HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar till slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/02/18 :  15:37:55  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Borde väl ha insett att jag inte skulle ställt en fråga om kablar i den prisklassen då det tydligen är aningen provocerande för vissa på detta forum . Hade väl kanske inte väntat mig nå´t så totalt oseriöst som följande;
quote:
Lägger man tio lakan på en nätkabel är man fan inte klok i skallen...skänk 9800 till Röda korset eller Amnesty eller nå't istället om pengarna bränner i fickan
I´m totally stunned.
Tack till er som kom med ett vettigt svar i alla fall.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/18 :  15:46:15  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Gör själv för rimlig kostnad och hör om det gör någon skillnad, om det blir bättre är det bara att gasa på!!

Dessa är byggda endast för det fina utseendet!!!


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/18 :  15:48:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lite snö i år, kabelkrig i st f snöbollsdito.
Och hur rätt har inte tkr.
Kablar som tonkontroller? Kom igen...köp ett försteg med tonkontroller i stället.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:05:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sceptic, läs vad jag skriver istället för att hänga upp dig på en subjektiv diagnos ang. din mentala hälsa.
Lägg på en skiva du gillar istället, din stereo låter jättebra (här klappas du ömt på huvudet)
För mig är det inte alls provocerande, tycker det finns en viss humor i att lägga 10 lakan på en stackars kabel...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:05:40  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Sceptic!

Som vår norske vän påtalade är ju strömrenare och egen strömkrets en förutsättning för att du skall få ut ngt av en förbättring i den prisklassen, så jag förutsätter att du har detta.

Jag har haft hemma Vishnu och Brahma men kom fram till att det (f mig) inte var värt pengarna även om skillnad fanns. Jag har Lorad 2,5 som jag tycker får stanna tills andra uppdateringar gjorts.

absolut störst skillnad tycker jag mig höra på CDP:n...

För övrigt är ju skärm att föredra oavsett vad producenten skickar med.


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:12:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Varför är skärm alltid att föredra?
Förklara gärna.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:13:20  Show Profile Send Lech a Private Message
Sceptic

quote:
I´m totally stunned.


Tråden spårade ur med första inlägget från Erik.Jag tycker han borde veta bättre än att "slänga ur sig" sin ICA liknelse.

Vad vi själva tycker om kablar hörde ju inte hit till häxkitteln.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/02/18 16:30:21
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:25:54  Show Profile Send CC a Private Message
räven, " Varför är skärm alltid att föredra?"

- Personligen vet jag inte om skärm ALLTID är att föredra då jag vid vissa tillfällen själv hört det motsatta. Olika sorters skärm verkar påverka mer än själva ledarna enligt mina egna erfarenheter. Lättast att hitta rätt är det faktiskt UTAN skärm! OBS! Helt enligt mina egna praktiska erfarenheter!

Men, visst är nog skärm att föredra rent teoretiskt? Du slipper oroa (?) dig för att dina andra kablar påverkas negativt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/02/18 :  16:57:41  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Varför är skärm alltid att föredra?


Ja du... Det kan ju vara så att en strömkabel låter bättre utan skärm, jag e dock skeptisk till att skärmen skulle ha ngn negativ inverkan i en strömkabel. Jag får kanske reservera mig här
Har man skärm så behöver man inte oroa sig över störningsspill från starkströmkabeln mot högtalar/inter connects i samma utsträckning och det är väl knappast ngt som inte de flesta tillverkare håller med om?!


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/02/18 :  17:10:38  Show Profile Send short_cuts a Private Message
CC - du kan ha rätt - jag har inte upplevt detta men det är kanske så?
Det är dock ingenting teoretiskt med att det skapas fält runt en strömkabel som inte är skärmad - det kan man mäta upp själv.


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/18 :  17:26:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lech och ni andra: Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, men jag trodde faktiskt det rörde sig om ett skämt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/18 :  17:41:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

För den som är intresserad av fakta om hur nätet egentligen ser ut så sök på "distortion nät övertoner" på google. Man får många intressanta träffar. Bland annat denna: http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_liu_diva-2237-1__fulltext.pdf

Det är ett examensarbete från 2003 där de beskriver övertoner, orsaker, mätning och filtrering på ett pedagogiskt sätt. De mäter även upp THD till över 50% i en industriapplikation... För ett tag sedan var det en diskussion om nätdelar och då hittade jag en mätning som SP i Borås gjort åt vattenfall. Den visade på över 10% THD i elen som vattenfall levererade till hushållen. Det intressant med den var att de mätt under många år och distorsionen på nätet ökar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/02/18 :  17:58:39  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har mycket goda erfarenheter av AudioQuest NRG-2EU.
Det är en nätkabel med 3x14 AWG area och den har en RF-stopper.
Jag köpte den efter att mycket skeptisk ha hört den på en Edison Triod (ursäkta mej, Erik).
Resultatet var så slående att ingen närvarande kunde undgå det. Lugnare ljudbild, tystare bakgrund, bättre basdefinition, lättare att urskilja svagare ljud bakom starkare.
Kabeln har gett samma intryck oavsett om den varit ansluten till jordat uttag eller inte.
Jag prövade även att köra en NRG-2EU till CDn samtidigt vilket också gav förbättring även om i lite mindre grad.

Jag har senare lånat ut kabeln till förvånade vänner varav flera köpt en egen efter att ha fått pröva själva. Förstärkarna har varit Vincent (integrerad), LCAudio ZAPpulse, XTZ-100, Denon mångkanalsreceiver, Cambridge 540 och Edison Triod. Alltså inte bundet till någon speciell typ av förstärkare.

För 1200 kr är det nog den största och mest påtagliga ljudförbättring jag varit med om.

Jag använder även Signal Cable Digital Reference till CD och ett rörförsteg. Den kabeln är egentligen en Beldenkabel 83803 för brandskyddsinstallationer som passar bra för DIY om man så vill. Jag upplever den inte som lika tyst som AQ.

Har också testat Supra LoRad som jag upplever tillför någonting spretigt och obehagligt i övertonerna.

Ölflex av olika dimensioner har jag prövat - finns ibland i skrotlådan på jobbet. Ölflex är kanske bätttre än standardkablage men går inte att jämföra med t.ex. AQ NRG-2EU.
AudioQuest har även NRG-3EU och NRG-5EU som jag inte testat.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2008/02/18 18:04:45
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/02/18 :  18:15:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I och med att jag är radiointresserad har jag studerat störningarna på mitt elnät mycket ingående, om vi bortser från transienter vimlar der av högfrekventa störningar på radiofrekvenser från långvåg upp till c:a 4 mhz. Hos mig är dessa störningar aldrig konstanta utan varierar i styrka. Medels en portabel mottagare kan jag följa vår underjordiska kabel ända fram till stolpen, samt även följa kablarna i väggarna. Jag får trots detta hyfsad mottagning tack vare en bra antenn. Hur påverkar nu dessa störningar apparater av lågfrekvent natur, tex en förstärkare? Jag har ej lyckats mäta dessa i mina förstärkare beroende på att brusnivån från mätsladdar etc. överstiger ev kvarvarande störningsrester. Nu pratar vi om ampltuder understigande 1 mv på en 500 volts anodspänning. Då vår nätfrekvens är 50Hz är det för oss endast intressant att transportera denna frekvens och ingenting annat till våra apparater. Av den anledningen gjorde jag ett effektivt lågpassfilter för att filtera bort oönskade frekvenser på min nätspänning. Det gjorde mycket nytta på min mellanvågsmottagning, men på mina hi-fi apparater kunde jag inte spåra någon hörbar skillnad överhuvudtaget detta trots mycken lyssnande fram och åter. Om det nu finns apparater på marknaden som regagerar negativt på så här i lågfrekvenhänseende obetydliga störningar vet jag inte, men de borde inte vara så känsliga utan avpassade att användas i normal tätortsmiljö, utan extra filter mm.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/02/18 :  18:22:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Zombie, man kan byta kabel, fötter, placering, och mycket annat om man så vill. Att du tycker det är "bogus" finner jag föga intressant. Hobbyn rör sig för min del om att få ut så mycket som möjligt av varje enskild del - för dig verkar den mer handla om att ge spydiga kommentarer till andras hifi-intresse...

Eftersom du mest önskar provocera snarare än dela intresset vill jag bara säga att jag kommer inte att besvara något mer inlägg från dig i denna tråd, hur mycket du än söker provocera.

Sceptic, låna hem och bilda dig en egen uppfattning! Lycka till.

mvh

Stefaeri
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/02/18 :  19:00:05  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Tänkte höra vilka nätkablar ni har funnit vara bäst till slutsteg.


http://signalcable.com/silverresolutionpower.html
Signal Cables Silver Resolution på ARC classic60 är ta mig f.. det bästa jag hört på länge

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2008/02/18 19:01:53
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/19 :  00:16:13  Show Profile Send CC a Private Message
short_cuts, "Det är dock ingenting teoretiskt med att det skapas fält runt en strömkabel som inte är skärmad - det kan man mäta upp själv"

- Givet. Med bla en Elfix går det utmärkt att notera energifältet från icke skärmad utrustning. Ett mycket användbart verktyg för att kolla efter eventuella störfällor på sin utrustning.

http://www.elfa.se/se/index1.html

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2008/02/19 00:22:17
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/19 :  00:21:50  Show Profile Send CC a Private Message
short_cuts, "Det kan ju vara så att en strömkabel låter bättre utan skärm"

- Jag vill bara förtydliga att oftast låter det, enligt egna subjektiva erfarenheter, bättre med skärmat kablage. Men det är inte alltid en sanning...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/19 :  00:29:51  Show Profile Send CC a Private Message
Erik Andersson, "borde inte vara så känsliga utan avpassade att användas i normal tätortsmiljö, utan extra filter mm."

- Jag håller med dig till fullo! Samt så har jag som oftast väldigt svårt för att tro på det här själv! Att olika nätkablars uppbyggnad osv på något sätt skulle kunna påverka återgivningen? Men fast jag gång på gång försöker förneka för mig själv, samt kallar på medlyssnare när jag vill tro att jag inbillar mig, så blir jag övertygad om nätkablars påverkan! Hur sjukt det än låter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/02/19 :  01:51:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det som är frågan när det gäller kablar som kostar mkt pengar är väl inte bara hur det låter, utan om priset kan motiveras med tanke på de kostnader som finns för att ta fram aktuell kabel. Säg att en viss kabel kostar 50000kr ut till kund och tillverkningskostnaden inklusive allt annat är 5000kr, är det då rimligt att ta 50kkr för den? Javisst säger audiofilen efter som "det gör ju så stor skillnad!" medans ickeaudiofilen säger "dum i huvet" osv. Sunt förnuft ska råda även vid kabelköp och allt ska vägas in: behov, plånbok, upplevd skillnad, vad kan tilverkning kosta osv. Men för en del är det nog lätt att känna oron typ "jag bara måste ju ha en finkabel så jag kan sova lugnt om natten vetandes att nu minnsan spelar min anläggning maximalt bra". Så behåll sansen och simma lugnt!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/02/19 :  02:23:17  Show Profile Send lennartj a Private Message
Sceptic,
jag är nyfiken på vad du och andra söker som håller på och byter och jämför nätkablar för tusentals kronor per styck?
Hur påverkar ett byte din musikupplevelse?
Vad är det du lyssnar efter?
Eventuellt har jag minimerat problemet genom att bygga in egenkonstruerade optimerade nätfilter inuti mina slutsteg?
Jag uppfattar ingen skillnad mellan nätkablar i min anläggning.
Signalkablar är en annan historia som jag dryftat i andra trådar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/19 :  06:50:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Eftersom du mest önskar provocera snarare än dela intresset vill jag bara säga att jag kommer inte att besvara något mer inlägg från dig i denna tråd, hur mycket du än söker provocera.


Zombie, det får vara slut på provokationerna både i denna tråden och på övriga ställen på HiFiForum.nu.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/02/19 :  09:30:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
CC: Och vad har du efter elcentralen bort till tranfomatorstationen och vet du hur bra trafon där är för ljudet ;-). Menar att du kan göra kjedjan hur lång som helst. tror inte du får nätbolaget att byta kabeln fram till ditt hus för att du ska få bättre ljud

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/02/19 09:37:27
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/19 :  09:52:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Alla: jag förstår inte varför en del är så upprörda? För egen del tycker jag man borde klaga hos tillverkaren av slutsteget/produkten. Det kostar kanske tiotusentals kronor och så kopplar man in det i sin anläggning, i sin miljö och man är inte nöjd. Tillverkaren kanske testar sina produkter i laboratioriemiljö, totalt avskärmad från vardagliga störningar, återförsäljaren demar sedan slutsteget i sin butik där man vidtagit allehanda åtgärder för att eliminera störningar + en del annat hokus pokus. Köparen hostar upp sina surt förvärvade, skattade pengar och lägger på sin favvoskiva och bläää. Och ni blir sura på mig...I am stunned, för att citera någon annan i den här tråden...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/19 :  10:34:34  Show Profile Send CC a Private Message
HLindgren, tyvärr ligger det inte i min makt att påverka på vilket sätt (vad jag vet?) elen distribueras fram till min bostad. Lite övermäktigt att börja testa olika alternativa kablage de kilometrar som det handlar om... MEN, jag kan utan större problem testa om jag upplever förändringar, till det bättre eller sämre, genom ett ev. kabelbyte i mitt hem. Och eftersom jag faktiskt upplever tydliga förändringar så varför inte försöka förbättra? Det är liksom det som mitt HiFi-intresse bygger på. Att försöka förbättra återgivningen utav den musik jag lyssnar på. Annars så skulle jag fortsätta lyssna på klockradion i sovrummet och vara nöjd med det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000