HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför tycker jag om Bose på hög volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/21 :  09:03:59  Show Profile Send n0p a Private Message
Alltså, det finns en klädbutik som har som en del av sin grej att spela house ofta. Alltså typisk klubb musik med en stadig basgång och rötterna i funk ungefär.

I butiken så har dom valt bose högtalare. Det är lite svårt att se vad vilka eftersom dom är takmonterade och dom försökt gömma basarna. Men jag kan tänka mig att det är något sådant här ungefär - http://www.bose.se/SE/sv/home-entertainment/home-cinema/speaker-systems/AM15/index.jsp

Alltså deras kuber som är staplade två på höjden och som man kan vrida som är ett sub/sat system.

Dom spelar på ganska hög volym, inte riktigt som på ett disco, men man måste höja rösten lite ialla fall för att göra sig hörd. Vanlig samtalston funkar bara om man står nära med den man snackar med.

Jag blir alltid glad i den butiken, dels för att jag älskar musiken dom spelar men oxå för mig så är det ett mycket trevligt ljud. Märk väl jag säger trevligt, kanske inte transparant, korrekt eller analytiskt.

Men dom kan spela på en hög volym och det är aldrig en tillstymmelse till att låta vasst som det så ofta gör ute på krogen eller på konsert. Alltså det är något helt annat än dom pa-system som jag har hört.

Min främsta invändning oavset om det är i hifi eller i pa sammanhang är att det ofta låter vasst, särskilt när volymen skruvas upp. Kan vara min hörsel som är känslig eller så är det väl bara en personlig preferens?

Jag antar att det är reflektionerna som är en del av varför man blir imponerad. Alltså, eftersom det sitter fler högtalare så kan dom sprida ljudet mera. Till skillnad från andra butiker som har en vanlig hemmastereo och försöker täcka upp en stor yta.

Och nej, jag förhåller mig inte helt okritiskt till Bose, men den här tråden handlar mera om ljudet som dom kan återge och vad som kännetecknar det mera än själva märket.

Någon som känner igen sig?


Exit Planet Dust

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/21 :  09:27:38  Show Profile Send HNK a Private Message
förstår precis vad du menar! låter riktigt bra i många butiker, kan spelas högt och låter ändå bra i öronen.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/21 :  09:34:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kläderna dämpar???
Bose har en avrullad diskant??

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/21 :  15:17:40  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja asså bose är inte dåliga någonstans. Låter riktigt kanobra för storleken. Och det beror vad man ska ha det hela till. Jag skulle aldrig kunna leva med dom i hifisammanhang men som bakgrundsmusik eller till film kanon. Sen är dom snygga

Vi har en boseradio i köket en vit historia med cd å alla inställningar görs via fjärrkonrtrollen enbart. Spelar sanslöst bra för att vara så liten. Hur dom får ut den basen ur 2 st 2tums bredband ja det är nästan som man börjar undra om det är häx-kraft
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/22 :  11:19:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Har sålt Bose en gång i tiden och de spelar riktigt bra så länge man lägger hifi-parametrarna åt sidan.

Till hemmabio är de ruskigt kompetenta och de små köksmaskinerna spelar hur bra som helst.

När vi dånade igång Bose största hemmabiosystem i butiken gick det inte att föra ett normalt samtal i andra änden av lokalen som var på 1200 kvadrat... Rätt bra kräm i dem!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/03/22 :  16:59:57  Show Profile Send rolnor a Private Message
Förstår dej till fullo, har tidigare haft svindyr s.k. HiFi som varit jobbiga med vassa ljud, har nu ett par Beolab femmor istället och måste kräma riktigt tinnitus-högt för att få såna vassa ljud, njuter till fullo av musiken, kanske fattas det HiFi-parametrar, men det är inget som stör mej i alla fall, helnöjd!!

rolnor
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/22 :  17:26:52  Show Profile Send HNK a Private Message
hifi är faktiskt överskattat ibland enligt mig, märker ofta att det är mycket roligare att lyssna på såkallade icke hifihögtalare.

Edited by - HNK on 2008/03/22 17:27:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.38 sekunder. Snitz Forums 2000