HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofersignalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Readme.txt
Starting Member

16 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:57:54  Show Profile Send Readme.txt a Private Message
Vilken signalkabel ska jag köpa till min subwoofer (Audio Pro B1.39 Acebass)? Ha kikat på "Supra Sublink RCA" och "Ixos 1081 Tvisted Subwoofer". Vilken ska jag välja? Har ni något annat prisvärt förslag som kan ersätta mitt lakritssnöre?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:03:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kör med Supra Y-Link själv.... Funkar alldeles utmärkt!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:06:57  Show Profile Send marens a Private Message
Det är bättre att inte köra med en y-kabel i det fallet. Alltså det är bättre att bara använda ena ingången.

Har du problem med störningar eller varför vill du byta ut kabeln?

Edited by - marens on 2002/12/16 19:07:51
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:17:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Det är bättre att inte köra med en y-kabel i det fallet. Alltså det är bättre att bara använda ena ingången.



Varför då???
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:31:31  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Varför då???


För att utgångssteget blir dubbelt belastat. Gör nog inget i praktiken om man inte har väldigt många subwoofers inkopplade, men det ger definitivt ingen fördel. Tar du ut ena sladden så blir signalen till subben 6dB lägre. Det är enda praktiska skillnaden egentligen. Och att en y-kabel inehåller dubbelt så mycket kabel = dyrare.

Edited by - marens on 2002/12/16 19:34:09
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:33:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Varför har dom då gjort en Y kabel??
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:35:33  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Varför har dom då gjort en Y kabel??


Fråga inte mig. Det är ju helt onödigt för det ändamålet. Men det vinns väl andra tillfällen man kan behöva en y kabel.

Antingen för att dom är tekniskt okunniga, eller för att tjäna pengar skulle jag gissa.

Edited by - marens on 2002/12/16 19:39:39
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:09:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Readme.txt

Vilken signalkabel ska jag köpa till min subwoofer (Audio Pro B1.39 Acebass)? Ha kikat på "Supra Sublink RCA" och "Ixos 1081 Tvisted Subwoofer". Vilken ska jag välja? Har ni något annat prisvärt förslag som kan ersätta mitt lakritssnöre?


Hej!
Du kan gott fortsätta med dina gamla kablar, se bara till så att de är skärmade (det brukar sådana kablar vara). Det kommer inte att bli någon skillnad i det frekvensregistret med ett kabelbyte. Tillverkarna av kablage har nu kommit på att de kan tillverka kablage för en speciell produktgrupp för basmoduler! Tryck på en text bara som talar om att kabeln är för bas, ! Det är även bra om basmodulen inte är jordad, det finns annars risk för jordslingor som ger brum.

Men om det "känns" tryggare med en speciell baskabel, då ska du köpa den. För om det känns fel med någon kabel, då tror man att ljudet har blivit dåligt, och då BLIR det dåligt.

Bäst är dock att lägga lite ytterligare pengar istället på en ytterligare basmodul, då kan du möblera dem på smarta sätt och du kommer att få mindre problem med stående vågor som ger konstig frekvensgång och tidssvar i basen.

Mycket viktigt är också inställningarna av basmodulen(erna). Delningfsfrekvens, amplitud, högpass till frontarna, m m. Man måste egentligen mäta för att det ska bli riktigt bra, men ofta blir det nästan lika korrekt genom att lyssna och ratta in ljudet. Jag rekommenderar högpassfiltrerade sidosystem, då kan du spela starkare och med lägre distorsion.


/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000