HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thiel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:37:34  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Som Dunlavy-ägare skulle jag nu (när Dunlavy upphört att existera) eller i framtiden vara intresserad av andra "faskoherenta" högtalare...

I denna serie finns bl.a. amerikanska Thiel. Detta märke har ingen agent i Finland, finns det någon som har erfarenhet av dem, närmast då modell 3.6 och uppåt?

Positiva/negativa sidor? Möjlighet att lyssna hos handlare i Sverige?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:14:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är HiFi Direkt-kedjan som säljer dem.

3.6 har jag haft två år och det var en härlig högtalare. 6:an demade jag på arken -98, ganska brutal skapelse...

Thiels högtalare har ett härligt snabbt klipp i basen, det är väl där man hör skillnad mot vanliga konstruktioner. Sedan deras gyllene år i början och mitten av 90-talet har dollarkursen gjort skrot av försäljningen i skandinavien.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:21:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6663
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:43:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by RKL

Som Dunlavy-ägare skulle jag nu (när Dunlavy upphört att existera) eller i framtiden vara intresserad av andra "faskoherenta" högtalare...

I denna serie finns bl.a. amerikanska Thiel. Detta märke har ingen agent i Finland, finns det någon som har erfarenhet av dem, närmast då modell 3.6 och uppåt?

Positiva/negativa sidor? Möjlighet att lyssna hos handlare i Sverige?

Mvh,

RKL


Det finns även QUAD, svenska Ino Audio, och kanske Vandersten som är faskorrekta. Men att faskorekta högtalare är bevisat nödvändigt finns det bara mycket mycket mycket små indikationer om. Det finns annat som är mycket viktigare, t ex rätt frekvensgång, distorsion, spridningsegenskaper, och likhet mellan höger och vänster högtalare, som exempel. I och för sig är det ju ingen som helst nackdel om de är faskorrekta. Många tillverkare hävdar att deras högtalare är faskorrekta, men det är bara ett fåtal som uppnått det.

Quad finns i Sverige, gen ag Firma Ljudisnpelning.
Vandersten finns några enstaka par hos "Biorummet" i Stockholm (www.biorummet.nu och www.runtljud.se)
Ino finns hos Ingvar Öhman i Stockholm, tel +46 (0)70-523 32 32 alt inoaudio@hotmail.com för katalog.

Själv har jag Ino, har inte hittat några bättre än.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000