HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på slutsteg till Infinity Reniassance 90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/17 :  22:15:34  Show Profile Send Fix a Private Message
Har ett par Infinity Reniassance 90 som jag inte får att spela riktigt som jag vill.

Problemet är basen, på visa skivor får jag fram bra djup bas. Men ingen punch.

Nu är dessa högtalare riktigt trögdrivna med sina 87db och en 10" woofer med dubbelspole från Watkins.

Läser man på Watkins hemsida:

Designer of the Infinity-Watkins dual drive woofers,
renowned for their ability to reproduce low bass.


Detta är det som jag inte får fram...

Alltså finns det två alternativ till varför.

1. Högtalarna är skadade/sönder.
2. Slutsteget inte orkar driva dessa.


Jag tror ju på alternativ 2.


Så VILKET/VILKA slutsteg Orkar med dessa högtalare ?

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/18 :  02:13:00  Show Profile Send NewMount a Private Message
Fina högtalare det där! Hade själv ett par Kappa 90 under ett par år och upplevde samma problem. Överlag bra högtalare men ingen punch. Då jämförde jag förvisso med ett gammalt hornsystem (hembygge), och mer punch än så kan man inte få... Jag provade med ett par olika slutsteg:
Rotel RB-991: lät för vasst, dålig punch
ADCOM GFA-585: varmt sound, mer punch
Det blev dock aldrig den live-känsla jag eftersökte och jag gick så småningom tillbaka till horn (har idag ett par Klipschorn jag driver med en Accuphase).
Hur som helst, jag forskade ju en hel del om vilka slutsteg som anses vara lämpliga för dessa trögdrivna högtalare (dock ej lika trögdrivna som t.ex. Kappa 7 och Kappa 9 med sluten låda). Jag läste att Krell kunde fungera, t.ex. tipsade någon mig om KSA-250S (ett riktigt monstersteg).
Vill du ha riktig punch, liknande den man upplever live, tror jag dock du valt fel högtalare. De kommer inte att blåsa skallen av dig oberoende av förstärkare. Välj något mer lättdrivet i så fall (t.ex. horn). Med större stärkare får du i princip bättre baskontroll, men jag tror inte du får någon solar plexus-bas, om det är det du eftersträvar...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2008/02/18 13:29:55
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:39:28  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag börjar misstänka att det är Krell eller liknande som behövs.

Är det någon i Skåne, närheten av Helsingborg som rent av har ett Krell modell KSA-150/250 eller liknande som hade det varit kul att se om det funkat.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/18 :  11:44:07  Show Profile Send jos a Private Message
Du skriver att du inte får fram den bas du vill men om vi ska komma med förslag på slutsteg så vore det intressant att veta vilket steg du inte tycker fungerar. Dvs. med vilket kör du nu? Vilka andra har du provat? Lite svårt att gissa på om de är trasiga eller för klent steg om vi inte vet vilket steg du använder..
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/18 :  11:59:09  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag antar att du läst inläggen på AudioReview?

http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speakers/infinity-systems/PRD_119649_1594crx.aspx

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/18 :  13:42:10  Show Profile Send CC a Private Message
Rätt slutsteg till rätt burkar är viktigt! Försök låna något "fett" steg å testa dig fram vad som passar dig. Annars så är min vanliga rekommendation naturligtvis DP = Dynamic Precision! Punch? Jepp! :-)

Men OBS! Du har kollat så det inte är något akustiskt fenomen? "Fel" placering i ett rum kan ge diverse "intressanta" effekter!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/18 :  18:50:41  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag har ett Sunfire Cinema Grand.

200W i 8Ohm - 400W i 4Ohm - 800W i 2Ohm ( tids begränsat ) - ???W i 1Ohm

Det är möjligt att just dessa högtalare går ner till 1 och 2 Ohm, och då orkar mitt steg inte.

Har kört steget på andra högtalare och jäklar vilken kontroll det är.
Hade ett par gamla Cerwin Vega AT-100 och det funka perfekt.
Och då jämförde jag mot ett NAD 218THX som inte hade samma kraft.

Just nu tycker jag det låter som ett par stativ högtalare, där är bas men jag vill ha mer.
Behöver ju inte trilla i golvet när det drar på, men en bastrumma borde låta som en bastrumma.


Är det någon runt om Helsingborg, som har ett Monstersteg och kan tänka sig att låna ut/komma så vi kan prova. Hör av dig.

Edited by - Fix on 2008/02/18 18:51:53
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/02/18 :  21:59:30  Show Profile Send El_D a Private Message
Är du säker på att det är slutsteget som är problemet..? Om du inte har provat annat försteg och annan källa så tycker jag att du borde göra det så att du säkert vet var problemet ligger.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/18 :  22:10:11  Show Profile Send Fix a Private Message
Jepp...

Provade dock att bara köra på basarna utan mellan reg / diskant.
Vrider man upp volymen riktigt ordentligt så får man fart på basarna.

Men tycker då att dom fladdrar ganska bra (halvt okontrollerat)


Ska försöka få tag i ett ordentligt slutsteg/försteg samt en ny källa att testa med.
Återkommer så fort jag testat.


Men som sagt, någon trevlig forummedlem som kan tänka sig att bistå med något häftigt typ: Rotel 1090, Krell KSA250 eller liknande får gärna höra av sig.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/18 :  22:17:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Om möjligt prova 2 st Inter-M 500 bryggade, ger 500watt i 8 ohm för 6000:-

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/18 :  22:40:21  Show Profile Send dwain a Private Message
är det inte bob carver som bygger sunfire slutstegen? Har för mig det. Och det enda jag kan säga om carver eller för den delen sunfire efter att har rådfrågat lite folk jag känner så är det massor med effekt och ingen kraft alls vid låga impedanser. Så pröva med ett annat steg så ska du se att du får tryck i burkarna. Annars kan jag säga att det är fina högtalare du har
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/19 :  00:11:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Är det inte någon som testat med IcePower?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/19 :  18:56:04  Show Profile Send NewMount a Private Message
Kopierat från användarmanualen för Krell KSA-150/250:

http://www.krellonline.com/archive_pdfs/KSA150-250/KSA150250_MAN.pdf

"As mentioned earlier, the KSA-150 operates at its peak with a dedicated 20-amp line and the KSA-250 requires a dedicated 20-
amp line. Consult a licensed electrician for installation of a dedicated line."

Power consumption (KSA-250): 12A continuous

Det verkar som om man båda får kalla in elektriker (om man inte fixar det själv) och får räkna med märkbart högre elnota med sådana här kraftverk. Det är ju inte ens alla som har 20A-säkringar i huvudsäkringsskåpet...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:30:44  Show Profile Send El_D a Private Message
quote:
Är det inte någon som testat med IcePower?

Jag har ingen erfarenhet av Infinity Reniassance 90, men jag har provat att driva Infinity Kappa9 med gott resultat med ett ICE-Power steg. Det funkade betydligt bättre än med bl.a. Rotel RB1090 vars säkerhetskretsar slog ifrån vid lite högre belastning, även ett Krell KAV-250 hade problem. Av de steg jag provat på Kappa9 lät det absolut bäst med ett Plinius SA-250.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/19 :  21:56:31  Show Profile Send palm a Private Message
Har testat en massa steg till dessa högtalare
ICE power ear 202 fungerar ej då de ej klarar lågohmiga laster
Rotel 1090 fungerar finfint och orkar driva utan problem
Krell KMA 180 tror jag dom hette som jag hade till låns.... inga problem där inte
McCormac DNA 1 fungerar fint om man inte spelar öronbedövande högt
Goldmund Mimisis 9 var den mest välljudande kombinationen jag testade tillsammans med krell 250p försteg.
finns många fina steg att driva dessa med och tror inte att effekten är det viktiga, det räcker med 50watt om man väljer typ krell KSA50s eller liknande.
Lycka till

Palm
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/19 :  23:47:22  Show Profile Send Fix a Private Message
Ska bli spännande att försöka få liv i dessa, då det låter riktigt bra i det övre området.
Men kan man bara få lite fart på basarna så kommer det nog att bli en riktigt trevlig upplevelse.

Palm: Du bor inte i närheten av Helsingborg ?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/20 :  00:41:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
ICE power ear 202 fungerar ej då de ej klarar lågohmiga laster
Vad händer?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/20 :  22:18:10  Show Profile Send Fix a Private Message
Jo följande....

Olle från Ljudupplevelser i Ystad kommer hem till mig med lite saker på Söndag.

Vi ska prova ett slutsteg från Perreaux : http://www.perreaux.com/product.php?idp=44
Samt ett försteg från samma och att han även tar med sig en sjysst CD Spelare.

Om han inte glömmer, så tar han med sig alla möjliga kablar med.

Så ska vi nog få ordning på det.

Så ska vi se hur det går...
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/24 :  23:41:04  Show Profile Send NewMount a Private Message
Hur har det gått med Perreaux-steget?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  10:01:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, det är ett mosfet steg och de specar det inte lägre än 4 ohm, jag gissar att det inte blev en hit. Det finns en gammal infinity tråd, där gick känslorna heta ett tag, men det diskuterades ren 90 lite grand om jag minns rätt. De som drev den "tråden" finns inte kvar på forumet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41968&SearchTerms=infinity


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  10:07:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kikade lite i tråden, orkade bara med fyra sidor, men där skrev någon att ren 90 inte går så djupt, många kompletterar med sub. Det är kanske det som är grejen?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:27:29  Show Profile Send Fix a Private Message
Ren 90 går riktigt djupt... enligt Watkins egen hemsida... Renowned for the ability to produce LOWBASS...

Olle fick förhinder, och vi siktar på att fixa något denna vecka.


Dock fick jag fatt på ett NAD 218THX steg, och det är skillnad... Definitivt..
Det var så jag fick vrida ner basen lite, mot innan.

Samt att viss musik låter riktigt bra nu..
Men jag börjar tro att det är jag som söker andra högtalare som passar min smak.


Återkommer när jag provat lite mer.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:43:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
218 har lite pulver men är inte så välljudande, så du vill nog ha ett välljudande steg, med pulver, så är du hemma. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:04:12  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Kul att du också har dessa burkar

Jag har provat lite olika steg till det:

1. 2xElectrocompaniet AW60FTT trevligt, men ingen ork alls

2. Advantage A300 Bättre, men fortfarande för lite effekt

3. Classe CA-301 Funkade helt ok men får stryk av de två nedanstående

4. Bladelius Grendel Biampat Grymt driv med biamp, egentligen det bästa jag hört till dem bortsett från att jag stördes av fläkten, single amp blev mycket sämre

5. Pass Labs X-350 bäst hittils enligt mig, kanske något mindre bas än med Bladelius, men en helt annan topp än vad Grendeln presterade.

6. Krell FPB-300c bra bas och slam men inte riktigt samma kvalité som Passet i toppen.

Enligt uppgift lär de vakna rejält till liv med ML33h, men de är svåra att få tag i Europa till vettiga pengar.

Högtalarna behöver inte så mycket spänning som ström, hellre ett lägre specat steg i 8 ohm som är stabilare ned mot 1-2 ohm (enligt uppgift lär minsta impedansen ligga på 0.7ohm!!!) än ett med högre effekt i 8ohm som inte klarar lägre ohmtal.

För övrigt kan jag inte nog rekommendera dessa burkar, bättre högtalare för samma pengar är mycket svårt att hitta idag, dock blir man smått ruinerad på förstärkeriet... Har själv gått och lekt med tanken på ett Pass till men det är i förhandlingsstadiet med "högsta sovjet" än så länge

Jag bor i Malmö så du får gärna komma hit någon gång, skicka ett PM, annars är Passet "tämligen mobilt" (70kg) om man är två man.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:09:02  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
För övrigt angående Watkinsbasen så har den en "4ohms-spole" och en "2ohms-spole", de spelar ned till 27Hz men som sagt det går åt enormt mycket ström. Slaglängden ligger på 1tum så visst finns det resurser i den där "tian".

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:15:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Du kan kolla här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66404

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000