HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer om man blandar Roksan med tex Linn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/16 :  23:00:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kan det vara farligt att blanda fabrikat på detta vis?

Känns som om Linn-människorna kör Linn rakt igenom sitt system. Även Naim-människorna gör det. Ibland kanske Naim människorna provar en ny högtalare.
Men vad händer om man blandar fabrikat bland elektroniken?

Tex en Linn eller Naim cd-spelare tillsammans med en Roksan förstärkare. Kan det bli fel?

Hur vet man det i sådanafal? Kan man läsa sig till detta i siffror om ingångs och utgångsimpedanser?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/03/16 23:01:53

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/16 :  23:04:21  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Det är nog ingen fara, dessa människor är nog bara lite fanatiska. Precis som jag, som bara kör Rega elektronik. Det ser ju snyggare ut med samma burkar också!!

P.S. Jag dumpade Rega's hörlursförstärkare, till fördel för Meier-Audio. Så jag bryr mig visst om ljudet, men ändå lite märkeskåt ;)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2008/03/16 23:07:17
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/17 :  06:15:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så jag skulle kunna njuta av tex en Linn Ikemis fina egenskaper? Eller kunna känna skillnaden med en Naim cd5i?

Kul isådanafall.

Många mer dörrar öppnar sig då.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/17 :  13:42:01  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Ja, det tror jag. Vad jag vet så har dom inga avvikande tekniska egenskaper. Åtminstone inte deras signalkällor.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:07:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Farligt"?

Nejdå. Vet en hög folk som kör med t.ex. Ikemi i system som består av helt andra märken i övrigt. Det är bra grejer oavsett. Lyssna!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:09:46  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag har Ikemi, Naimstärkeri och B&W-talare. Hittils har det varit ofarligt.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:19:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det enda som kan hända är du får färre fjärrkontroller om du håller dig till ett märke.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:57:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mycket intressant tycker jag. Det känns som om både linn och naim kan vara vettiga alternativ till signalkällor.

Tycker att Ikemis släde är läcker.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/18 :  08:49:14  Show Profile Send marens a Private Message
Man får apparater med olika bredd.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/18 :  08:57:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Man får apparater med olika bredd.


tror han menar ljudmässigt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/18 :  16:37:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Roksan+Linn=Rokinn?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/03/18 :  17:11:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Såklart går det alldeles utmärkt att blanda. Fast varför inte köra på Caspian-spelaren? Den är riktigt bra enligt mina erfarenheter med ett medryckande, kraftfullt men också lättlyssnat ljud.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/03/18 :  18:07:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Men borde inte en squeezebox 3 med en bra dac vara minst lika bra. Inga rörliga delar och så.
Tänk om Roksan kunde göra en sådan som "lät" Roksan

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2008/03/19 :  08:44:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Annat än att du blir idiotförklarad av linnisterna händer nog inget.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/03/19 :  09:36:40  Show Profile Send Blue a Private Message
OhmBoy: Ah... du tänker så. Ja men kör på Squeezebox-kombon i så fall, det blir säkert kanon!

Min gissning är att Roksan inte har några planer på att lansera någon separat DAC nu. Dom hade det på 90-talet, men nu tror jag dom ser marknaden som för liten. Snarare tror jag att deras nästa lansering blir en exklusiv cd-spelare i Platinum-serien, med balanserade ingångar och kanske toppladdning. Eventuellt med digitalingångar, men det är jag inte säker på...

En sån skulle man ha. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:23:16  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Min gissning är att Roksan inte har några planer på att lansera någon separat DAC nu. Dom hade det på 90-talet, men nu tror jag dom ser marknaden som för liten. Snarare tror jag att deras nästa lansering blir en exklusiv cd-spelare i Platinum-serien, med balanserade ingångar och kanske toppladdning. Eventuellt med digitalingångar, men det är jag inte säker på...

En sån skulle man ha. : )


En ny är på gång enligt säker källa.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:55:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Spännande... Hade jag rätt i min gissning?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/19 :  12:34:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Varför Naimägarna helst skall använda Naim kommer ju av att det är det enda fabrikat som skall kunna passa ihop med Naim pga bl a impedanser och kopplingsdon. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/03/19 12:34:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000