HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Budget högisar/subbar & budgett reciever/förstärk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/01 :  14:49:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Någon som känner suget att dela med sig lite av er erfarenhet av subbasar från XTZ, Proson och möjligen något eget budgetalternativ. Jag ska byta ut min anläggning och sluta med det riktiga finliret (om det går) och då har jag tänkt sälja elektronik och mina stora högtalare och ersätta med små satelliter av godkänd kvalité. Pris på högtaleriet totalt får ej överstiga 4500kr och då vill jag ha bas och små satelliter. Ej stora burkar. Jag har kollat på XTZ 8.16 basen eftersom den är så billig att man kan köpa två och para ihop detta med XTZ 70. Då blir priset snuskigt lågt under 3500kr. Samtidigt kanske det inte blir bra nog!? Signalkällan blir en bärbar dator eller ipod och någon receiver/förstärkare i litet format. Även tips på sådant mottags tacksamt.

Har ni några tips och förslag. Förutsättningarna som gäller är smått och diskret, gärna kunna sätta upp satelliterna på väggen och sedan så bra bas som möjligt till detta.

Har någon några erfarenheter av XTZ, Proson, Dynavoice och allt vad dessa billiga alternativ heter??

Kom med tips!!

Mvh//Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2008/03/03 09:36:51

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/03/01 :  16:47:53  Show Profile Send Eref a Private Message
Ett riktigt billigt och bra alternativ som jag kan rekommendera är annars
Dynavoice Magic f-6 som är en ganska liten golvare. Jag tycker den låter mycket bra
i synnerhet om man betänker priset, 1000kr(på Fynda).
Egentligen behöver du ingen subb då men om så finns ju Audio Pro också.

En receiver som spelar mycket bra ihop med dessa högtalare är NADs c720BEE för 5000kr
på Hifiklubben!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/01 :  18:52:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Billigare stärkare tror jag räcker långt. Frågan är vilken? Högisarna kan fungera men inte utan sub, inte för mig!

Dynavoice har ju riktigt fina högisar (ser det ut som)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/03/01 :  23:50:08  Show Profile Send Eref a Private Message
En Sonic T-amp kanske? Sen har ju Dynavoice stativare som lär vara bra och passa ihop med just T-ampen. Fast detta blir ju utan radio förstås...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/02 :  09:53:16  Show Profile Send dwain a Private Message
jag äger xtz-70 och vad ska man säga. Till dom pengarna så spelar dom riktigt bra. Med mkt god upplösning. Jag kan säga att efter en liten modd som gav ytterligare lite mer och tog bort den lilla burkighet som fanns så är jag mycket nöjd. Dessa funkar utmärkt som frontar om man har en bas till. Kan spela ganska högt också utan att låta illa. Jag körde dom ett tag på skoj kopplade rakt av till min stärkare och sedan mina baslådor och trott eller ej så lät det kanon. Med förvånandsvärd fyllighet i röster och så. Dom klarar av att måla upp en bra och trovärdig ljudbild också
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/02 :  12:20:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Vi har xtz 70 som centerhögtalare i hemmabio, tycker att den gör sitt jobb över förväntan, den är ju sååå liten. Kan tänka mig att den räcker långt som högtalare med liten risk för burkighet som dwain nämnde, däremot blir det svårt för den att spela tillräckligt djupt för att "möta" subbasen i frekvensregistren... XTZ 80 kanske klarar det bättre?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/02 :  12:54:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har ett par xtz 80 satelliter som jag idag testade med stora anläggningens elektronik och de duger inte riktigt. För hårt mellanregister men fin stereobild. En tanke kan vara att skaffa de här Dynavoicehögisarna och kompletter med 2 xtz 8.16 subbar. Men jag vet inte hur Dynavoicarna låter. Däremot tror jag alldeles säkert att de kan möta en sub bättre än xtz 70. 70:orna är dock otroligt trevligt format på. Värt att testa kanske!?

Stärkare, gärna med digitalingångar. Vad har ni för tips?? XTZ A100DII verkar trevlig men hittar ni andra alternativ. Jag tänker mig att jag ska kunna koppla in t.ex. en airport express och då kan jag tänka mig att det blir bättre att använda den digitala optiska utgången på den än att använda den interna D/A:n?!

Kom med mer härliga tips och tack för era tips hittills. Det är ett kul segment det här med toklågbudgetstereo

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/04 :  12:41:17  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det här tror jag blir den ultimata budgetlösningen. Marantz SR3001 receiver, högtalarpaket Dynavoice f-serien frontar, center, bakhögisar och som grädde på moset Proson conquest sub 1010 MkII. Tottitoale cirkus 6500kr + lite kablar (ringledare på claes ohlsson till högisar och någon subkabel från Kjell & Co. Borde hamna under 7 lökar för ett härligt litet hemmabiosystem som också med viss sannolikhet, baserad på nätrecensioner, kommer låta trevligt som musikförmedlare. Spännande.

Möjligen att man ska välja en annan sub men det är sjukt svårt att veta hur dessa budgetsubbar står sig mot varandra i samma setup och man kan ju liksom inte köpa en av varje bara för att jämföra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/03/04 :  12:52:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har Proson Conquest 6020 golvhögtalare (2495:-) och jag tycker de är RIKTIGT prisvärda! Spelar med glädje och en godkänd upplösning.

Edited by - MullBenkt on 2008/03/04 12:57:55
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/03/04 :  12:57:09  Show Profile Send jaejin a Private Message
Varför ej kika på gallos små klot. Jag har hört dem på mässa nu två år i rad och tycker de har en förvänansvärt trevlig klang.
Kostar inte mycket alls och är väldigt små.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/04 :  13:06:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att det är spännande att plocka ihop ett system som du gör jeppe72, här finns säkert anledning att bli positivt överraskad för hur mycket ljud man ändå får för de pengarna.

Kan en Pioneer 817 vara ett alternativ till Marantz 3001, i Pioneers fall skulle man (enligt tillverkarnas spec iaf) få 7x110 w istället för 7x70, plus att pioneer har rumskorrigering - och inte minst finns (om jag minns rätt) möjlighet att på pioneer använda bi-ampning på frontarna om man väljer att använda ett 5.1-system.

Ljudmässigt kan jag inte uttala mig om någon av dem då jag inte provlyssnat själv. Googla så hittar du säkert jämförande tester.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2008/03/04 :  14:08:52  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag hade personligen för 6500 kronor riktat in mig på en alternativ uppbyggnad: 2-kanals som byggs ut till hemmabio på sikt.

D.v.s först införskaffat en bra stereoförstärkare eller stereoreceiver, ett par vettiga fronthögtalare och därefter byggt ut det hela med en hemmabioreceiver och resten av högtalarna. Räknat i ljudkvalitet kan du få bättre ljud för 6500 kronor om du inleder med en stereo och utifrån den bygger upp hemmabion.

Snabbkollade XTZ hos Fyndbörsen och jag hade personligen för 6500 kronor tagit t.ex:

*XTZ 93 WMT (eller 99.21/99.22)
*Marantz PM4001 eller PM6002

Alternativt någon annan kombination av t.ex förstärkare 3000 kronor och högtalare 3000-3500 kronor.

Därefter köpt en receiver med pre-out och skaffat subwoofer samt matchande surroundhögtalare.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/07 :  15:49:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu har jag gått ännu lägre budget. Proson sat 31 biosystem med proson conquest 1010 bas och Sherwood receiver som frå fina recensioner på nätet. Hamnar på 5000 någonting. Spännande att se vad detta kan resultera i. Vit pianolackerad högtalareserie som verkligen ser fin ut. Hoppas den låter åtminstone hyffsat.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/09 :  21:26:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Nu är ovanstående beställt. Från highend till lågbudget hemmabio, vad ska man säga!?!? Nåja vi får väl se hur länge jag överlever

VA333ES, jag tackar för tipset men jag har redan gått den vägen för 20 år sedan och hoppade då över hemmabion på vägen då det lät skit i jämförelse med de tvåkanalsanläggningar jag hade råd med. Sedan dess har jag hamnat i ganska tungt ljud.

Nu är det pausdags och tung hifi får vika undan i prioriteringsordningen och vem vet kanske det kommer få sin givna plats i mitt hem senare i livet. Men helt utan ljud vill man ju inte vara så nu satsas det på litet, smidigt och så bra som möjligt.

Av kostnadseffektiva skäl känns det därför som dessa billighets-hemmabio-anläggningarna hamnar högt upp på listan. Inte minst eftersom man, genom att köpa allt på en gång, får sagolik rabatt hos Fynda. Hela anläggningen kostar ungefär hälften av vad mina kablar kostade i den stora riggen och då får jag kulspetspennor på köpet.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2008/03/09 21:35:46
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:57:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Några utlåtanden och kanske en bildtråd på detta sen?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/10 :  13:34:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, vi får se. Det här med bildtråd är kul men jag är inte så haj på ftp. Skulle vara bra om det var lättare att lägga upp bilder tycker jag, typ som på prisjakt.

Förresten har jag bytt och beställt Dynavoice definitionbas istället, det var inga problem att ringa och ändra. Sjukt spännande faktiskt. De är otroligt hjälpsamma och trevliga att ha att göra med på Fynda.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2008/03/10 13:36:17
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/03/22 :  10:45:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jodå nu har jag haft dessa inkopplade ett tag eller närmare bestämt tre dagar och de är såklart inte inspelade. Ljudet är ganska instängt och utan subben under nivån för vad jag står ut med. Men för pengarna är det imponerande, särskilt med subben inkopplad. Nu har jag inte testat med 5.1 utan endast med frontar, center och sub och det är kul vid filmtittande. Stereoljudet fungerar och jag kan faktiskt njuta av ljudet även om det är några ljusår kvar till den nivå jag varit van vid hittills. Jag har tidigare bara lyssnat på XTZ 80 utan sub och de låter inte heller bra nog. Möjligen och troligen är de faktiskt mindre lyssningsvänliga utan sub än de små Proson sat 31. Klart det suger lite i hifi-tarmen och mina Infinity reference standard 2.5 står precis bakom ryggen på mig när jag lyssnar men jag ids inte koppla dem till receivern. Det är nog inte lönt eftersom de ska bort.

Kul ändå att man kan få så pass bra ljud för så lite pengar. Totalt med receiver och sub 5795kr + några meter ringledare. Fenomenalt trevligt. Inget störande i ljudet som essljud och hårdhet som gör att det inte går att spela starkt. Det blir bara roligare när man vrider på. Förmodligen är det lite svagt med topp och med all säkerhet saknas myriader av mikrodetaljer som skulle gett ljudet rumskänsla och perspektiv i nästa dimension.

Rekommenderas starkt för den med låg budget.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000