HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pavel dudek PA03
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2008/03/18 :  21:00:26  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej någon härsom byggt en bryggkoppling av detta.

Läser på hemsidan men blir lite osäker på hur jag skall koppla input samt högtalare.

Är novis så det skriker om det.

MAS

I ain´t no nice guy after all.

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/03/18 :  22:23:33  Show Profile Send jonsson a Private Message
Magils här på forumet bör ha en bra aning. Han har ju en byggtråd i teknik/diy-bild sektionen på en 6kanalare med PA03

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/24 :  20:35:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
På hemsidan ser man hur insignalen ska kopplas in, se bilden. Längre ner i texten står det att högtalaren kopplas mellan utgångarna på resp kanal. Högtalaren kopplas således ej till jord.
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=27&limit=1&limitstart=1

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/03/25 :  22:54:47  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Får man kasta sig in i tråden?
Jag har blivit litet sugen på att bygga, och Tobbe L har lovat mig några PA03-kort.
Min första fråga är: Vill jag bygga dem parallella eller bryggade eller både-ock?
Min andra fråga är: Finns det något som hindrar att jag kör balanserat och bryggat/parallellt?
Fler frågor kommer säkert när det blir dags att sätta igång...
Fridens påskliljor!
/olof
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/26 :  08:00:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Mitt första svar blir: Vad tänker du driva?
Mitt andra svar blir: Intresssant fråga, tycker det borde gå, men att koppla även den balanserade signalen och inga byglingar. Dock får gärna ngn annan tycka i detta ärenden, då jag redan skrivit och suddat ett svar som sade motsatsen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/26 :  08:46:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bäst resultat uppnås när man undviker vidlyftiga kopplingar. Det bästa är att köra som det var tänkt, dvs stereo, näst bäst är bryggkopplat eller parallellt. Om man parallellkopplar så måste man ha ett motsåtnd i serie med resp utgång. 0.3 ohm eller så. Detta för att få en strömbegränsning orsakad av de två halvornas utgångsoffset.

Mitt rå dock är att börja med en stereoversion. Du kan ju alltid koppla om senare.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/03/26 08:46:58
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/03/28 :  08:25:41  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Hmmm... Tack för svar...

Jag tänkte att det så småningom ska bli monoblock som ska driva både JMlab Cobalt och Pioneer S1-EX (dock inte samtidigt!)
Cobalt:arna är ju ganska enkla: 8 ohm nominellt och 91,5 dB känslighet, men s1:orna är litet segare: 6 ohm och 89,5 dB

Jag börjar nog med stereo för att se att jag klarar det och att inget brinner... så får vi väl se så småningom.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/28 :  09:46:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bryggkoppling är nog att föredra framför stereo. Du borde få en reducering av distortion då(och mer kraft).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/28 :  12:32:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Distortionen är redan ultralåg... när den är hög.... det är dock enklare att brygga än att parallellkoppla. man kan ju faktiskt prova vilket man vill.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/03/28 :  18:27:39  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Jaha, grabbar!
Nu blir det till att förklara med enkla ord varför parallellt respektive bryggat är bättre eller sämre. ;-)
Det finns kanske förklarat i någon annan tråd? Länka mig gärna i så fall!)
Jag kan väl litet grann tycka att "kraft är bra" även om jag inte spelar tokhögt...

Tack för att ni har tålamod med mig!
/olof
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000