HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörbyte i slutstegen :p
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:25:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu har jag spelat mins slutsteg(BAT VK150SE) i några år. Jag hade en VK75'a tidigare med samma rör och erferenheten från den är att Viktors konstruktioner den går lääääääänge på en sats rör.

Så när VK150'orna landade tänkte jag inte så mycket på rör utan använde de de begagnade orginalrören. Nu är de nästan 6 år och har mer än 5000h på rören så jag tänkte att det var dags att börja fundera på reservsatser.

Sagt och gjort, jag och en kompis beställde nya rörsatser. Nu har jag satt i den nya rör-satsen och det var inte en sekund för sent!

Det spelade riktigt bra med de gamla rören men de nya är bättre..

Det är lätt att glömma att rör slits, men det gör de faktiskt. Så det är bra att hålla koll på hur länge rören varit i drift.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:00:35  Show Profile Send Lech a Private Message
Pac , varje sann rör älskare har väl en driftstids räknare i systemet.

MVHJ
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:04:02  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Hvis vi snakker om utgangsrør, synes jeg at 5000 timer er svært lenge!
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:15:05  Show Profile Send Eref a Private Message
Drifttidsräknare? Borde man ha för både rör och t.ex. pickupper förstås.
Hur löser man det på ett smart sätt?

Frågan kanske skall ställas i egen tråd? Eller finns det redan trådar?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:20:29  Show Profile Send Lech a Private Message
Behövs ingen ny tråd.
quote:
Drifttidsräknare? Borde man ha för både rör och t.ex. pickupper förstås.


Finns att köpa på Jula , Claes i sjön mfl för 199:-

Tyvärr räknar den ut ström och summa ström och pris på samma gång.
Men dom moderna behöver man ju inte använda.

Det kan man leva utan



MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/02/17 10:32:26
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:27:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tkr, jo man kan tycka att 5000h är mycket. 6C33CB är ett robust rör. Jag vet inte vad Sovtek & Co anger som driftstid. Det kanske någon annan har koll på?

Men 5000h är inte så mycket som det kan låta. Western electric anger 40.000h på deras 300B-rör.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:33:51  Show Profile Send tkr a Private Message
@ Pac:
Ja, robust er ordet for 6c33c. Har selv hatt et sett med monoblokker med disse rørene, jeg tror enda at de var svenskbygde. De het "Russian Dawn", tror jeg.
I disse ble 6c33c muligens kjørt litt hardere enn i BATene dine, men jeg merket stor forskjell da jeg skiftet ut rørene etter bare 2 år.
Min erfaring med andre utgangsrør er at de burde skiftes ut minimumm hvert annet år (2000t?)
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:33:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag hittade ett datablad som anger >1000h om den hålls under 260 grader C. http://lib.store.yahoo.net/lib/thetubestore/RU-6C33C.pdf

Jag kan röra vid rören utan att bränna mig så de ligger nog inte högre än runt 100 grader C. Så, 5000h är nog inte så mycket ändå. Men som sagt om någon har exakta data skulle jag verkligen uppskatta att få dem så jag slipper gissa.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:37:26  Show Profile Send Lech a Private Message
Man får hoppas på det.
quote:
Western electric anger 40.000h på deras 300B-rör.


Dom är ju inte gratis. Erik A skrev i en annan tråd om ca 20-30.000 timmar för 300B och 2A3 om minnet inte sviker.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/17 :  10:41:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

@tkr, i min VK75 körde jag med orginalrören(6C33CB) trots att jag hade nya rör liggande. Det gick inte att höra skillnad på de nya och de gamla. Däremot går 6SN7'orna hårdare. Det var först och främst de som nu gjort att jag bytt rör. Jag skall mäta upp mina gamla 6SN7'or, men jag misstänker att det är dags för den långa vilan för dem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/02/17 :  12:40:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oh! Det lät bra när jag var hemma hos dig för ett par år sedan och blev förförd av hur det lät och fick svåra habegär .

Jag håller på med en 6C33 SE förstärkare och jag har surfat runt en del på nätet om info om just rören och det verkar finnas en hel del delade meningar om dess livslängd allt från 1000h till 10000h . Man blir lätt förvirrad men vad jag har förstått så är databladens specs baserade på dess igentliga funktion som strömregulator och inte i audiobruk. Som regulator så lever röret ett betydligt tuffare liv i flygpanen än det gör i en förstärkare i flygplanen där det utsätts för mängder av G-kraft hårda landningar m.m. M.a.o finns det en del myter om dessa fantastiska rör.

En av de som jag har lutat mig på när det gäller info om 6C33 rören är vår egen tubtvr jag tror att han är nog en av de som har mest info om dessa rör. Han berättade för mig att rören mår bäst av att bli inkörda för att få en så lång livsländ som möjligt. Det finns det de som belastar rören för hårt men de fungerar utmärkt med 180-200V och 180mA på anoden.

Anders

Jag själv tror att det som ger upp först är ingångsrören och inte utgångsrören därför har jag lagt upp ett lager av 6SN7 rör. Men där får jag komma tillbaka när jag har använt min förtärkare i ett antal år .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/17 :  13:27:46  Show Profile Send tkr a Private Message
@ Bubbel:
Hvorfor tror du at inngangsrørene har dårligere holdbarhet enn utgangsrørene? Jeg betviler ikke ditt utsagn, men er nyfiken på begrunnelsen.
Jeg pleier selv å skifte ut utgangsrørene etter 1000-1500 timer (6550), men pleier å regne med at inngangsrørene holder i 3-5000 timer.
mvh
Edit: Ang. rørene i preampen (6922), har jeg latt meg fortelle at de kjøres temmelig hardt. Ideelt sett burde de skiftes ut etter ca. 1000t, men som alt annet er det et spørsmål om kostnader...

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/02/17 13:31:39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/02/17 :  13:28:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Anders, mina erfarenheter från min VK75'a pekar också emot att det är 6SN7 som ger upp.

Håller du på med tubetvr's OTL?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/02/17 :  15:43:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message
tkr,

Om nu jag får 6C33 rören att hålla 6000h+ så lär ingångsrören bytas ett par gånger innan det är dags för utgångsrören men det är också beroende på vilka ingångsrör man väljer och hur man belastar dem.

quote:
Anders, mina erfarenheter från min VK75'a pekar också emot att det är 6SN7 som ger upp.

Håller du på med tubetvr's OTL?


Allt håller ju inte för evigt och när de väl ger upp så går det snabbt största felet är att man inte hör försämringen då den är konstant .

Nej det är inte tubetvr's OTL utan en SE med tvist det här som jag snubblade på för ett par år sedan http://www.audiodesignguide.com/abb/dcmb.html
och inte kunde släppa nu ett och ett halvt år senare är det nästan klart. Längst ner på textmenyn finns lite tester på 6SN7 rör som Ari har gjort.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000