Author |
Topic |
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 18:19:58
|
Jag har gått i tankarna om att prova bygga ett par kvartvågspipor.
Modell Everest & då vill jag förstås ha förslag på bredbandselement eller bilhögtalare som klarar att gräva djupt i frekvenserna.
Jag har fått upp ögonen för 2st element redan. Kandidat 1 är ett par Pioneer TS-E2096 som netonnet säljer & dom ser ut att gå rätt djupt.
Kandidat 2 är ett element som clasohlson säljer som jag är lite tveksam till men även den går rätt djupt också.
Artikel nr 32-6801
Blir nog första gången man ska ge sig på att bygga ett par vanliga högtalare & ett plus i kanten är att jag inte behöver nåt delningsfilter.
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 23:09:26
|
Jag har provat Monacor SPH60X med gott resultat. Specar ser inte sa imponerande ut men de leverar bas sa det racker for mig iallafall. + att de ar billiga. Rekommenderas starkt!
MVH Peter |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 18:03:11
|
Mm men problemet då man handlar på nätet är att man inte vet vad högtalarelementen har för ljudkaraktär.
Blir nog att köpa nåt som går både lågt ner & högt i frekvenserna.
I värsta fall om man inte är nöjd så är det väl bara att montera dom i bilen istället. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 18:17:45
|
Om jag har förstått rätt så vill inte ha ett element med för låg fs när man ska göra kvartsvågspipor.. Monacor är nog inte fel. Sedan tror jag mer på ett bredbandselement i det här fallet jämfört med Pioneer varianten som är ett trevägs högtalare.
Kan man tänka sig lite dyrare element så skulle jag kolla på fostexs varianter.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2008/02/21 18:18:07 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 18:35:38
|
Det ar inte mycket som stammer i databladen pa de billigare hogtalarna, hmm aven i dyrare oxa for den delen. Men du har ratt, det blir att kopa grisen i sacken. Ljudkaraktaren pa Monacor ar at det "morka" hallet. Valdigt lattlyssnat och passar bra med bade billig o dyr elektronik. Tex bytte jag mina Genelec studiemonitorer till dessa skrapelement i hemmagjorda lador. De ar inte battre pa alla omraden men i mitt stora rum, 55 kvadratmeter, blev det inte bra med Genelec. 6.5 tums bas och 3-4L lada racker inte langt i denna rumsstorlek. Horn/Voigt lada med 4.5 tums element fyller ut battre i basen!
Peter
Sag nu att det var forsta bygget for dig, leta ratt pa ett dokumenterat bygge och folj instruktionerna sa du inte blir besviken. Kolla Lennarts Lancetta bygge har pa forumet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145&SearchTerms=lennart |
Edited by - peterbrorsson on 2008/02/21 18:46:38 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 17:29:39
|
Jag har fått tag i ritningar till everest piporna så mått & sånt har jag.
Men jag ska kolla in den där tråden så ser jag steg för steg.
Tobbe jag skulle haft tag i ett par begagnade fostex isåfall.
Jag vill åt det där lite mörkare ljudet men samtidigt vore det bra om jag fick tag i ett par som även klarar av att hantera lite lägre frekvenser så att man slipper köra dom tillsammans med baslåda om man vill köra högtalarna tillsammans med en skivspelare. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 17:39:37
|
Kan du berätta lite mer om de där Everest piporna?
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 20:14:45
|
Det står en del om everest piporna här på den här hemsidan om du blädrar ner lite http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Man borde kunna ha annat än fostex element som är lite väl dyra att köpa nya.
|
Edited by - PeterE on 2008/02/23 20:16:37 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/23 : 21:57:48
|
Du kan använda vilka bredbandselement som helst med en resonansfrekvens på 47hz +-10hz.
Om man ligger inom ova resonas så är sedan det viktigaste att ljudet från själva elementet är bra.
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/24 : 21:39:36
|
Mm okej det låter bra.
Har ni några tips förutom fostex?
Jag har sett en hel del bredbandare på hifikit bla men dom har oftast rört sig mellan 100-23000hz Vilket tyder på att dom elementen saknar djupbas & förmodligen har för ljus karaktär. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 09:07:16
|
quote: Har ni några tips förutom fostex?
-Lowther! Det är stor skillnad kan jag säga, kraftigare, mer dynamiskt och öppnare ljud med bättre diskant och mellanregister, har bara provat i OB än så länge, så törs inte säga något om basen än. Bo Hansson har beggade PM2or och andra Lowtherelement. Nya ligger de på £500-600...
quote: Jag har sett en hel del bredbandare på hifikit bla men dom har oftast rört sig mellan 100-23000hz Vilket tyder på att dom elementen saknar djupbas & förmodligen har för ljus karaktär.
Fel, att de har ljus karaktär beror på lådan samt om det finns någon baffelkorrektionskrets. Tittar du på datablad faller de likt andra element runt 100-200 Hz uppåt i frekvens är det rätt så linjärt. Vissa 6,5-8" har resningar i frekvensgången över 1000 Hz. Detta avhjälps på samma sätt som en baffelstegskrets. Det man gör då är att man dimmensionerar baffeln efter elementets frekvensgång så att endast en krets behöver användas, men som dämpar fulklregisterhögtalaren 6-9 dB över den kritiska frekvensen.
Bygger du ett bashorn kommer det låta allt från tunnt. Sätter du den i en BR får du inte tillräcklig hjälp i basen. Kvartsvågspipa kan funka. Gärna någon typ av Voighthorn skulle jag säga om du vill ha en pipa. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 15:38:43
|
Jag nominerar PetterPersson till en Harry! Finns det någon Moderator här som kan notera detta?
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 19:01:19
|
Tack! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 19:24:10
|
Du behöver inte tacka du har själv jobbat till dig utmärkelsen!
|
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 20:24:58
|
Mm PetterPersson du är duktig så du förtjänar nog den där utmärkelsen mer än väl. Mm jag vill inte att den ska vara basfattig. Högtalaren bör kunna jobba ensam utan baslåda & jag spelar som sagt mycket tung rock musik.
Men Voighthornet vad skiljer det ifrån everest?
Enklare maskiner finns till mitt förfogande så jag behöver bara bestämma mig vad jag ska bygga:)
Om jag läst rätt i en ritning jag hittade på nätet så satt det oftast philips element i Voighthornet.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/25 : 21:14:46
|
Tack försöker bara förmedla den kunskap jag samlat på mig och väcka nya tankar och idéer...Everentpipan är väl en typ av Voighthorn om jag fattat det rätt.
med en 8" borde hornet ge frekvensgång ner till 50 Hz visar simuleringar.
Det är således inget riktigt horn som förstärker basen utan bygger på resonans likt en pipa kombinerat med ett litet hornbidrag i en slags kombination. Oerhört lättbyggt verkar det vara iallafall, så prova i spån, det är billigt. Vill du ha mer bas är det bara ett regelrätt horn som gäller. Skulle rekomendera 22 mm spån istället för 16 mm, ett bashorn kan aldrig bli för stabilt... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 10:33:43
|
Jag har provat Everest med Fostex FE-204, hur jag än laborerade med dämpningen så lät det uselt.
Kanske hade jag bara otur eftersom så många andra har fått till ett bra resultat???
Fast nu när jag kollar din länk: http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html Så är jag inte säker på att jag tänkt till riktigt, jag tror nog jag använde 19 mm spånskivor istället för 16 mm men behöll måtten på ritningen
Fy vad korkat, kanske skulle prova igen??? Fast denna gången ska jag nog hålla mig till ritningens alla mått.
Men ska det göra så mycket skillnad om jag får LITE smalare och LITE mindre djup i lådan?? |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 10:58:34
|
Nej, det borde inte göra så stor skillnad, använde du någon baffelkorrektionskrets?
Vad var det som lät illa? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 21:08:27
|
quote: Nej, det borde inte göra så stor skillnad, använde du någon baffelkorrektionskrets?
Vad var det som lät illa?
Ursäkta om jag kanske låter förvirrad, men vad menar du med en baffelkorrektionskrets?
Och som svar på din andra fråga, det lät basfattigt, instängt, odynamiskt men ljudbilden både i bredd och djup var det inget större fel på.
Bäst lät det med ganska mycket dämpning en bra bit ner under elementet, inte bara som originalritningen visar.
Men frågorna jag ställer mig själv just nu är, är det lönt att prova igen och följa origanalritningens mått? Ja inte bara yttermåtten utan oxå tjockleken på materialet.
Något annat man ska/kan tänka på för att det ska bli bättre? Kan man bygga Everest till FE-103Z? vilken bredd/djup ska det vara i så fall?
Kom gärna med tips, ni som kan. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 16:54:44
|
FE-103Z, har du data på den?
Baffekorrektionskrets används för att dämpa de frekvenser som strålar i 2pi (baffelstöd). Under en viss gränsfrekvens, typiskt 500-2000 Hz beroende på baffelns utformande, rundstrålar elementet, men över denns gränsfrekvens kan bara ljudet spridas frammåt då baffelns utformning begränsar spridning bakåt. Alltså kommer de frekvenser över denna gränsfrekvens att spela dubbelt så högt som de under gränsfrekvensen.
Botemedel är en resistor parallelkopplad med en spole i serie med elementet.
Använde du dämpmatta/skum på sidorna av pipan eller bara polyestervadd eller fårull?
DEt går inte att bygga en för stabil låda då det gäller bashorn, så minst 22 mm är att rekomendera. Gärna med stagning också. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 17:40:55
|
det känns lite grand som att jag/vi snor tråden från PeterE, men om det är OK för honom så kanske vi kan fortsätta... Förhoppningsvis är detta frågor och svar som är intressanta även för honom(och andra).
Jag hade ingen baffelkorrektionskrets, vilket du säkert förstår av min tidigare fråga.
Dämpningen i Everest bestod av dämpull som packades tätt längst upp i pipan för att "fluffas" upp mer o mer ner till elementet plus en skiva profilerat skumgummi bakom elementet. Detta lät inte bra så jag provade med att ta bort skumgummit bakom elementet och ersatte detta med mer dämpull längre o längre ner i pipan, till slut (det som gav bäst resultat) blev det dämpull ner till ca 5 cm över öppningen i botten. Däremellan provade jag att lägga profilerat skumgummi längs sidorna och baksidan, men fick aldrig till det riktigt med ljudet.
När jag tidigare hade dels "mini-audiophilen" och "Zigmatorn" till mina FE-103Z så upptäckte jag att jag fick ett bättre (mindre påträngande och skrikigt) övre mellanregister när jag klädde baffeln runt elementet med kraftig filt.
Tyvärr har jag inte kvar data på FE-103Z, har sökt på nätet men där hittar jag bara den vanliga FE-103E, tyvärr.
Men som sagt, jag tar gärna emot tips så jag vågar prova ett par Everest igen, och i så fall gör jag som du säger och använder 22 mm istället. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 21:38:39
|
Jo, ämnet är ju relaterat iallafall...
Låter som du provat på många bra sätt, så där kan jag nog inte hjälpa dig tyvärr. Det jag lyckets bäst med har varit att klä alla sidor invändigt med tjock filt eller 1-3 cm dämpskum och använda dämpull ovanför elementet, lite under.
Ett tjuvknep man kanske kan använda är att sätta en låda på ca 5-20 liter (har ingen aning om storleken, men uppskattar den) som får fungera som lågpassfilter, alltså förhindra högre frekvenser att förstärkas via horngången
Det röda är dämpmaterial
Det dämpar säker utstrålningen av högre frekvenser. Den kommer antagligen sänka resonansen på pipan också, men om storleken plådan blir "lagom stor" borde det bli bra ändå.
Vad tros om detta? |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 22:51:46
|
Tack för tipset, PetterPersson
Men jag undrar om det blir bättre med en mindre (5 liter) eller en större (20 liter) låda, kan ju bli bökigt att laborera med en massa olika storlekar.
Fast man kanske kan snickra ihop tre stycken, 5-10-20 liter stora "påhängsboxar" och prova en och en?
Tipset med tjock filt på samtliga väggar inuti kan också vara värt att prova.
Men först ska jag försöka hitta tid att försöka mig på ett par BiB'ar till mina FE-103Z enligt länken: http://www.zillaspeak.com/bib-fostex.asp
det finns en del ritningar och förslag till FE-103Z på nätet, men tyvärr inga data, kan bero på att modellen är gammal och har inte tillverkats på många år nu. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 23:31:08
|
quote: FE-103Z, har du data på den?
Jag hittade en tysk site med data på en massa olika element, däribland FE-103 Sigma: http://www.spectrumaudio.de/ klicka på "Prudukte", sedan "Breitbandlautsprecher" och slutligen på "Fostex Tabelle" där man hittar "ACR FE-103sigma"
Stämmer inte riktigt med "Klang & Ton" 5/96 där de skriver om "Cheap Trick" horn med sagda element: http://www.cfd.tu-berlin.de/~panek/audio/ct164/files/KlangTonCT164.pdf Vet inte vilken länk man ska tro på...
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/02/27 23:36:07 |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 22:15:01
|
Det är helt okej att ni skriver om det här. Personligen så har jag nästan bara byggt baslådor & det här blir första gången jag ger mig in på det här med kvartvågspipor.
Så allt ni skriver här är väldigt intresant att läsa & kul att exprimentera.
Det här med filten & tjockare väggar skulle man ha fått prova! |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 23:48:04
|
quote: Tack för tipset, PetterPersson
Men jag undrar om det blir bättre med en mindre (5 liter) eller en större (20 liter) låda, kan ju bli bökigt att laborera med en massa olika storlekar.
Fast man kanske kan snickra ihop tre stycken, 5-10-20 liter stora "påhängsboxar" och prova en och en?
Tipset med tjock filt på samtliga väggar inuti kan också vara värt att prova.
Hej CarlssonH! Bygg en 20L lada med bakstycket skruvat pa lister. Pa det sattet kan du laborera fram en lamplig volym genom att lagga in traklossar i ladan. Bygg sedan en lada med den ratta volymen som du kom fram till.
Angaende BIB sa har jag nagra synpunkter pa konstruktionen. Jag har byggt tre par av dem. (Varav ett par ar pa zillaspeak.com) De har manga bra egenskaper om de ar placerade ratt. Hornplacering ar det basta men i nodfall gar det bra med dikt an mot vagg pa en langsida. Med Monacor SPH60X var det faktiskt for mycket bas i mitt rum (55kvm)nar de var stallda i hornen. Just nu har jag ett par Sonido bredbandare som har for lite mellanbas med en kraftig peak runt 35Hz nar de ar stallda langs langvaggen. Har en misstanke om att de ar avstamda for lagt, dvs for lang pipa. Eller att ladan passar battre med qts varden runt 0.3-0.5, pa mina Sonido ar angivet qts varde 0.24. Det kan vara ocksa felaktiga varden pa Sonido elementen ocksa. Ar val inte forsta gangen i hogtalarbranschen!!
Den storsta nackdelen ar att de slapper ut for mycket mellanregister genom munnen. Jag skall gora ett sista forsok att fixa "utslappet" och bristen pa mellanbas innan jag ger upp. Som ett forsta bygge kan jag rekommendera Monacor SPH60X BIB. Kanon bra bas och lattlyssnade. Lite morka i klangen, passar bra till billigare forstarkare. Monacor BIB har ocksa lite for mycket mellanreg fran munnen men sett till pris och prestanda, sa ar de svara att sla med kopehogtalare runt 3000kr. Elementen ar billiga och ett enkelt ladbygge ger mersmak och lite kunskap pa vagen.
Peter Skall tillagga att jag ar valdigt petig med rostatergivning, andra ar nojda med sina BIB sa.... Bygg och bilda dig en uppfattning sjalv! |
|
|
Topic |
|