Author |
Topic |
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 23:05:54
|
Det finns hundratals med anrika, välkända hififöretag. Det är ofta relativt tydligt hur man vill nischa sig och även om många har ett relativt stort spann på priser från deras billigare till dyrare serier så kan man se vilken målgrupp som är viktigast. Deras strategiska fokus. NAD har sin målgrupp, Marantz sin, Audionet sin och Nagra sin målgrupp osv.
Men, vart jag vill komma är att alla dessa hundratals företag har en eller flera konstruktörer som givetvis är snillen allihopa! Om du bjuder chefskonstruktören för Denon och chefskonstruktören för Burmester på middag så pratar de samma språk, har löjlig koll på rubbet och även om de har olika filosofi så har de full koll på hur kollegan tänker och vad resultatet blir ifall man går hans väg...
Mitt resonomang är således att chefskonstruktörerna på de globala, multimiljon företagen är i princip lika duktiga och kompetenta. Det är ledningen som bestämmer prissegment, marknadsavdelningen design och funktion och konstruktören gör bästa bedömningarna i den givna budgeten. Oftast gäller value for money.
Sedan har vi då prestigemärkena. De använder sig av dyrare och bättre komponenter, dyrare konstruktionslösningar, dyrare material över lag men givetvis också finfina lösningar och det låter fantastiskt. Man sätter en hög prislapp, gör bra och effektiv marknadsföring och kan även ta ut en del pengar för ren och skär prestige som märket medför. Helt ok resonomang för mig, det är deras strategi, att ta en liten del av marknaden som verkligen förstår att uppskatta finess, val av komponenter och craftmanship. Helt ok. Men jag vill koppla tillbaka till att jag tror att Cambridge chefskonstruktör hade gjort ett utmärkt jobb även hos Krell.
I grunden tror alltså jag att kompetensen finns i samtliga stora företag, men att de blir styrda åt ett visst håll.
Tänk nu följande: Ledningen i superduperexklusivklassen säger att, vi måste ha en instegsmodell. Vi måste bredda målgruppen något! Ett nytt projekt skapas och en integrerad förstärkare ska skapas med alla värden företaget står för men den får under inga omständigheter kosta mer än 50 000kr. I dagsläget finns inget i programmet under 100 000kr så den spontana reaktionen är att konstruktören säger: med så stora besparingar kan vi inte bibehålla kvaliteten, filosofin, ljudidealet och vi kommer tappa förtoende.....högsta hönset säger att: självklart går det, gör ditt jobb! Och konstruktören börjar tänka, skissa, skala bort det, tänka i mindre skala, förenkla osv osv
Och i nästa land säger gigantföretagets ledning i ett möte till chefskonstruktören: vi har beslutat att konstruera en extrem serie, vi ska visa spetsteknologi och inte bara chocka världen med välljud utan även visa enorm finish och använda absolut bästa material som går att uppbringa. Vi ska ha en kvalitetskontroll som blir den noggrannaste i vår 70 åriga historia, en serie som blir en instant classic och entusiaster suktar efter. Vidare säger Vd till konstruktören, du ska bygga en out-of-this-world integrerad som ska kosta 50 000kr till konsument. Responsen från konstruktören blir: äntligen kan jag bygga den förstärkaren jag gått och gruvat på i 10 år....
Jag kan faktiskt se detta scenariot framför mig och jag undrar,
Vilken av dessa två produkter blir bäst?
En mindre viktig fråga, men riktigt svår att besvara är,
Vilken av dessa två produkter har mest prestige?
|
Artphotography |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 23:36:34
|
Det är svårt det spontant skulle jag vilja säga den senare då konstruktören gått och gruvat på den i tio år och filat på den. MEn det finns det mycket att hämta i en förenklad produkt som bygger på en dyrare produkt, man får mycket "gratis" med grundkostruktionen. Dock har båda företagen olika förutsättningar då den billiga har ett stigma av att billiga saker och man indrekt i mottagarkretsen blir lite tveksam att kasta upp så mycket pengar på ett normalt billighetsmärke, som om helt plötsligt ett dyrare märke gör en instegsmodell då alla som vill kan äga en lyxprodukt med det fina positiva auran som omger namnet och dess historia som förknippas med de traditionellt sedda toppmodellerna.
Men helt klart intressant tankegång som är mycket bra att någon tar upp, detta är något jag också funderat på en hel del.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 00:22:11
|
Skoda Supreme eller Audi A3? Lågpris och premium-märket inom samma koncern (VW). Skoda ger sig på en lyx-bil, och Audi en små-bil (läs inte låg-pris). Skulle samma koncern släppa en Lamborghini för under 200000:-? Jag tror inte dom dyrare märkena (finare) vill skada sin image genom att tumma på sina grundläggande värderingar, typ kvalitet. Frågan blir nog endast hypotetisk. Skulle jag våga mig på en gissning tror jag att jag får mer bil för pengarna med en skoda för 400000:- än en lambo för lika mycket, men jag hade ändå troligtvis valt lambon. Fungerar vi likadant inom ljudåtergivning? Vad vet jag, vad vet jag? |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 08:06:48
|
Hmm. Mycket troligt ! quote: Fungerar vi likadant inom ljudåtergivning?
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 09:11:09
|
Ja det finns ju exempel på detta från senaste åren. Vad som är bäst att köpa? Jag är av den hävden att det näst värsta oftast ger mest BFTB (bang for the buck), men att välja en billig instegare eller dyr prestigare för samma peng? Svår fråga. Frågan är spekulativ, egentligen ska det jämföras, men jag tror på den billiga konstruktörens prestigemodell eller... jo det gör jag. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 09:23:00
|
Med risk för att tråden tar fel riktning, men högtalartillverkare verkar oftast ha ett bredare spann - överlag. |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 10:03:24
|
Du tänker roligt Dan, me like
Rent teoretiskt borde prestigemärket som redan har resurser, komponenter, tillverkningsteknik osv ha möjlighet att göra större synergivinster. De kommer förmodligen även att kunna öka sina marginaler på det övre segmentet då volymer ökar. Om det är en duktig konstruktör så kan han minimera antalet olika komponenter för en gemensam linje genom produktionen så att man kan få volymfördelarna till det övre segmentet och de kvalitativa företrädena till sitt breda segment.
Företaget som är mer inriktat på ett brett marknadssegment har förmodligen resurser att göra "state of the art". De får troligtvis dyra initiala kostnader och måste in på ett område som de kanske inte har så stor erfarenhet av, jag tänker då bland annat på erfarenhet av framlyssningen av produkterna. Det finns formodligen inte samma möjligheter till synergivinster i produktionen, satsningen kommer att belasta företagets balansräkning hårdare. Vinsten för detta företaget liger i att man kanske kan öka sin kvalitet något, och med en förhoppning om att öka priset på sina volymsäljare.
Tar vi vinkel från konsumentsidan så tror jag att ett etablerat prestigemärke som kan sälja en dröm till ett överkomligt pris troligen kommer att gå vinnande ur den fighten. Volymmärket måste skapa en produkt som har mer att bevisa och det är svårt att övervinna gamla sanningar. Sett ur den vinkel kommer den bästa produkten ur volymmärket, men oftast brukar de inte hålla vid närmare granskning historiskt sett.
Sammanfattningsvis så är vinnaren prestigemärket. En tanke som kan illustrera hur marginaler i mindre serie kan vara till fördel är när vi såg Porsches vilja och möjlighet att köpa Volkswagen härom året. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
Edited by - Audionet on 2008/03/01 10:07:13 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 10:20:35
|
Objektivt kanske det är så, men subjektivt köper jag hellre en värstingmodell av ett "mainstream"-märke än en snikversion av ett "fin"-märke. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 12:03:28
|
quote: Objektivt kanske det är så, men subjektivt köper jag hellre en värstingmodell av ett "mainstream"-märke än en snikversion av ett "fin"-märke.
Håller med huzze där |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 12:24:04
|
Skulle nog gå på "mainstream"märkets värstingversion. Jag gillar inte att betala för själva märket.
Sedan beror det väl på andra saker också, det går väl inte att generalisera rakt av. Det är ju skillnad mellan både finmärken och mainstreammärken trots allt och man har ju sina favoriter.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 12:56:08
|
Jag skulle köpa det som låter bäst... |
rolnor |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 12:56:13
|
Här anas ju omedelbart hur tänket går om de lyxigare företagen och jag kan inte kritisera. Det finns idag oerhört exklusiva produkter som under skalet är Kinatillverkat bara för att det exklusiva företaget skall ha en rimligare instegsmodell.
Vilket ger systerföretagen problem när de hävdar att allt är in-house-byggt, superkvalitet i minsta detalj som vanligt men med ett oerhört pressat pris. (i det läget tänker jag Burmester 051 integrerad stärkare men det finns fler)
Hur skall konsumenten veta?
jag tror för övrigt inte som Dan att konstruktören för Cambridge lika gärna kunde göra en Krell och jag är helt säker på att konstruktören för Skoda inte sätts på Bugatti Veiron.
Bekymret är fuskarna som rör till hela bilden.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 13:36:35
|
Jag tror att Cambridge konstruktören skulle göra en bättre Krell. Och att Krell aldrig skulle kunna göra en Cambridge. För det är ingenjörs konst, på hög nivå, att få något för en billig penning att låta oehört bra. Att bygga något utan begränsningar kan lätt bli "mer yta" än innehåll. Det går alltid att sälja något som är snyggt! |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 14:21:25
|
Konsulterna kanske ska ta sig en tur i en Konigsegg! :-)
Om vi skall vara seriösa, så haltar jmf enormt! Att bygga bilar är ytterst komplicerat av olika skäl!Hifi är inte i närheten av den komplexiteten! Men, vi ska inte tjafsa om det. Ni konsulter i Alingsås bygger dyra prylar (och säljer), så ett visst försvar av hur världen ser ut finns... Men, vi andra är inte riktigt säkra på att världen alltid ser ut så..lite tveksamma är vi... :-) |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 15:03:05
|
Det är ju det jag säger! Och jag har full förståelse för det eftersom det alltid finns de som är beredda att släppa ut snyggt normalprissatt men lågkvalité under ytan. Hur i allsindar skall en vanlig konsument kunna veta?
Att det skulle vara skillnad på hifi och bilar är jag inte alls med på. Det är väl precis samma sak, alltifrån inhemskt producerade indiska, till massproducerade kinesiska (för inhemsk marknad) till Korea, USA, Tyskland, England mm
Varför skulle Konstruktören av en Toyota Aygo vara den som gör den bästa Bugatti EB 10 eller Ferarri Enzo eller Koenigsegg?? Det är helt enkelt inte sant.
Titta under locket på en cambridge. jag håller med om att det är en mycket prisvärd produkt. men den som har fått ihop den är ju duktig på något annat än vad Burmester, Accuphase, Krell m fl är duktiga på.
Om man har perspektivet att "dyr hifi" mest är yta, prislapp och design så spelar det ju såklart ingen roll. Men så fort man sätter sig in i det hela (och övervinner prislappschocken) så ser man att konstruktörerna av den bästa elektroniken spelar i en egen liga. Kunde vi slippa designfjanteriet skulle mycket också vara vunnet.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 16:43:21
|
Det är en enorm skillnad på hifi och bil industri!
Vidare är det så att jag har kommit över prislappschocken. Och jag säger inte att all dyr hifi är lika med yta! Men man kan lätt hamna där, då "logo" tänkandet inte bara finns inom sport-skovärlden. Vad jag vill säga är, att det är en god ingenjörs konst att bygga något för lite pengar som låter bra. Begränsningar i budget kan sätta fart på kreativiteten! Det är inte alltid pengar som är lösningen, på ett problem! :-) Men, vi ska inte tjafsa om detta! Vi har olika perspektiv (konsument - handlare/producent). Låt det vara så! |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 21:52:56
|
Det finns två grundläggande mekanismer för produktutveckling: "Market Pull" och "Tecnology Push" Den första är förknippad till evolutionär utveckling och den andra revolutionär utveckling. Problemet ligger i att ett vinst genererande företag måste ofta prioritera "market pull" för att överleva. De revolutionära framstegen bygger antingen på mycket lång forskning eller på helt slumpmässiga observationer.
Sedan tror jag att det finns ett begränsat antal tekniksupersjärnor, som har förmågan att ro i land riktigt tunga uvecklingsprojekt. Ett sådant exempel är när Quad anställde en nyckelperson från den f.d. CD transport utvecklingen hos Philips. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 22:28:27
|
Jag tror att väldigt mycket handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och för att göra det behöver man ofta vara tydlig med vad man erbjuder. Det gäller att hitta sin position på marknaden och sedan klart och tydligt kommunicera den. Och jag måste säga att jag stör mig som f-n på utvecklingen där de "exklusiva" företagen kommunicerar sin förträfflighet genom att vara dyrast. Typ "Vi har vägrat att göra några som helst kompromisser, oavsett pris, och nu har vi tagit fram världens bästa förstärkare. Pris 200 000 kr". Kan nästa företag då ta 100 000 kr för världens bästa förstärkare? Naturligtvis inte, det signalerar ju att det gjorts kompromisser. Alltså säger nästa företag: "Vi har tagit fram världens bästa förstärkare, helt utan kompromisser. Pris 300 000 kr". Åååh tänker de potentiella kunderna med mycket pengar, för 300 000 kr utan kompromisser måste man ju få en bättre förstärkare än en för 200 000 kr utan kompromisser. Och jag är ju värd det bästa! Alltså blir det den för 300 000 kr. Så när det första företaget lanserar sin nya modell är prislappen given. 400 000 kr.
Och sen har vi dem som väljer en annan position på marknaden, nämligen att sälja prisvärda produkter. "Vi kan leverera 90% av ljudet från den kända 300 000 kronorsförstärkaren till bara 10% av priset! Är du inte miljardär, kom och köp, du gör ditt livs smartaste affär!"
Och sen finns de som väljer positionen snygga, väldesignade produkter. "Din supersnygga livsstil förtjänar, nej kräver, våra superdesignade högtalare av Fritz van der Ritbord."
Resten utmärker sig med den senaste digitala tekniken. Eller den beprövade, hederliga analoga tekniken. Eller prylar så tunga att de bara måste vara bäst just därför. Eller en hybrid av allt. Eller... you know the game.
Vilka är duktigast? Vilka är bäst? Vilka är smartast, coolast, snyggast, pålitligast, sexigast, prisvärdast?
Ni vet alla svaret: Dina nuvarande prylar!! Åtminstone i de första två månaderna när köpruset förtfarande gjort dig immun mot marknadsföringssnacket. Men vänta bara, snart vill du också ha den där förstärkaren för 400 000 kr - för den MÅSTE ju bara vara ännu bättre än din nuvarande. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 22:54:07
|
quote: Jag tror att väldigt mycket handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och för att göra det behöver man ofta vara tydlig med vad man erbjuder. Det gäller att hitta sin position på marknaden och sedan klart och tydligt kommunicera den. Och jag måste säga att jag stör mig som f-n på utvecklingen där de "exklusiva" företagen kommunicerar sin förträfflighet genom att vara dyrast. Typ "Vi har vägrat att göra några som helst kompromisser, oavsett pris, och nu har vi tagit fram världens bästa förstärkare. Pris 200 000 kr". Kan nästa företag då ta 100 000 kr för världens bästa förstärkare? Naturligtvis inte, det signalerar ju att det gjorts kompromisser. Alltså säger nästa företag: "Vi har tagit fram världens bästa förstärkare, helt utan kompromisser. Pris 300 000 kr". Åååh tänker de potentiella kunderna med mycket pengar, för 300 000 kr utan kompromisser måste man ju få en bättre förstärkare än en för 200 000 kr utan kompromisser. Och jag är ju värd det bästa! Alltså blir det den för 300 000 kr. Så när det första företaget lanserar sin nya modell är prislappen given. 400 000 kr.
Och sen har vi dem som väljer en annan position på marknaden, nämligen att sälja prisvärda produkter. "Vi kan leverera 90% av ljudet från den kända 300 000 kronorsförstärkaren till bara 10% av priset! Är du inte miljardär, kom och köp, du gör ditt livs smartaste affär!"
Och sen finns de som väljer positionen snygga, väldesignade produkter. "Din supersnygga livsstil förtjänar, nej kräver, våra superdesignade högtalare av Fritz van der Ritbord."
Resten utmärker sig med den senaste digitala tekniken. Eller den beprövade, hederliga analoga tekniken. Eller prylar så tunga att de bara måste vara bäst just därför. Eller en hybrid av allt. Eller... you know the game.
Vilka är duktigast? Vilka är bäst? Vilka är smartast, coolast, snyggast, pålitligast, sexigast, prisvärdast?
Tror alla är överens om att reklam/marknadsföring inte är hififöretagens starka sida. |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 23:13:20
|
Min poäng var snarare tvärt om. Jag tycker de är oerhört duktiga på marknadsföring. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 23:46:04
|
Sladd: vad är det för produkter du tänker på? citat: "Det finns idag oerhört exklusiva produkter som under skalet är Kinatillverkat bara för att det exklusiva företaget skall ha en rimligare instegsmodell." |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 12:17:17
|
I massproduktion kan man ju "strypa" prestanda för instegsmodellerna så att de dyrare produkterna verkar bättre. T ex fylla på burken för nätdels-/kopplingskondingar med standardelyter för ingångsmodellen och oscon/panasonic/BG för de dyrare modellerna. En massa små ändringar gör stor skillnad på vad som kommer ut ur phonokontakten. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 13:19:47
|
Sladd: fegis |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 17:20:40
|
quote: "Det finns idag oerhört exklusiva produkter som under skalet är Kinatillverkat bara för att det exklusiva företaget skall ha en rimligare instegsmodell."
Låter som om Kina tillverkat skulle vara av sämre kvalitet än annat. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|