Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 10:39:14
|
Att du saknar midbas kan också bero på den destruktiva interferrensen som bildas vid övergången från att hornet spelar högst till att elementet tar över. Att dämpa bort dessa frekvenser i hornegången med helmholzresonatorer eller rör borde kunna hjälpa problemet. Även qts spelar ochså in, just som du skriver. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 11:25:54
|
tack för tipset peterbrorsson.
Du skriver att du byggt BiB'ar, men har du provat med Fostex element?
"She Who Must Be Obeyed" skulle antagligen flytta ut mig och burkarna permanent till trädgården om jag försökte bygga ett par med mina FE-204 med tanke på hur stora BiB'arna blir till dessa element
De mindre till FE-103 är ju mer "lätthanterliga", om man säger...
Har du hört BiB'ar med Fostex? eller bara med Monacor?
Annars kanske man får gå tillbaka till Zigmatorn med småttingarna, även om de saknar bas så är det en sjujäkla dynamik i Zigmatornen med FE-103Z, för det är ju tråkigt att ha två par bra element som bara ligger och samlar damm utan att bli använda till något. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 12:48:52
|
quote: Du skriver att du byggt BiB'ar, men har du provat med Fostex element?
Det var 20 ar sedan jag hade FE203 eller 204, minnet sviker mig har. Det enda jag kommer ihag ar att jag inte kunde sta ut med "skrikigheten" De hade en irriterande formaga att lata bra pa vissa inspelningar och totalt olyssningsbart pa andra. Har sedan dess inte brytt mig om Fostex. De har nya modeller som en del hyllar sa.....
Ta en titt pa detta angaende 103! http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf
Peter |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 16:45:15
|
peterbrorsson/
Väldigt snyggt bygge och intressant text
Nu har jag inte hört så mycket av Monacors element, men jag var faktiskt inne hos Valutronic i GBG och lyssnade på deras SQ-50 högtalare. Men det är ju inte bredbandare...
Nej, det får bli ett par BiB's till FE-103Z för skojs skull, sedan får vi se om man vågar sig på Everest igen, men denna gången har jag i så fall fått många bra tips inför det bygget.
Tack så mycket alla tipslämnare |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 19:38:05
|
quote: Väldigt snyggt bygge och intressant text
Nu har jag inte hört så mycket av Monacors element, men jag var faktiskt inne hos Valutronic i GBG och lyssnade på deras SQ-50 högtalare. Men det är ju inte bredbandare...
Nej, det får bli ett par BiB's till FE-103Z för skojs skull, sedan får vi se om man vågar sig på Everest igen, men denna gången har jag i så fall fått många bra tips inför det bygget.
Tack så mycket alla tipslämnare
Tack for det SQ-50 ar valdigt prisvard, byggde ett par at en kompis har nere.
Skulle tro att du blir overaskad av basformagan fran Bibbarna. Men se till att du antingen stagar i toppen nara munnen, bade sidostyckena och baksidan. Eller anvander tjockare material. De ror pa sig mer an man tror nar man kranar pa.
Vad jag tror skulle vara battre med 103'orna, vore att vanda pa dem sa munnen hamnar mot golvet. Varfor kan man fraga sig da, jo de elementen som har lagre fs gor ladan langre och far en battre koppling till rummet. Den modellen du har ligger val fs nagonstans runt 80-100Hz? Bibbar anvander vagg o tak for att avsluta hornet. Ar de for korta sa far de ingen hjalp i basen. Det ar ratt komiskt att lyssna med huvudet nere i pipan. Dar finns i princip ingen djupbas alls, tills man backar en halvmeter da allt faller pa plats.
Kolla pa denna traden, post 33
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=95929&perpage=25&highlight=ibib&pagenumber=2 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 20:52:27
|
Tack för ytterligare intressant läsning
Jag har ju svårt att föreställa mig att FE-103Z kan avge någon bas efter att lyssnat på dem i bägge versionerna av "mini-audiophilen" och "Zigmatorn". Dessutom har de ju fs 80hz så någon direkt lågbas är det väl inte att vänta sig. Men kan de ge bra bas i BiB'sen och ändå behålla dynamik och rumsinformation från tidigare lådor så måste detta provas.
Jag har tidigare fått tipset att vända lådan upp o ner om jag bygger med FE-103Z just för kopplingen till golvet.
Det blir att köra förbi brådgården någon dag snart |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 23:29:13
|
Peterbrorsson jag vill nog skaffa mig ett par element som tål att spelas med också.
Även fast jag vill bygga kvartvågspipor så vill jag också ha ett bra resultat med bra basåtergivning också inte bara bra dynamik.
Jag vet inte vad man ska klassa som billig förstärkare.
Beror lite på vad man kan säga som billig.
Jag har då mycket att driva med iallafall det är det ingen tvekan om.
Just nu när min nad förstärkare är trasig så har jag ett Zachry xp 600 slutsteg. Samt 2st Zachry D-250 monoblock för mina 2 baslådor.
Sen som stativare där som jag har ståendes så har jag ett par klipsch b3.
Tillsammans med det kör jag med en gammal yamaha cd spelare med volympott som jag lätt kan styra volymen med.
Förutom att jag har volympottar på zachry steget.
Sen har jag även en harman kardon avr 630 som jag kör med för hemmabion.
Tanken är att jag ska få till ett par bra högtalare till min 2 kanalsrigg så att mina klipsch kan ta platts som sateliter i hemmabiosystemet igen!
Sen enligt vad jag tror så brukar inte ett par kvartvågspipor behöva så pass mycket kraft för att det ska låta bra.
Alternativet är att jag kanske råkar spränga dom istället om det är för dåliga element.
Jag hoppas att man kan spela musik via en vinylspelare med bra kontroll & att det inte är för basfattigt då man drar på en riktigt fin rock platta ala Pantera eller Metallica. |
Edited by - PeterE on 2008/03/01 00:44:41 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 09:58:16
|
PeterE, Med billig elektronik menar jag en, alltiett Sharp GSX superduperturbokompressorbasmatad minianlaggning for 500 pix. Idag tycker jag att det ar svart att hitta dalig elektronik i prisklassen 2-3000 kr for separata enheter. Men det ar jag det
En sak maste du forsta med bredbandare. Anledningen till att en del tycker om dem ar nastan till 100% mellanregistret. Mellan 200-6000 Hz ar det manskliga orat otroligt kansligt for fasforskjutningar orsakat av delningsfilter och skillnader i stralningsmonster och ljudkaraktar fran, tex en domediskant och en bashogtalare. En bredbandare kan ha problem med diskantatergivningen och naturligtvis basen om inte hornladdad. Somliga hor det, andra inte. En del bortser fran det for att de inte kan kompromissa pa andra omraden. Hogtalare ar och kommer att bli en kompromiss om man ska halla det enkelt och vid en rimlig storlek.
Sjalv borjade jag med en Bib for att jag var nyfiken pa horn och kvartvags hogtalare. Den ar enkel att bygga och ganska forlatande for att prova olika element. Den bygger pa principen att det ar mer ladan som bestammer basatergivningen som jag forstatt det. Om du/ni ska bygga dessa Bib, MASTE ni ha dem i ett horn eller dikt an mot bakvagg. Om du laser i min trad om mina Sonido Bibbar sa ar jag inte nojd med ladan. Vad det beror pa har jag inte kommit pa an. Troligtvis ar det ngn avvikelse i qts,vas eller fs pa elementet, sa allt ar inte skrivet i granit.
Det enda alternativet jag kan rekommendera ar en Monacor Bib eftersom jag har byggt den. Enkel, billig och robust. Pa natet har jag last om folk som haft Monacor SPH60X hemma for tonaringars anlaggningar, i bilar osv, utan att lyckats forstora dem. Och om de gar sonder, 25 Euro ar inte hela varlden. Sjalv bestallde jag tva par utifall att
Angaende Pantera o Metallica, sa far du svart att hitta nagot som manglar pa bra och med kvalitet i basen, utan att ga upp i element och ladstorlek. Lagg till biampat, flervagssystem... nu blev det komplicerat Sjalv kan jag inte spela hogt, grannar, ungar och huskorset satter stopp for det Sa en kompromiss har gjorts, med hornhogtalare kan man spela pa lag volym och ha en bra upplosning pa dubbelkaggar.
Bygg sjalv men skruva ner forvantningarna ett par snapp ar mitt basta rad.
Peter
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 12:49:20
|
Mm okej.
Men vilken typ av låda byggde du själv då?
Va det voigh eller everest hornet?
Blir nog till att fixa en sån där hornöppning. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 18:54:44
|
quote: Posted - 2008/03/02 : 12:49:20 -------------------------------------------------------------------------------- Mm okej.
Men vilken typ av låda byggde du själv då?
Va det voigh eller everest hornet?
Blir nog till att fixa en sån där hornöppning.
Ingen av de du namner, ar du intresserad kan jag maila en enkel ritning till dig.
Peter |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 20:14:24
|
Förlåt att jag hoppar in igen PeterE
peterbrorsson/
Nu måste jag fråga ang hörn- eller väggplacering.
Som det ser ut hemma hos oss just nu så har jag ingen möjlighet att kunna placera ett par BiB's direkt mot bakvägg och "She Who Must Be Obeyed" skulle antagligen inte låta mig möblera efter högisarna
Men om jag vill prova BiB till de små FE-103Z och vända dem upp o ner som du tidigare skrev, just för kopplingen till golvet, måste de ändå stå direkt mot bakvägg?
Skulle det inte räcka med att jag vänder dem, sätter ben i vardera hörna och sedan "klär" hålet mellan bakbenen med en skiva?
Det skulle väl egentligen bli samma sak eftersom öppningen är mot golvet då., eller är jag helt ute och cyklar i mitt antagande??
Nu kommer dock frågan om när detta tänkta bygge blir av, jag måste först kolla hur mina nyinköpta BK-202 horn låter där hemma. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/03/02 : 22:14:19
|
CarlssonH, quote: Som det ser ut hemma hos oss just nu så har jag ingen möjlighet att kunna placera ett par BiB's direkt mot bakvägg och "She Who Must Be Obeyed" skulle antagligen inte låta mig möblera efter högisarna
Det ar tva saker jag har sagt till mina sambor!
1. Jag kommer aldrig att vara en partner som gar till jobbet 0700 och kommer hem 1600. 2. Moblera som du vill men mina hogtalare kommer att sta dar ljudet ar som bast.
Nu ar det val inte hela sanningen men i stora drag stammer det. Ska val tillagga att om inte helheten stammer estetiskt, sa gor jag en kompromiss mot att det ser battre ut, eller mer harmoniskt, i rummet an att ha den perfekta uppstallningen av hogtalarna. Man maste trivas i rummet oxa! Har inte sett ditt rum men de flesta kvinnor har inget emot hogtalare emot en vagg, daremot en meter ut i rummet
[quote]Skulle det inte räcka med att jag vänder dem, sätter ben i vardera hörna och sedan "klär" hålet mellan bakbenen med en skiva?quote]
Hmm, tror inte det. Regeln med vagg eller hornplacering galler Bibbar med oppningen mot taket. Inverterat ar det nog lattare med att leka med langden pa benen. Glom da att satta en skiva i bakkant.
Om jag vore du, skulle jag gora som i lanken ovan med ibib. Saga ut tva 1/4 cirklar pa baksidan och sedan leka med avstandet till golvet. Hur langt till bakvagg har du? Och vilka dimensioner pa ladan har du tankt anvanda?
Peter
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/04 : 21:04:18
|
quote: Har inte sett ditt rum men de flesta kvinnor har inget emot hogtalare emot en vagg, daremot en meter ut i rummet
Nu har jag lyckats övertala huskorset att vi faktiskt har två bra hörnor för ett par BiB's.
Nu återstår att se om jag kan övertala henne att ett par 220 cm höga BiB's för FE-204'orna oxå skulle passa där och inte bara de små för FE-103Z som bara skulle bli ca 110-115 cm höga
Fast å andra sidan är jag på väg att sälja mina FE-204 nu så det blir nog småttingarna jag får leka med ändå. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 19:30:24
|
peterbrorsson
Det vore bussigt med en ritning.
Får hoppas att det är en bra konstruktion som även klarar djupbas.
Så att jag slipper använda mig av baslådor vilket blir lite svårt då jag kommer att köra en skivspelare tillsammans med dom här högtalarna. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/05 : 20:46:35
|
PeterE/
Du skrev tidigare att du ville ha element och lådor som du kan spela högt med, och kunna mangla på rejält med hårdrock.
Då rekommenderar jag att du bygger horn, nu har jag lyssnat i två dagar på mina BK-202 horn, förvisso med dubbla FP-203 bredbandare i varje låda, och de kan verkligen spela HÖGT
Och detta med så lite effekt oxå, de är så otroligt lättdrivna att man knappt vågar titta på volymkontrollen på försteget en gång.
Jag känner att de är nog för lättdrivna för min förstärkarkombo, "Kl.9" på volymen och man kan knappt vara i samma rum som högtalarna längre. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 19:29:46
|
Jaha men undrar om dom inte är för lättdrivna för mina leksaker också.
Kanske är mer högtalare som är anpassande för rörförstärkare.
Mjo jag vill kunna spela högt med bra kontroll utan att basen försvinner & jag har tittat på diverse högtalare & kommit fram till att ska man inte ha nåt skrikit skit disco ljud ala cervin vega så måste man nästan lägga ut en förmögenhet.
Jag vet att då jag provkörde ett par klipsch b3 stativhögtalare så small det rent av i högtalarna då förstärkaren började nå klockan 12. Sen slutstegen jag kopplat på nu gör ju inte saken sämre.
Men Carlsson har du nån ritning med ider & sånt till dom där högtalarna du tror blir bättre då? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 23:02:57
|
quote: Mjo jag vill kunna spela högt med bra kontroll utan att basen försvinner & jag har tittat på diverse högtalare & kommit fram till att ska man inte ha nåt skrikit skit disco ljud ala cervin vega så måste man nästan lägga ut en förmögenhet.
Det är just det som är poängen med hornen, de spelar högt utan att bli skrikiga och tappa kontroll.
Nu vill jag absolut inte säga att dessa horn är perfekta, men jag impas av hur högt de kan spela utan att bli påträngande. I morgon när jag är ledig ska jag gräva fram några goa hårdrocksskivor och se hur de klarar av tyngre musik på hög volym.
quote: Men Carlsson har du nån ritning med ider & sånt till dom där högtalarna du tror blir bättre då?
Har tyvärr ingen ritning till mina horn eftersom jag köpte dem färdiga och beggade, men jag tror nog att det går att gräva upp några ritningar via nätet. Annars kanske någon DIY-själ på forat har kvar ritningarna?
Annars kanske BiB's vore något att prova, peterbrorsson verkar vara nöjd med sina så varför inte?
Länk till BiB's finns här: http://www.zillaspeak.com/bib.asp Klicka på högtalarnamnet du vill använda så får du invändiga måtten där.
Och hur du bygger och räknar kommer här: http://www.zillaspeak.com/bib-howtobuild.asp
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 14:00:38
|
Mm men vad är det för typ av horn du har då?
Vi får hoppas att nån har nån bra modell man kan bygga med ider på element också. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 14:34:42
|
quote: Mm men vad är det för typ av horn du har då?
Mina horn heter BK-202 och är bestyckade med dubbla Fostex FP-203 i varje låda.
Jag lyckades hitta ritning på nätet: http://www.pirkensee.de/28532/42445.html Klicka på BK Horn 202 och du får ritningen i PDF-format.
Finns många fler hornritningar på den sidan, bara att ladda ner ritningar och läsa.
Finns nog något som passar, fast är du som jag så blir det beslutsångest istället, vill ju ha allt NU
Jag blev lite nostalgisk idag när jag satt och lyssnade på musik, drog på gamla "hårdrocksskivor" från förr. James Gang, BTO och Deep Purple blev det ganska mycket av och det var kul som f*n att spela högt med hornen.
Passade som handsken till äldre tung gung. |
Edited by - CarlssonH on 2008/03/07 14:44:13 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 15:24:00
|
Här är en snabb simulering av ditt horn.
Grå kurva är enbart hornbidraget. Svart är combined response (horn och element)
Simulerat vid hörnplacering, nära 115 dB / watt Slår då 0,8 mm...
Full kräm ner till 60 Hz, faller därefter ca 5 dB till 50. Troligtvis sänks hornets gränsfrekvens pga alla veck, så det spelar nog bra ner till 50 Hz. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 15:40:39
|
Tackar för detta PetterPersson
Hornen ska snart placeras i var sitt hörn, som det är nu står de längs en långvägg några decimeter ut från väggen bakom.
Hur som helst så spelar de HÖGT |
|
|
Zoggy
Starting Member
47 Posts |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 20:07:52
|
CarlssonH Det är bra att du spelar såna där gamla rock grupper. Sist jag drog igång en gammal hårddrocksplatta med min vinylspelare & då jag drog på med min hemmabio reciver så vart det ett ganska stort överslag i mina golvhögtalare som jag har nu!
Ibland när man drar på så försvinner den där riktiga djupa mörka fasta basen vid högre volymer! |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 20:24:08
|
PeterE/
Ja nu är det ju inte så värst mycket av den allra lägsta basen som kommer fram med dessa horn, kanske beror lite på placeringen(?), men jag väntar på att kunna placera dem i var sitt hörn snart.
Men bas finns det så det räcker, och mellanregistret där den mesta informationen finns är STOOOORT och diskanten är tyvärr lite väl avrullad.
Jag hade hela rummet (ca 30 kvm) fullt av BTO och Deep Purple när jag drog på, musiken fanns precis överallt och detta på hög volym utan att bli påträngande.
Det var först när min sambo försökte prata med mig (skrika till mig) som jag insåg hur högt det var
En fråga till er andra som har större erfarenheter av horn: hur påverkas lågbasen av hörnplacering? eller blir det "mid-basen" som hissas och blir bumlig? |
|
|
Topic |
|