätt - vara ganska nära upplevelsen vid ett live framförande. Problemet är att när vi är där och lyssnar så kan de flesta av oss med hjälp av ögonen betrakta de olika musikerna. Nu är ju örat så förunderligt konstruerat att det, när vi koncentrerar oss på en viss ljudkälla, kan fokusera på just det ljudet.

I vår hemmiljö vill vi på samma sätt kunna lokalisera de olika instrumenten men nu sitter vi kanske i mörker eller spänt tittande på högtalarna och elektroniken. Här behöver vi hjälp av högtalarnas och övrig utrustnings förmåga att lyfta fram detaljer - och redan här försvann stora delar av den "neutrala" återgivningen. Våra krav på detaljer, rumsupplevelser och tredimensionalitet har bidragit till att knuffa tillverkarna åt ett håll som i lyssningssituationen kan kännas nog så verkligt - men inte när vi kalibrerar mot verkligheten!

Jag tror att detta bidrar till skillnaden mellan upplevelserna av t.ex. musik i kyrkorummet eller konsertsalen jämfört med anläggningar i andra miljöer.

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB

Edited by - Its-a-Deal on 2008/03/24 16:18:25
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/24 :  19:37:08  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Etter å ha lest gjennom denne tråden en gang til, gjorde jeg to ting:

1) Gikk bort til høyttalerne, og skrudde "brightness"- knappen fra klokken 1400 tilbake til kl 0900.
2) Satte på Cd- drevet mitt, og spilte Bachs "Osterkantaten" på CDSD i stedet for over iTunes.

Voila!

Nå var lyden plutselig svært lik den jeg hørte i Mariakirken! Bassen og dynamikken var selvsagt ikke i samme klasse som på en live- konsert, men du verden så mye bedre det ble!
Det låter kanskje ikke lenger så hyperdetaljert, men for mitt vedkommende er det nok å vite at detaljene er der, hvis jeg føler trang til å sette "spotlight" på dem, trenger jeg bare å skru litt på "Brightness".
Jeg har også i en annen tråd skrevet at lyden blir bedre over cd- drev enn gjennom iTunes- det hele låter rundere og mer organisk- Jeg skal ikke gå i detaljer, men har en følelse av at optisk DSD med separat klokkesignal er overlegent bedre enn vanlig SPDIF.

En stor takk til alle som har kommet med konstruktive innspill.

Jeg er en erfaring rikere, det lønner seg virkelig å kalibrere ørene av og til!
mvh


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/24 19:51:53
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/24 :  20:42:17  Show Profile Send HNK a Private Message
flera gånger har jag fått kommentaren att det låter ljust eller tunt när andra icke hifimedvetna lyssnar. jag håller med! dagens högtalare låter tunt och ljust, inte alls naturligt enligt mig.. fast jag ska inte säga att alla låter på de viset, har inte lyssnat på så jättemånga.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/25 :  00:04:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Detta är ingen nytt så att säga tyvärr. Detta har under fleratalet år gått mode i ljusare och ljusare och även slankare Hifi-ljud överlag, något som inte är ett naturligt ljud enligt mina öron heller. Har lyssnat på flickvännens kör i olika miljöer och det har fått mig fundera lite när det gäller vad som egentligen är naturligt och neutralt och det finns en del högtalar märken som definitivt är långt ifrån verkligheten
Och detta ihop med illa inspelad musik så blir det rena motorsågsmassakern på öronen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  08:50:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag tycker att 'kalibrering' av öronen med levande musik
är en nödvändighet. Senast hjälpte det mig i går vid
kalibrering av min subwoofer. Jag blev jättenöjd efter att
ha hållit på en timme med skruvande och jämförande. Sedan
när det klickade till och allt föll på plats var det
verkligen ofantligt mycket bättre än när jag hade börjat.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000