HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Cykeltips sökes-KÖPT!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/21 :  23:53:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har nyligen haft en del problem med mina knän och har blivit rekommenderad att kombinera löpningen med något annat. Så nu har jag börjat fundera på att äntligen köpa en cykel. Idén vore att använda den vid kanske ett pass i veckan men också att då och då kunna cykla till jobbet.

Frågan är nu vad jag ska köpa. Det naturliga vore väl att köpa en "normal" cykel men frågan hur väl det fungerar som träning?
Jag cyklade en hel del när jag var yngre men då var det alltid för att ta mig från A till B, inte för motion/träning.
Alternativet som jag nu funderar på är att köpa en enklare "roadbike", inte speciellt praktisk men borde fungera bra som träningsredskap(?)
Några off-road egenskaper behöver ju inte cykeln ha eftersom allt förutom krukväxterna är asfalterat där jag bor.

Vad tror ni? Är det värt att lägga £500 på något i stil med en "Specialized Allez"? Eller är det för opraktiskt för mer normalt bruk?



Edited by - f95toli on 2008/04/05 19:05:57

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/02/22 :  00:22:16  Show Profile Send rovis a Private Message
Ett mönstrat däck har tjockare gummi, vilket leder till färre punkteringar på grund av t.ex grus och taggar. Om det är motion du vill ha, finns det väl ingen anledning att skaffa en cykel som minimerar ansträngningen i att förflytta sig? Upprätt ställning ger större vindfång och gladare rygg! Kombinera med ordentliga korgar fram och bak!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/02/22 :  00:55:42  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena

Min son är tävlingscyklist. Har du dåliga knän så kolla noga hur du sitter i sadlen och vinklen på dina knän. Du kanske redan vet detta med inställning etc, men jag ordnade nyligen professionell hjälp till grabben med sina knän, och kom att tänka på detta när jag läste din tråd. Nu har han fått hjälp med sadelhöjd, pedalinställning, ja eller vad det nu var. "Det är grym skillnad" som han med egna ord sa och knäna känns inte lika ansträngda i backar.

Nu ska du kanske mer motionera, men har du redan problem med knäna så... jaja det var bara några tankar. Lycka till


Edited by - Håkan64 on 2008/02/22 00:56:12
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/22 :  01:52:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nog egentligen inget "kroniskt" fel på mina knän utan det är problem med "iliotibial-bandet" (tror jag det kallas på svenska), dvs. det "band" som går på utsidan låret som ställt till det och resulterat i knäproblem. Enligt den fysioterapeut jag varit till ett par gånger nu så har problemet troligen uppkommit pga att jag är "obalanserad", dvs. vissa muskler är lite för svaga. Fram till problemen började så sprang jag ca 40 km i veckan (4 pass i veckan) och då sliter det på lederna om inte kroppen orkar "hålla emot". Jag ska börja göra diverse övningar som förhoppningsvis kommer göra mig mer motståndskraftig mot skador.

Jag skulle alltså vilja kombinera löpningen med någon annan träning av "bra kvalité" som belastar andra muskler än löpningen och som inte utsätter kroppen för samma "stötar" (jag springer på asfalt). Enligt vad jag förstår så borde cykling vara ett bra alternativ.

Frågan är alltså om en vanlig cykel ger "rätt" sorts träning eller om en "roadbike" (vad kallas de på svenska?) är bättre? Det verkar faktiskt inte skilja speciellt mycket i pris.

Är det någon som använder cykling som träningsform?


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/22 :  02:00:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Håkan64: Tack, det var ett bra påpekande; jag hade faktiskt inte reflekterat över att det ju faktiskt är viktigt. Det finns en butik här i närheten som enbart säljer "tävlingscyklar" av olika slag (landsväg och triathlon) och då ingår inställningning i priset på cykeln, vilket ju faktiskt är en stor fördel.


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:01:34  Show Profile Send huzze a Private Message
roadbike=cityhybrid tror jag.
Själv kör jag med en Kona Dr Dew. Lättcyklad, bra skivbromsar bra växklar samt att däcken är mönstrade mest på kanterna = bra på slät asfalt, greppar någorlunda på grus.
http://www.konaworld.com/08_drdew_w.htm
Länken avser årets modell, jag sitter med den gamla nollsjuan

Brewitz är ju vår cykelgalning i UK, han har säkert goda tips

Edited by - huzze on 2008/02/22 08:04:40
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:05:43  Show Profile Send huzze a Private Message
ps Jag är fortfarande löjligt glad i investeringen. Bästa köp jag gjort. ds
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:38:02  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har en Rexcykel som är av den typen tror jag (Trekking sport kallas den).
Den är väldigt rolig att cykla. Bra växlar,(27), bra bromsar.
Robust men ändå lättcyklad. Jag är ganska tung (+100) men alla grejer
har hållit på den (5 år) trots att jag cyklat den ganska hårt.
Jag använder den som träningscykel (har en "skräpcykel" åretrunt till
jobbet) men den fungerar utmärkt som brukscykel också.

För dina knäproblem kan det kanske vara bra med nån sorts kompletterande styrketräning.
(Har hjälpt mig)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2008/02/22 09:13:18
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:38:58  Show Profile Send brewitz a Private Message
Det finns så mycket fina vägar på din sida av London så jag tycker definitivt du ska skaffa dig en "roadbike". Jag gjorde det själv och har inte ångrat det en sekund. Om du ska in och böka i centrala London kan det kanske vara bra att sitta lite mer upprätt för att se och synas men annars spelar det ingen större roll så länge som cykeln är ordentligt inställd efter din kropp. Knän/rygg kan ta rejält med stryk om inte allting stämmer.
Jag tar mig gärna ner mot dig för en tur, låt mig veta hur det går.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:49:59  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Glöm för guds skull inte stänkskärmar!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/22 :  09:19:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
...och glöm inte hjälmen!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/02/22 :  22:05:23  Show Profile Send lennartj a Private Message
En Nishiki 601 http://alvikscykel.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=353 passar mig bra. Har haft den snart tre år. Cyklar till jobbet på Hisingen i medeltal 4 dagar i veckan, står över vid utpräglat göteborgskt "sketväder".
De byggs i Göteborg och jag beställde lite ändringar och tillägg, som butterflystyre, navgenerator, pakethållare och styrväska. Ska du cykla till jobbet och är datoranvändare rekommenderar jag Ortliebs Officebag http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=officebag Då kan du vara trygg att din laptop inte blir vattenskadad oavsett vilket busväder du råkar ut för. Med optimerad packning får träningskläder nätt och jämnt plats samtidigt, för ett stopp på gymmet på hemvägen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/02/22 :  23:33:33  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag cyklar till å från jobbet varje dag året runt oavsett väder (drygt 1,5 mil tor, enda undantagen är om jag är rejält förkyld el. liknande). Under vintern är det min enda träning om det inte är en sån här snöfri vinter förstås då det även blir längre turer på helgerna. Jag cyklar på en gammal (inköpt -00) töntig hybrid av märket Scott som är av högst ordinär kvalitet och lutar mer åt att vara en mtbhybrid med stel framgaffel än racerdito.

Några saker som jag lärt mig under åren är dock.

*Bromsar är jäkligt viktigt, speciellt vid blött väglag. Om jag var i den lyckliga situationen att jag skulle köpa en ny cykel skulle jag definitivt inte nöja mig med något mindre än hydraliska skivbromsar. Dom fungerar nämligen i alla väderlekar vilket inte är fallet med v-bromsar.

*Växelmekanism är av underordnad betydelse. Min gamla sämsta sortens shimano fungerar fortfarande ypperligt trots ca 300 mil/år.

*Clips eller spd-pedaler är ett måste för att få ut det mesta av cykeln och träningen.

*Cykla vid sidan av vägen är roligare än på vägen, en högst subjektiv åsikt men det har betydelse för min rekommendation.

Om jag var du skulle jag titta närmare på en 29er mtb. Dvs en mountainbike med 700C (28")-fälgar. Sätt på slicks så har du en bra om än lite långsam cykel för asfalt, sätt på lite grövre däck så gör du definitivt inte bort dig vid sidan av vägen. Ex. http://www.feltracing.com/08/product.asp?catid=1504,1516&pid=8765

Om bockstyre och hög fart är viktigt så kolla på en cyklocross (CX) t. ex.http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/2008/road/xo/xo1/

Den där Konan som huzze skriver om verkar vara en riktigt fin hoj.

Problemet med jobbpendling och fina cyklar är att de dessvärre tenderar att bli stulna.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/02/22 :  23:43:35  Show Profile Send Patrik a Private Message
Håller med om det sista. En bra motionscykel måste man placera inlåst någonstans, annars försvinner den.

Vill du så prova att ställa frågan på http://www.hisingensck.se/forum/ . De är mycket hjälpsamma.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/23 :  02:35:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
matte76: Hjälm kommer inköpas Har aldrig ägt någon tidigare men det är ju egentligen ganska dumt att vsra utan, särskilt eftersom alla bilar ju kör på fel sida vägen här

sisko: XO1 såg trevlig ut, dock lite dyr. 1.5 är mer i min prisklass.

Vad gäller inlåsning så hoppas jag att det inte ska vara något problem. Området där jag jobbar är inhägnat och det finns ganska gott om vakter, så förhoppningsvis väljer ev. tjuvar enklare mål.
Det är extremt irriterande att stöldrisken är en faktor tvingas ta hänsyn till när man välder cykel

Jag ska gå runt till ytterligare ett par butiker i morgon och se vad de har

Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/02/23 :  10:00:37  Show Profile Send sisko a Private Message
Cykeltjuvar är påhittiga, jag har fått cyklar stulna ur de mest säkra miljöer samtidigt som min trotjänare har fått stå kvar även om den har lämnats på ökända cykelknyckarställen som stationer etc.

Om Treken är för dyr kanske det här vore något:

http://www2.merida-bikes.com/se_SE/Bikes.Detail.113

Ett litet test har du här:

http://www.velo.se/view.php?id=2451
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/23 :  13:08:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sisko: Tack för tipset. Men jag är lite tveksam till om en "cross" är speciellt lämplig. Jag skämtade faktiskt inte i mitt första inlägg när jag skrev att ALLT är asfalterat där jag bor, närmsta icke-asfalterade stig är 4km bort och då är den bara ca 1km lång (till och med stigarna i parkerna är asfalterade).
Det är en ganska lång tågtur innan jag kommer till något som liknar "landsbygden".
Så jag tror inte det är någon större poäng med en cykel lämpad för grusväg/off-road. Fast det faktum att den går att utrusta med stänkskärm är förstås ett plus.


Edited by - f95toli on 2008/02/23 13:10:22
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/23 :  13:53:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag skulle vilja påstå att det är med cyklar som med hifi - det bästa är att gå till en butik och prova! En cykel kan se bra ut på nätet men dimensionerna kanske inte passar dig optimalt. Och är inte känslan rätt blir det inte lika roligt att cykla, och då riskerar cykeln att bli stående.

Så passa på nu en lördag och ta dig till närmaste cykelbutik innan de stänger och prova några!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/25 :  08:55:11  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Problemet med jobbpendling och fina cyklar är att de dessvärre tenderar att bli stulna.
"Fördelen" med fina cyklar är att de är lätta att bära med sig, även för ägaren. Min står i lägenheten... Sen får ju 800-1000kr av budgeten gå till ett lås.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/02/25 :  12:37:48  Show Profile Send Magoo a Private Message
Sikta på en cykel med många växlar så att du slipper trampa så hårt. Det är bättre för knän och mjölksyra att trampa lättare och många gånger istället. Elitcyklare tror jag brukar ligga runt 90 varv/minut på tramporna. Jag föredrar en cykel med lite kraftigare däck (som inte behöver pumpas så hårt) som inte överför allasmåstenar och ojämnheter från marken upp i händerna. Om du inte är intresserad av att ha dämpad gaffel då förstås.

comfortably numb
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:41:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Låter som en hybrid med landsvägskomponenter är ett bra alternativ. En racer är just det, en racer. Så lite mer tolerans för däcksbredd, och fästen för skärmar och kanske en pakethållare om du ska pendla? Jag har tre racers, två mtbs, ingen av dem vill jag pendla på. :)

Hybrider finns i ett brett spann, ta en med lvg komponenter på, med relativt smala hjul på, se till att det går att få in ett 28c eller 32c däck om alfalten är lite ojämn, är det salsgolv så går det bra med 25c eller 23c däck.

Så, är träningen prio och bara pendla då och då, och lättviktspendling är ok, köp racer. Är pendlingen mer uttalad, så köp en hybrid.

Eftersom du bor i england så kanske en audax hoj passar? Det är som en "sportig" touring hoj. Racertyp med lite mildare vinklar och lite mer upprätt sittställning.

Nu har du lite alternativ. :) Vill du ha mer ingående råd så pma eller nått.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/02/25 :  15:38:09  Show Profile Send brewitz a Private Message
Audax, precis vad jag har. Skärmar och pakethållare finns det fästen till. Strippar man ner den helt blir den nästan som en racer..... den ser ut så i alla fall. När jag åkte London - Canterbury i somras (~200km, ~5000 personer, icke avstängda vägar, trångt som tusan) var det många som körde på just Audaxhojar.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:37:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har en i stort sett likadan cykel som LennartJ, Nishiki 608. Den har åtta inbyggda växlar i baknavet som fungerar som halvautomat. Växelns produktnamn är: Shimano Nexus.

Man ska inte trampa runt för att lägga i växlarna utan hålla pedalerna stilla en tiondels sekund precis när man växlar. Det går till och med att lägga om växlarna i stillastående. Cykeln blir väldigt lättcyklad i stan och skulle jag cykla i londontrafiken vore detta det självklara valet. Cykeln är emellertid i första hand ett transportmedel och inte ett motionsredskap.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:58:06  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
En ny göteborgsk stolthet:
http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=117

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/02/26 :  00:19:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Audax modellerna verkar intressant. Jag antar att det är något i den här stilen ni menar?
Det liknar faktiskt den typ av cykel jag använde under mer än tio års tid när jag växte upp (tror jag gav bort den sista jag hade någon gång 95-96).

Jag var runt till ett par butiken i helgen. En "sportig" hybrid eller en "road bike" ("racer") är vad de jag pratade med rekommenderade.
Något i stil med
Hybrid

eller
Road bike

En kille som var väldigt hjälpsam hos Evans Cycles tyckte att "Specialized Allez 27" som jag länkar till ovan är ett väldigt bra köp, och han verkade faktiskt mena det (den andra cykeln jag jämförde med kostade mer). Antagligen räknar han med att kunna sälja en hel del tillbehör om jag så småningom går därifrån som en nöjd kund

Att köpa cykel är verkligen en djungel. Det finns drivor med olika typer och när man väl bestämt sig för typ så ska man välja märke, och varje märke har ett helt gäng cyklar av varje typ...

Jag ska nog fundera någon vecka eller två innan jag handlar, det vore ju dumt att köpa "fel" typ av cykel. Men tack för alla tips

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/26 :  10:49:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, gör nu inte felet att tänka på typ av hoj först. Tänk på hur du vill använda den, och vad är VIKTIGT för dig. Lägg ut det här så kan vi komma med lite råd här med.

Condor är ett märke jag hade köpt på en gång i UK, mmmmmmm så fina.

Här är deras Audax typer.

http://www.condorcycles.com/audax.html

Den hybriden du länkar till har LVG komponenter på.

Så tänk på vad du vill ha ut av hojjen. Är det en "snabb känsla" du är ute efter? Det ger en lite "nervös" hoj, perfekt för träning och "fokuserad" cykling. Pendlar du mycket kan det snarare bli jobbigt.

Hur fläskiga däck vill du ha? Punkteringar och annat påverkas i stor grad, ökad komfort med fläsket, sämre rull.

Sittställningen är sån att är det en "nervös" hoj så är det racer, du sitter ganska framåtlutad, kräver lite träning innan det är bekvämt. Men även bland racers är det stor skillnad på komfort. Spesh kör mycket "anatomi" babbel i sina produkter, jag tycker somligt av det fungerar. Kör spesh dojjor både på lvg och mtb.


Så, tre saker kanske?

Practicality? For example panniers for lugging laptop, mudguards.
Speed?
Comfort?


Där tycker du kan börja och "rata" vad du vill ha. Sen blir det ofta rimligt klart vilken hoj du vill ha. Självklart går det att välja hojj med hjärtat också sen är det bara att leva med inköpet. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000