HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Internet - ibland bra att ha...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  13:04:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tjenna,

Jag och sambon flyttade in hus för ett nåt år sedan. Redan efter 3 månader började det två år gamla kylskåpet strejka. Isbildning, ca -3 till +1 grad, drog massor med watt. 1100kr reparation och sen funkade det igen.

Bara någon månad efter reparationen började den slåav och slåpå sig själv. Klick-klock...Klick-klock...Klick-klock...Klick-klock Temperaturen varierade från +5 till ibland +11.

Nu till påsk var det välfyllt (nåja...överfyllt) och kylskåpet klick-klock'ade mer än vanligt, temperaturen höjdes...Till slut funkade det inte alls.

Sökning på nätet efter reparatör alternativt ersättnings-kylskåp.
Google gav fler länkar än jag kunde tänka mig, men jag fastnade bland annat på:
http://www.cint.se/debatt/showpostflat.aspx?postid=89510

quote:
>Kylen är trevlig men allför dålig kvalitet. Precis som frysen har nu elektroniken gått
> sönder på denna också. Kostar massor att fixa och den är bara 5 år gammal....
>
Kan informera att det är en kondensator 1uF, som tappar sitt värde. Har haft både kyl och frys som krånglat (slagit på och av + tappar kylan). Bytte likadan konding i bägge maskinerna, och nu funkar de! De är också 5 år gamla. För hemma fixaren med lödkolv skulle jag nog kunna tipsa om art.nr 65-522-02 på ELFA.se. Ca 30 min. jobb. Värt att försöka. //J

Steget till handling är ibland inte så långt - ut å hämta en filterkonding till nån högtalare, kontroll mät existerande konding och tänkt ersättningskonding.
Resultat?
1 uF som satt på kortet visare upp 0.667 uF vilket omsätts till dryga 30% feltolerans!

Dit med en 1uF som vid kontrollmätningen visade sig vara på 1.04uF. Dit med styrkortet och sedan igår kl 16:00 har skåpet fungerat helt utan klick-klock!

Nån som har en bra förklaring på varför det inte funkade med 0.667 uF men med 1.0 uF?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/23 :  13:30:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En ny karriär hägrar Pär

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:07:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Lägger in dig som ny kontakt på kylreperatör

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:09:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lite smal i min expertis bara: Husqvarna QR2210W! [D:]

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:20:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blev det en Silver i olja konding ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:21:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Double A här på forumet menade att MIT rtx kondingen gjorde stora förbättringar i hans system...men det blev till slut en enklare MKT (/MKP?) konding - från Biltema!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:22:24  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Låg kondingen i signal-vägen?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/23 :  15:32:03  Show Profile Send B-200 a Private Message
asg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/03/23 :  15:49:47  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har haft liknande hjälp av WWW.

En HP skrivare/fax/scanner blev puckad efter ett år eller så. Började gnälla om att stänga luckan fast den var stängd

HP var var lika hjälpsamma som döda paddor Hittade info om att det är en sådan där smal&bred multikabel som glider ur sin hona, särskilt om man flyttar på skrivaren (vi hade precisflyttat hem från UK)

Öppnade och skruvade isär, Lo and behold!! Kabeln var halvvägs ute, plopp in & på med tejp. Fungerar fortfarande fyra år senare

Jag ringde HP service och berättade om felet så att de kan ha det i sin "kunskapsbank"
Vi vet!! blev svaret

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/03/23 :  16:01:09  Show Profile Send Mey a Private Message
Helt underbart
Vilken fantastisk kundservice. Har samma erfarenhet av just HP
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/03/23 :  19:18:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Perfekt!!!!!
Jag har ju ett sådant kylskåp! Jag ringer "Engelholm Kyl & frys" när jag får problem.

Internet är ruggigt bra för kunskapsöverföring.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/03/23 :  20:02:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dags för ny underavdelning kanske?

DIY - vitvaror...

Eller DIY - Husqvarna - då får vi med motorcyklar, motorsågar och symaskiner också...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/03/23 20:03:01
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/24 :  10:58:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Perfekt!!!!!
Jag har ju ett sådant kylskåp! Jag ringer "Engelholm Kyl & frys" när jag får problem.


Med tanke på priserna för att reparera kylskåp är det nog en mer lönande business!

Ps. Reparationen tog knappt 30 minuter inkl extra kontrollmätningar.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000