HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Transparent Ultra MM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:18:40  Show Profile Send lars a Private Message
Har nu fått mina balanserade Transparent Ultra MM.

Enligt Transparent själva så skall den nya MM-teknologin göra att MM låter bättre än en snäppet bättre kabel med XL teknologi. Med andra ord så skall en Ultra MM låta bättre än en Referens XL.

Stämde detta verkligen?

Ultran testades direkt ur kartongen med en väl inspelead Referens hos försäljaren.
Ultran var betydligt mer detaljerad, dynamisk och luftigare än Ref. Med Ultran hördes mer mikrodetaljer. Ref lät som om man hade ett skynke emellan högtalarna och lyssnaren. Ref var dock tystare än Ultran och lät mer dämpad över lag jämfört med Ultran. Det var även torrare ljud från Ref.

Hemma så kopplade jag in tunern med avstängt slutsteg i 24 timmar för att bränna in kabeln, om det nu gör någon skillndad. En del påstår det. Själv märker jag ingen skillnad, kanske pga att man succesivt vänjer dig vid förändringen. Jämfört med min tidigare Transparent Super så var skillnaden enorm. Jag kände inte igen mina skivor längre. Nu hörde jag detaljer jag inte hört förut. Det kändes dessutom som om man var mer i konsertsalen nu. Skillnaden var naturligtvis ännu större än mot Referens. Mer dynamik, detaljer, luftigare, rumkänsla etc etc.

Märkligt. Jag förstår inte detta. Jag är ingenjör och det jag lärde mig på Chalmers är att i dessa lågfrekvensområden så är kabelprestanda inte kritiskt. Men mina öron säger något helt annat.

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/16 :  01:23:01  Show Profile Send ekman a Private Message
kul att du tyckte det blev sådan skillnad =) återigen så lär man sig också att vi inte kan förklara allt =) får man fråga vad capris är på nya ultra mm??
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:32:28  Show Profile Send lars a Private Message
HiFi Consult i Alingsås har alla prisuppgifter.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/19 :  20:34:37  Show Profile Send ekman a Private Message
jo jag vet det så intressera var jag dock inte ville bara veta på ett ungefär då jag tycker transparent gör väldigt bra produkter men dom är tyvärr prissatta helt galet i förhållande till konkurrensen tycker jag iallafall u får ju en valhalla signalis för samma pris som ultran ungefär om man inte ska ha jättelång kabel då e transparent billigare...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/26 :  10:13:55  Show Profile Send gurin a Private Message
Enligt min mening bör man passa sig för kablar som inte kostar per meter. Man får fundera över vad de tar betalt för när det blir billigare att köpa ett par meter till. Kontakter kostar, det är helt klart men ändå. Kablar som Cardas och Analysis plus blir inte billigare ju längre kabel du handlar. Det tyder på att själva kabeln kostar att tillverka och det motiverar priset.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/26 :  17:37:20  Show Profile Send ekman a Private Message
inte speciellt smart tankesätt kabelns råmaterial är INTE speciellt relaterat till priset kablarna som allting annat är prissatta efter marknaden och hur bra den är jämfört med konkurrensen en kabel som är billig i material och är bäst i världen kommer förmodligen också vara dyrast säkerligen om den släpps av ett stort kabelbolag som inte behöver slå sig in på marknaden... transparents kablar som detta inlägg handlar om är dessutom helt handmonterade med filter osv och det ska tydligen ta ett bra tag men det tar lika lång tid hur lång kabeln än är därför så ökar inte priset så mkt med längden det är väl jättebra? då får man ju råd med längre kabel om man nu behöver det =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/27 :  06:42:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ek!

???
Kan du ta det där?, 1st gång till !!







Mvh A*.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:13:52  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
[i]Originally posted by lars
....
Märkligt. Jag förstår inte detta. Jag är ingenjör och det jag lärde mig på Chalmers är att i dessa lågfrekvensområden så är kabelprestanda inte kritiskt. Men mina öron säger något helt annat.




Vad lärde du dig?
Det är väl inte svårt att ändra basprestanda via kabel, tex med resistans? Likaså betyder resten av registren en hel del för hur man uppfattar basregistret.

markih
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:58:20  Show Profile Send ekman a Private Message
Läs en gång till istället...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/28 :  09:39:39  Show Profile Send gurin a Private Message
ekman

Jag misstänker att jag tolkar dig fel när jag läser att du tycker att det är jättebra att kabeln är dyr per en meter för att den då kan bli lite billigare per en meter om jag köper fem meter.

För mig låter det som det du beskriver är ett typexempel på en överprissatt kabel. Kan så vara att vissa kablar tar längre tid att sätta ihop och därför bör kosta mer, men skall varan få pris efter hur den låter? Utbud och efterfrågan borde kunna få ner priset på en sådan kabel avsevärt.

Ingen köper väl dyra kablar som låter dåligt, eller? Givet full information borde folk köpa efter pris/prestanda.

Om det inte är materialet som kostar, inte heller i hopsättningen, vad är det då?

Kan det vara varumärke, distributionskanaler, utvecklingskostnader m. m?

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2002/12/28 :  09:51:32  Show Profile Send gurin a Private Message
Ekman

Jag borde nog ha läst lite bättre. Jag ser längre upp att du tycker att Transparents kablar är felprissatta.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:24:52  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker transparentkablarna är lite väl dyra i förhållande till kvaliten ja dom ligger för högt jämfört med nordost och annan konkurrens också däremot så menade jag att iochmed att transparent handtillverkar alla sina filter osv och det är en väldigt väldigt hög precision på det hela och det tar lång tid så är det ju inte så konstigt att en 1m kabel inte är mkt billigare än en 3m kabel iochmed att det är arbetet och inte materialet som kostar... nordost däremot är tvärtom där är materialet och maskinerna som tillverkar kablarna svindyra därför ökar priset mer för varje meter man köper antar jag...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000