Author |
Topic |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 09:28:16
|
Säkert en dum fråga men kan någon tekniskt kunnig svara på detta:
Jag har tre kabeltyper hemma som alla använder rca-kontakter: bildkabel för överföring av kompositvideo, ljudkabel för överföring av digitalt ljud (s/pdif eller vad det heter, även kallad coaxial kabel) och ljudkabel för överföring av analogt ljud. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa tre, och varför kan jag inte använda en och samma kabeltyp för alla tre applikationer?
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 09:31:15
|
Finns inget som säger att du inte kan använda en viss kabel till annat. Har du skiftat dom och hört/sett skillnad? Hör/ser du ingen skillnad spelar det ingen roll och du kan lägga på en skiva du gillar istället.
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 09:55:34
|
quote: Finns inget som säger att du inte kan använda en viss kabel till annat. Har du skiftat dom och hört/sett skillnad?
Det är ju detta jag misstänker, att det inte är någon skillnad och allt är bara marknadsföring. Har inte haft tid/lust/ork att prova, och inte vågat heller då jag inte vill riskera att förstöra något (någon sa att det är impedansskillnader mellan kablarna). Men du menar att det inte är någon skillnad kablarna emellan? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 10:48:40
|
RCA-kablar är för signaler som har låg effekt och relativt låga frekvenser. Därför vågar jag påstå att det är ofarligt att 'testa' olika kablar på olika ställen i systemet. Däremot gjorde jag själv test och jämförde signalkabel på digital ut/in med en dedikerad digitalkabel. Jag tyckte att digital- kabeln var bättre än signalkabeln i denna applikation och tyckte mig höra märkbar skillnad.
Martin |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 11:33:12
|
Ljudkabel för överföring av analogt ljud är väl inte 75ohm? Digitalkabeln och bildkabeln ska dock vara coaxiala 75ohm. Men det kanske är olika frekvenser som ska färdas i dem?
(s/pdif står för SonyPhilipsDigitalInterFace tror jag) |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 11:36:42
|
En (analog)ljudkabel kan i princip ha vilken teoretisk impedans som helst, vad tillverkaren har mixtrat ihop. Därav är kan det vara en nödlösning att använda audio- kabel på SPDIF som egentligen borde vara 75Ohm co-axial.
Martin |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 12:58:37
|
Just det, det kallas ofta coaxial-kabel. Vad betyder det, är det materialet i kabeln som åsyftas? Är det inte kopparledare i samtliga?
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 13:07:29
|
Co-axial betyder förenklat att man har en (tunn) ledare i mitten helt omsluten av den andra ledaren (nät eller folie) längs med hela kabeln. Mellan ledarna finns ett dielektrikum. Material och dimension bestämmer impedansen. Märk väl att analog(signal) kablar inte på något vis behöver vara koaxiala. Koaxial väljs för standardimmunitet mot yttre störfält.
Martin |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/03/03 : 13:11:21
|
Finns ju triaxial kabel också...har ett par stycken hemma. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
prko
200.000-klubben
105 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 15:55:50
|
Med koaxial avses två(lr fler eg) cylindrar som har samma centrumaxel; eller två cirklar som är centrerade i samma plan. Det koaxialt eg säger är att det är en eller fler cylindrar som axielt har samma centrumpunkt hela vägen.
En koaxialkabel är uppbyggd på detta sätt, där ledaren i mitten är centrerad i förhållande till skärmen (den yttre cirkeln).
"Triaxial Cable, often referred to as "triax", is a type of electrical cable similar to coaxial cable, but with the addition of an extra layer of insulation and a second conducting sheath." (dagens nymodigheter, så en triaxial kabel är eg samma som en sk coaxial fast ggr 2?) |
JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 17:55:22
|
En triax kan väl egentligen inte vara en coax då dessa oftast är tvistade och inte kan ha samma centrumaxel. Om man vill vara petig. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 18:05:31
|
Jo, en äkta triax har en mittledare och två lager cirkulära ledare (ofta kallade skärm) runt om med isolering = dielektrikum runt om varje lager ledare. Du kanske tänker på twin-ax, min favorit som signalkabel för audio. Den har som du säger två twistade ledare med en skärm runt om. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2008/03/12 18:06:18 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 18:30:16
|
Ah självklart. Jag som blandade ihop twin-ax och triax |
|
|