Author |
Topic |
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 15:56:50
|
Håller på att koppla ihop hembion. Får ett kraftigt nät/jordbrum i center- och bakhögtalarna som förstärks av ett trekanalsslutsteg. Brummet försvinner när jag kopplar ifrån försteget, då är det knäpptyst. När försteget kopplas in (via analoga rca-kablar) brummar det - störigt mycket! Inget annat är inkopplat nu, bara nätkablar och rca-kablar. Nätkablarna sitter i samma grenuttag. Vad göra?? snälla hjälp önskas, snabbt! |
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 16:33:41
|
Har du digitalbox eller liknande kopplat till försteget? |
B&O Beolab 5, BeoSound 9000 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 16:38:41
|
Absolut ingenting är kopplat till försteget, bara nätkabeln och analoga rca-kablar till slutsteget... |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 17:23:57
|
Jag har råkat ut för liknande problem. Har du någon antennkabel kopplad till någon del av systemet? Det hade jag när det begav sig och det yttrade sig nätbrum när jag kopplade till helt annan del - kommer inte ihåg vilken i skrivande stund.
Jag löste problemet med att koppla ett filter på antenningångarna till TV och radio. Ett sånt här till exempel: Bild från Kjell & Co
Finns i fler varianter på till exempel Elfa, Siba och Kjell & Co för i storleksordningen en hundralapp.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 17:45:44
|
Jo jag vet att antennkablar kan ge upphov till brum. Det är därför jag försökte vara så tydlig jag kunde med att: det BARA är för- och slutsteget som är ihopkopplade och INGENTING annat är inkopplat! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 17:54:12
|
Det kan eventuellt vara så att försteget "brummar" pga du inte har något inkopplat på dess ingång, det kan vara värt att prova att koppla in ex. en cd-spelare (utan att koppla in nätsladden) eller ännu hellre ett par terminatorer (fast sådana har du knappast).
Hur mycket brummar det? En del kombinationer av elektronik brummar ju oavsett vad man gör, har man ex. ett försteg med hög utsignal till ett slutsteg med hög förstärkning så hörs ju allt brumm och brus väldigt tydligt.
|
Edited by - f95toli on 2008/03/09 17:55:58 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 22:35:02
|
Nope, det verkar brumma även när det får en signal. Det brummar så pass mycket att jag stör mig på det när jag kollar på film. Det är ett billigt Yamaha-steg, nätkabeln är ojordad, det kanske är en bov i dramat... blir väl till att byta ut det |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 23:30:23
|
Matas systemet från samma nätuttag?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 23:51:58
|
Inte för att vara otrevlig, men läser man första inlägget noga kan man finna: "Nätkablarna sitter i samma grenuttag". Svaret på din fråga är således ja, Pac |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 00:10:46
|
Jag har en Yamaha DSP-A1 som matar pre-out frontarna till min Lavardin 2-kanalare. Hade brum. Jordade genom att koppla en sladd till jordskruven bak på DSP-A1 som sedan fick gå "parallellt" med vanliga ojordade nätkabeln till fördelardosan (i mitt fall en Nordost Thor). Om fördelardosan inte har någon jordskruv kan man köpa en vanlig lös jordad hankontakt på Clas Ohlsson tex och koppla sladden till jorden i denna och sedan ansluta till fördelardosan. (Man använder alltså inte fas eller nolla denna extra stickkontakt.)
Så gjorde jag. Brummet försvann. Kostade 15:- för en jordad kontakt + en lös sladd jag hade i garderoben..
Lycka till!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 09:08:50
|
Ingen dum idé! Tack ulfsan! Ska undersöka om det finns någon jordskruv... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 09:42:05
|
quote: Kollat med andra signalkablar? Kan ju vara nåt galet där...
Nej det har jag ju inte gjort... men jag betvivlar att det är de det är fel på. Det är visserligen billiga kablar men av hyfsad grovlek och ordentligt skärmade (TROR jag iaf)... har haft dem ganska länge och aldrig haft problem förut... |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 10:03:52
|
Det verkar stämma att jordskruv saknas. På min förstärkare sitter den högst upp till vänster där bak. Men skruven är egentligen bara ditsatt i själva plåten därbak. Så man kan ju borra ett hål ngn lämplig stans och sätta dit en plåtskruv... Alternativet om man vill vara försiktigare (och vill prova först) kan ju vara att klämma fast kabeln i någon plåtskarv. Man kan t ex ta av locket och sedan skruva på det igen med den avskalade sladden i kläm. Så gjorde jag vid ett tillfälle och det funkade också bra... Brummet försvann!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 10:16:42
|
quote: Det verkar stämma att jordskruv saknas. På min förstärkare sitter den högst upp till vänster där bak. Men skruven är egentligen bara ditsatt i själva plåten därbak. Så man kan ju borra ett hål ngn lämplig stans och sätta dit en plåtskruv... Alternativet om man vill vara försiktigare (och vill prova först) kan ju vara att klämma fast kabeln i någon plåtskarv. Man kan t ex ta av locket och sedan skruva på det igen med den avskalade sladden i kläm. Så gjorde jag vid ett tillfälle och det funkade också bra... Brummet försvann!
Det är värt ett försök, om inte annat! Har ingen jordad kontakt hemma som jag vill slakta; kan man inte bara dra kabeln till grenuttaget, jorden är väl den som sitter i "kanterna" på kontakten? Är inte så hemma på 220V |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 10:33:42
|
Jo visst GÅR det, men det låter lite farligt, särskilt när du skriver: quote: Är inte så hemma på 220V
Därför är det nog bättre att använda en särskild stickkontakt där bara jorden (och inte ledare/nolla) är kopplad....
/ Ulf |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 10:40:19
|
quote: Därför är det nog bättre att använda en särskild stickkontakt där bara jorden (och inte ledare/nolla) är kopplad....
Helt sant, problemet är bara att jag inte har vägarna förbi t.ex. Classe så ofta och är otålig... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 14:00:51
|
Ja det kanske är bättre. Kan jag bara dra en kabel mellan chassina då och klämma fast under en kant t.ex?
I det här fallet blir det nog slutsteget som jordas via försteget eftersom slutsteget verkar sakna jordning...
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 14:02:53
|
Den här länken var väldigtbra. Kablar kan visst gör skillnad.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 14:16:59
|
Kan jag inte, som ett första steg, bara HÅLLA en vanlig rca-kabel mot båda chassina och se om brummet försvinner?? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 14:44:30
|
Sorry
http://www.jensen-transformers.com/an/an004.pdf
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 19:36:01
|
Bra länk!!
Nu har jag testat att hålla en rca-kabel mellan förstets- och slutstegets chassin. Ingen förbättring. Det spelar väl ingen roll var på chassit jag håller den, nu höll jag typ mitt på på ovansidan?
Suck tack för alla råd och tips ändå! |
|
|
Topic |
|