HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tycker ni om Mårten Design Monk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/16 :  14:09:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu börjar jag bli rätt sugen på en Monk från Mårten Design. Vad tycker ni om denna högtalare? Vad är dess speciella förtjänster och än mer viktigt, har den några mindre bra egenskaper?

Hur är detaljupplösningen? Jag är mer ute efter detaljprecision än mys och gos. Viktigt är att den inte är kladdig och grumlig i mellanregistret - har någon koll på hur Monken står sig där?

Är den väldigt kinkig med vad man kopplar den till? Tänkte jag skulle snickra ihop ett par ZAPpulse PWM-slutsteg på 2x200 watt, tror ni det kan vara något?

Är diskanten utsträckt och välupplöst? Är det stor skillnad på diskanten (ljud- och upplösningsmässigt) i Monk och i de större modellerna från Mårten Design?

Och sist men inte minst, är den värd sitt pris?

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:23:20  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Någon som vet var man kan lyssna på dem i närheten av Göteborg? Radiolagret har dem, men the brothers var inte allt för entusiastiska att koppla upp dem när jag var där...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:35:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Någon som vet var man kan lyssna på dem i närheten av Göteborg? Radiolagret har dem, men the brothers var inte allt för entusiastiska att koppla upp dem när jag var där...



Hificonsult i Alingsås har dom hemma.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:44:11  Show Profile Send escape a Private Message
Jag trodde inte att bröderna sålde MD "längre"
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:46:11  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by escape

Jag trodde inte att bröderna sålde MD "längre"



Det var någon månad sedan eller två jag var där. Kanske har de utgått ur deras sortiment sedan dess?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:47:44  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:

Hificonsult i Alingsås har dom hemma.



Ok, då kanske man kan slå två flugor i en smäll genom att åka dit och lyssna och samtidigt handla ZAPpulse hos golden age...

Någon som vet om Golden Age music har butiksförsäljning?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:51:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Golden Age har viss butiksförsäljning, men jag rekommenderar starkt att du ringar först:
0322 66 50 50

Se till å lyssna til Hamrony när du ändå är på Golden Age...

// Pär E
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:51:47  Show Profile Send marens a Private Message
Det är en mycket ren högtalare utan något som sticker ut. Kanske inte bäst "image" eller spridning men klangmässigt är den mycket bra med liten förvrängning. Det är allt annat än grumlig i mellanregistret, tvärtom mycket tydlig utan att vara det minsta påträngande. Rent och bra mellanregister helt enkelt. Diskanten är utsräckt fast en aning snäll och diffus. Har inte hört de andra modellerna.
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:53:12  Show Profile Send Johnny a Private Message
Om du ändå ska till Goldenage, så passa på att lyssna på Linnéa, det är ju i princip samma som Monk, men med en T&P diskant istället. Och du ville väl ha mer detaljer än gos`?
Eller så kan du kanske prata med epkpeng, han kan nog fixa en hel del roligare högtalare han också!

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:45:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Monken har faktiskt allt du letar efter..
Skillnaden mot de dyrare M-D högtalarna är att Monk inte har T&P diskant och inte går lika djupt i basen.
Mellanregistret är faktiskt sagolikt. Röster återges men en pin-point som ger gåshud.

Sladd skrev lite om dem här:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5491&SearchTerms=MONK

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/16 :  16:52:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Läs även här:

http://www.hifi-punkten.se/hifi%20bladet/bladet0211/hifibladet0211.htm

Mårten Design demade sina högtalare en kväll på Hifipunkten.
Jag tyckte nog att Monken var mest prisvärd.
Tveksamt om det är värt pengarna att gå upp ett steg.
Det folk klagade på var att röster som
högtalarna spelade upp lät lite annorlunda mot vad man var van vid.
Jag själv upplevde högtalarna som klart ljusa.
Nu stod dom placerade en bra bit ut i rummet vilket dom inte är
gjorda för. Dom behöver nog stödet från väggen.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:17:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Det folk klagade på var att röster som
högtalarna spelade upp lät lite annorlunda mot vad man var van vid.


Ja det är inte vanligt med en sådan renhet i dessa prisklasser

Det där med väggplacering är ju lite upp till rummet oxå..har själv mina 1,5 meter ut och ca. 2m till sidoväggarna. Att de låter tunnt beror nog på att dom levererar ljudet som det ska låta..utan den romantiska flirten till de som gillar loudness

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:26:14  Show Profile Send marens a Private Message
Dom är gjorda för att stå nära bakvägg. Dvs lägre respons under 400Hz, det är därför dom låter tunnt om man placerar dom fel och ingenting annat.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/16 :  17:58:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det där med väggplacering är ju lite upp till rummet oxå..har själv mina 1,5 meter ut och ca. 2m till sidoväggarna. Att de låter tunnt beror nog på att dom levererar ljudet som det ska låta..utan den romantiska flirten till de som gillar loudness


Jag upplever nog snarare att det i verkligheten låter fylligare än genom många stereoanläggningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:55:57  Show Profile Send AndersB a Private Message
Rickard

MINA synpunkter på MD Monk, efter lyssning i olika konstellationer i olika affärer:

Detaljer? Ja, mycket och många
Renhet/skärpa? Ja och ljus klangfärg
Bas? Snabb och relativt djup

Nackdel: Begränsar rummet runt instrumenten. Liveupptagningar från konserthus låter studio. Kort sagt tycker jag att de låter lite "trångt" (antagligen dagens sämsta hifiadjektiv?)

Anders
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:32:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Oj oj oj.....

Det är kul med sådana här högtalare! En del tycker ljusa, andra att de låter mer studio än live....

Alla stativare som inte går längre ned än 49 Hz tenderar ju att låta lite ljusa. Så även Monk. Mådten Design-gänget har dock löst detta med att dels ha en diskant som inte är "ettrig", dels rekomendera en placering nära bakvägg.

För den riktige Puristen gäller dock riktiga stativ och fritt placerat i ett inte alltför stort rum, max 20 - 30 kvadrat skulle jag tro.

Hos Sanoj ställde vi in dem så att siktlinjen korsar varandra en halvmeter framför lyssnaren. Där släppte allt och det låter inte ett dugg "studio" om liveinspelningarna, tvärtom hör man tydligt vilken typ av arena som används samt musikernas plats i djup och sidled.

Något av det mest prisvärda man kan hitta i högtalarfloran enligt min mening.

Jag har hört dem vid andra tillfällen och upplevt att de varit analytiska, kliniska, ljusa..... Uppställning är A & O med andra ord.

Ta hem ett par från Alingsås och prova själv!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/12/16 :  20:08:47  Show Profile Send AndersB a Private Message
Stativ, vad vore en stativare utan stativ?

Jag håller med herr Sladd här om att placering och stativ kan påverka intrycket av en stativare ganska rejält. Något jag upptäckt med mina gamla Signaturer och nuvarande Revelar. Ju stadigare och stabilare desto bättre, tycker jag. Tyvärr verkar inte alla tillverkare av stativ hålla med mig, men det är ju en helt annan femma...

Anders
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:15:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Monken är säkert beroende av vilken elektronik man stoppar på den. Svårt att säga hur en högtalare låter om den inte färgar ljudet märkbart.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:12:56  Show Profile Send Gus a Private Message
Erfarenheter/Monk.
Oinspelade lät dom så ilsket att jag trodde det var något som var fel.Efter ca.tvåhundra timmar lät det fortfarande alldeles för hårt.
Dämpväggar(bakre+sidoväggar) byggdes men fortfarande inte riktigt bra.
Nya stativ tillverkades,modell tunga,18.0-kg.och nu började det likna musik.Högtalarna har jag stående mycket nära bakre och sidoväggar,ca.tjugo/trettio cm.Hårt vinklade inåt är dom för tillfället och nu har jag fått en hyfsad ljudbild både på djup och bredd,lyssningspositionen är inte så där våldsamt kritisk.Rummet var från början fyra gånger fyra meter----bläääussch,basen lät tja---mycket i vissa frekvenser.Rummet är numera ett par meter till åt ena hållet efter att jag sågat ner en vägg och basen----jodå,tack den blev bättre men jag är inte färdigmöblerad ännu efter detta ingrepp så finlyssnat har jag inte gjort.Konstaterat har jag gjort att dessa högtalare är ganska skoningslösa avslöjare av usla kablar,dåliga inspelningar o.s.v.Jag driver dom med en Advantage I-200 och den är ganska mjuk i klangen enl.mina öron och det passar perfekt till Monk,jag skulle kunna tänka mig att det går att få till ett mycket vasst läte med fel,läs ljust klingande elektronik.Detaljer är det gott om,mellanregistret tycker jag är helt ok.diskanten har väl inte det där sista "finlirarskimret" jaja--jag har ju blivit elektrostatskadad under årens lopp så----jodå,diskanten får med beröm godkänt.Basen kan av naturliga skäl inte gå så väldigt djupt men den bas som finns är snärtig,torr och icke förskönande på något sätt.
Nu kan man ju tro att detta är ett par analytiker till högtalare och ingenting annat men icke så.
Musikalisk stampataktenglädje infinner sig direkt och detta tillsammans med detaljupplösningen gör att dom passar i varje fall mig perfekt ty jag vill höra alla ljuden i ett någorlunda bra perspektiv men det är trots allt musiken som är viktigast.

Gus.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000