Author |
Topic |
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 08:50:05
|
Vill höra om andra som har det här högt.systemet och bolla lite ideer samt tips o trix. Här släpper jag bara lös skrivandet och blottar mig så vänligen ha överseende, men det är väl det som det här forumet ska innehålla
Jag börjar, Har ägt det här systemet i ett år nu. Sitter fortfarande nöjd med tanke på eggens storlek, men som alltid finns det en uppgraderingsnerv som aldrig tycks vila. Det går i vågor som allt annat. Jag lyssnar faktiskt på 90% musik via det här systemet och 10% film. Jag vet, borde varit tvärtom#8230; Nåväl, det finns mycket att hämta om man ger systemet rätt förutsättningar gällande bl a placering och sub-justeringar. Visst det finns bättre saker om man vill ha mer punch och köttighet, men då växer både storleken och pengen. För det här systemet gör inte bort sig när det gäller många andra parametrar såsom rymd, transparens och spridningskaraktär samt har en ganska hög WAF. Min är nämligen svårflörtad.
Jag driver dem med en Marantzreceiver SR5200 som jag ständigt kör i Pure Direct läget, dvs utan bass management eller några DSP-funktioner vilket höjer återgivningen avsevärt. Tyvärr går eggen på fullfrekvens, men jag vinner mer på att få en ren signal utan att blanda in HP-filter än att lasta av dem något i basområdet. HP-filtret är ändå bara fixerat på 6dB 100Hz, dvs -6dB vid 50Hz... Spelar nästan aldrig så högt ändå - har ju grannar.
Har laborerat väldigt mycket det sista för att få subben så integrerad som möjligt. Jag gick för några veckor sedan från 24 till 12 dB på LP filtret för att få subben att hjälpa till lite mer i övre basområdet då jag mer och mer har upplevt en svacka där. Dock kräver det att subben står ganska nära frontsateliterna då den blir lite mer riktningskänslig. Delningsfrekvensen -3dB ligger numera runt 120hz vilket kan tyckas högt, men det gjorde mycket för övre basregistret samt integreringen. Kan nämna att jag också tar hjälp av en digital EQ ,för att trolla bort rummet i bästa mån #8211; en pryl som jag inte kan leva utan! Jag använder en dator och ljudtrycksmätare via ett program för att få fram mätvärdena och justera EQn.
För att ytterligare få till volymen (även integreringen) på subben har jag faktiskt använt mig av mina Koss Porta Pro hörlurar kopplade till laptopen sittandes i sweetspot. Genom ett ordentligt skiftande mellan lurarna och stereon på samma låtar gjorde att jag kunde likna ljudet som jag hörde i lurarna så gott det gick i avseende på just integreringen. Faktum är att lurarna alltid låter bra mycket bättre #8211; det finns ju inget rum som förstör i hela frekvensregistret samt inga filter som skapar fasfel i lurarna! En torrare och en mer exakt återgivning som lurarna ger har jag sällan hört i ett rum oavsett vad anläggningen kostar! Lurarna kostar blyga 300kr. Ändå ger det en svårslagen frihet och känsla att spela via stereon i ett rum. Jag använder bara lurarna på jobbet och i mitt egna utbildningssyfte
Vill som sagt veta hur ni andra som har det här systemet har justerat in bl a subben samt vad ni driver eggen med. Ni kanske har ett bra uppgraderingsförslag på en annan subwoofer då jag har hört att en del säger att originalsubben är rena skräpet? (Är det overkill att byta upp sig till en REL (Stampede eller kanske Strata?) Ni kanske kör med dubbla original PSW 2010 subbar? Hur lyssnar ni på musik genom detta system? I 2.1 eller 5.1 läge?
F_n ibland undrar man hur man tänker. Jag borde byta ut hela anläggningen och ha ett par kompetenta stativare istället och köra i ren 2-kanal som jag gjorde förr, men film är ju så grymt skönt också. Kanske en kombination? Det vanliga I-landsproblemet. Hade tänkt mig en ren 2005.2 tråd från början, men det spårade ju ut av trådskaparen direkt och blev mycket bredare
Tyck till fritt och kom med förslag / Mvh Martin
|
Edited by - Gson76 on 2007/10/23 10:28:05 |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 10:43:15
|
Tja, med tiden brukar man få 'råd' till uppgraderingar när det blir lönedag. Har inte lyssnat på KEF2005.2 men jag har själv två system, båda i tvåkanal, stereo, fast det ena är menat för film och musik, det andra bara för musik. Visst är två system, ett för film och ett för musik bra. Jag har två 'musiksystem' som har litet olika karaktär och när jag tröttnar på det ena så byter jag till det andra och hör 'nya' saker. Mycket stimulerande.
Martin |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 11:13:53
|
quote: F_n ibland undrar man hur man tänker. Jag borde byta ut hela anläggningen och ha ett par kompetenta stativare istället och köra i ren 2-kanal som jag gjorde förr, men film är ju så grymt skönt också. Kanske en kombination?
Det tycker jag låter som en bra ide Martin. Hur mycket du än försöker så kommer du inte bli nöjd, vet ju vad du har spelat på förr
/Danne |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 08:51:49
|
Jaha, det blev ju en anstormning i denna tråden - He!
Det är musik i två kanaler som gäller! I love it och har alltid gjort. Detta gjorde att jag köpte mig en julklapp i form av ett par magnetostater, Magnepan MG-12QR. En platt golvstående fullregisterhögtalare (nåja) ca 45 hz -6db enligt tillverkaren, men skitsamma vad det står på ett papper. Det handlar om så mycket mera! Som ärlig återgivning utan krussiduller, dvs sanslös närvaro, 3D-egenskaper och integrering. Hela registret hålls ihop på ett sätt som gör att tankarna går ifrån allt vad delningsfilter och fasfel heter. Det är bara en jämn ström som omfamnar en. En mikroupplösning i hela registret, även basen, utöver det vanliga. Jag är kär. Och detta är inget påstående som om jag köpte högtalarna igår och är nykär... Detta är baserat på några månaders lyssning. Men det är ingen dunka-dunka återgivning det är frågan om - alla är vi olika!
Numera så har jag också två system, Keffarna till 2.1 och 5.1 och Maggisarna till juvlig 2.0-återgivning. Kontentan för att försöka runda av det hela är; Det går inte att trubba ner på ett så starkt intresse, som musikåtergivning för mig, utan att till slut ramla dit igen. Man kan lura sig själv, men i själva verket så "sover bara björnen" mellan dessa perioder i sitt liv. Har tidigare i min hifi-karriär ägt både ML Request och Apogee Scintilla och alltid ångrat att jag sålt dem så de här nya platta sakerna gjorde att jag hittade hifi-nirvana på nytt. Nu är det här för gott! Dock inte sagt att jag kommer att stagnera i utvecklingen för det. Det finns ju något som heter vidareutveckling av akustiska åtgärder och lite biffigare slutsteg för att nämna några bisaker... Cheers. |
|
|
|
Topic |
|
|
|