HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rummet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:24:30  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hur ska man möblera/placera för bästa väljud? Enligt JMlab ska man ju man ju ha en kal vägg bakom högtalarna. Men av vad jag förstått så tycker inte alla på forumet så. Jag har placerat mina efter långsidan, är det dumt eller ok?

Almost cut my hair

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:35:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har mina vid långsida men väggen är inte kal det finns annat vid sidorna och emellan.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/12/15 :  20:45:50  Show Profile Send ZAC a Private Message
Spelade på tvären i mitt rum, ca. 3,6 x 6,5 m tidigare.
Nu har jag vänt på allt och har h-talarna på kortsidan,
sitter "mitt i rummet". Ljudet är 10 ggr bättre, mer luft,
tajtare bas osv.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:12:17  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Såna här dyra ljudabsorbenter, är de värda sitt pris? Och varför ska jag ha dem?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:26:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man täcker väggen bakom högtalarna med absorbenter så får man den att akustiskt försvinna.

Tänk dig en inspelning (live eller i studio). Där finns redan en bakvägg som ger rumsinformationen. Om man nu vill återskapa den väggen som musikerna står framför, så bör man trolla bort sin egen. Annars får man ju musikervägg + den egna väggen vilket blir tårta på tårta. Dvs den egna väggen ger en falsk bild av verkligheten, även om man kanske gillar det...

Jag säger bara: dämpvägg eller dämppaneler bör finnas i varje HiFi installation.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:28:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

jag har flyttat runt en del i mitt vardagsrum. Jag har spelat emot alla 4 väggarna och nu spelar jag på diagonalen genom rummet. Mitt rum är i ett trähus och ag har gipsväggar. Om man klappar händerna så är det ett litet eko så imho det inget bra hifi rum. Men jag har tyvärr inget annat....

Jag har byggt mig ett par "tubetraps" enl. Jon Risch's recept och de gör en fantastisk skillnad i mitt rum. Basen har blivit torrare och mer destinkt, jag har avsevärt mer "slam" nu. Så, akustik förbättrande åtgärder ger mer "bang for the buck" än ny elektronik/kablar/högtalare om man har ett lika "dåligt" rum som jag.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:24:07  Show Profile Send krelle a Private Message
jag har oxå byggt mig tubetraps, vilken skillnad i basen. Byggde mina 1.80 höga och skall bygga ett par till bakväggen oxå. Det kostar ju inte så mycket för den stora förbättringen i basen.....mvh Krelle
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:28:11  Show Profile Send silvestro a Private Message
Hur bygger man tubetraps?? Finns det en beskrivning av "Jon Risch's recept"
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:31:28  Show Profile Send krelle a Private Message
jag har gjort en bildberättelse om hur jag gjorde mina, skall se om jag får tag i bilderna men då får man väl lägga in det på diy tror jag.... Krelle
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:56:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Kal kortsida (nästan i alla fall). Matta framför högtalarna. Stereon på sidan. Långa kablar:ja.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/12/16 :  09:04:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
kentkreitler

Varför skall man ha ljudabsorbenter?

Jo ljud är vågrörelser i luften som "ser" mycket lika ut vågor på vatten. När vågen sedan möter en vägg eller tak så studsar den tillbaka ut i rummet. Studsen gör att vissa frekvenser kommer att förstärkas till det dubbla medans andra kommer att släckas ut helt. Vilka beror på rummets dimensioner. Effekten är mest hörbar i basen.

Genom att använda absorbenter reducerar vi studsen och mildrar därmed effekten av den. Vi får jämnare bas därför att skillnaderna mellan olika frekvenser jämnas ut och vi får mer bas därför att vissa frekvenser inte är utsläckta.

Ett tips är att kasta en sten i närmasta sjö och studera vad som händer när vågorna möter land. Mycket lärorikt.

Blev det tydligt? Förstod någon det här?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/16 :  09:07:24  Show Profile Send pekka.j a Private Message
JMLab är väl en högtalartillverkare? Hur kan en högtalartillverkare rekommendera kal vägg bakom högtalarna? Har de inte hört talas om begreppet reflexer? Mycket textilier i hela rummet, heltäckningsmatta samt minst ett tjockt draperi bakom och vid sidan av högtalarna är viktigt om man vill ha riktigt god ljudåtergivning. Ett bra test är att ställa sig mellan högtalarna och tala eller klappa i händerna. Ofta är efterklangen störande lång. Självklart händer samma sak när man spelar musik. Det handlar därför om att absorbera tidiga reflexer, dvs sådana som kommer inom kort tid efter direktljudet och dels grötar till allt, dels gör att akustiken från inspelningen drunknar i lyssningsrummets akustik. Tyvärr är kala lyssningsmiljöer alltför vanliga i hifi-affärer, på mässor och hemma hos folk. Sålunda har de flesta inte ens hört hur bra det faktiskt kan bli. Helst bygger man en dämpvägg, t ex av den sort som diskuterats här på forumet vid några tillfällen. Lyckligtvis behövs det inga dyra specialgrejer - stenull, hålad masonit och träplankor hittar man på vilken byggmarknad som helst. Det som kan kosta är profilerade akustikskivor för högfrekvensdämpning (av samma typ som används i inspelningsstudios). Ett billigare alternativ är 5 cm mineralullskivor som dock inte är fullt lika goda absorbenter. Jag byggde min dämpvägg för ca 7 000 kr totalt (inklusive tyg och trälister för att få en snygg finish). Med tanke på att ljudförbättringen dels är stor, dels inte går att erhålla på annat sätt, så var det en mycket prisvärd investering.
Normalt är det bra att börja med att möblera på längden i rummet, eftersom man då får större möjlighet att flytta högtalare och sittplats i djupled för bästa basåtergivning.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2002/12/16 09:09:45
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  09:23:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

Hej,

jag har flyttat runt en del i mitt vardagsrum. Jag har spelat emot alla 4 väggarna och nu spelar jag på diagonalen genom rummet. Mitt rum är i ett trähus och ag har gipsväggar. Om man klappar händerna så är det ett litet eko så imho det inget bra hifi rum. Men jag har tyvärr inget annat....

Jag har byggt mig ett par "tubetraps" enl. Jon Risch's recept och de gör en fantastisk skillnad i mitt rum. Basen har blivit torrare och mer destinkt, jag har avsevärt mer "slam" nu. Så, akustik förbättrande åtgärder ger mer "bang for the buck" än ny elektronik/kablar/högtalare om man har ett lika "dåligt" rum som jag.

Vänligen, P



God morgon,
vet du om John Risch NÅGONSIN har presenterat några mätningar av absorptionskoefficient på sina alster? (jag är nämligen lite skeptisk till deras absorption som hävdas vara stor vid låga frekvenser.) Jag misstänker att han har tänkt fel hur de fungerar. Det skulle kul om han har presenterat något. Betraktas han som en slags guru som man inte kan kritisera eller?

Annars kommer jag över till dig vid tillfälle och mäter dina! (egentligen behövs en efterklangskammare)


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/16 :  10:35:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

JMLab är väl en högtalartillverkare? Hur kan en högtalartillverkare rekommendera kal vägg bakom högtalarna? Har de inte hört talas om begreppet reflexer? Mycket textilier i hela rummet, heltäckningsmatta samt minst ett tjockt draperi bakom och vid sidan av högtalarna är viktigt om man vill ha riktigt god ljudåtergivning. Ett bra test är att ställa sig mellan högtalarna och tala eller klappa i händerna. Ofta är efterklangen störande lång. Självklart händer samma sak när man spelar musik. Det handlar därför om att absorbera tidiga reflexer, dvs sådana som kommer inom kort tid efter direktljudet och dels grötar till allt, dels gör att akustiken från inspelningen drunknar i lyssningsrummets akustik. Tyvärr är kala lyssningsmiljöer alltför vanliga i hifi-affärer, på mässor och hemma hos folk. Sålunda har de flesta inte ens hört hur bra det faktiskt kan bli. Helst bygger man en dämpvägg, t ex av den sort som diskuterats här på forumet vid några tillfällen. Lyckligtvis behövs det inga dyra specialgrejer - stenull, hålad masonit och träplankor hittar man på vilken byggmarknad som helst. Det som kan kosta är profilerade akustikskivor för högfrekvensdämpning (av samma typ som används i inspelningsstudios). Ett billigare alternativ är 5 cm mineralullskivor som dock inte är fullt lika goda absorbenter. Jag byggde min dämpvägg för ca 7 000 kr totalt (inklusive tyg och trälister för att få en snygg finish). Med tanke på att ljudförbättringen dels är stor, dels inte går att erhålla på annat sätt, så var det en mycket prisvärd investering.
Normalt är det bra att börja med att möblera på längden i rummet, eftersom man då får större möjlighet att flytta högtalare och sittplats i djupled för bästa basåtergivning.
Med vänlig hälsning



När du möblerar "på längden i rummet" kan du få problem med att högtalarna hamnar för nära sidoväggarna vilket krånglar till det. MvhKristofer
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/16 :  11:17:29  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Kristofers invändning är förvisso riktig. Men om högtalarna kommer för nära sidoväggen får man åtgärda det genom att absorbera sidoväggsreflexen (med draperi eller dämpvägg) och vinkla in högtalarna. Problemet är helt klart lättare att åtgärda än otäcka stående vågor i basen, som ju är som kraftigast vid väggarna och alltså kan leda till bumligt ljud om man tvingas sitta för nära. Hamnar man i den situationen - vilket jag dessvärre gjort - får man ta till andra och mer omständiga metoder.
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2002/12/16 11:19:08
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:23:29  Show Profile Send mag a Private Message
"(egentligen behövs en efterklangskammare)"

Det går väl att låna Marcus Wallenbergs kammare ?, jag kan fråga om det är intressant. Mätningen tar väl inte så lång tid ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:13:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by mag

"(egentligen behövs en efterklangskammare)"

Det går väl att låna Marcus Wallenbergs kammare ?, jag kan fråga om det är intressant. Mätningen tar väl inte så lång tid ?




PAC bor i Göteborg så det kan bli lite svårt att ordna rent praktiskt. Antingen mäta hemma hos PAC vid tillfälle, eller om PAC är i Stockholmoch fyller hela bilen med sina absorbenter och kommer hit. Det kan vara en poäng också att mäta i ett vanligt vardagsrum, men man kan då inte säga att absorbenten har absorptionskoefficienten 0,xx, det blir då rumsberoende.

Vad säger du PAC?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000