Author |
Topic |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 21:02:10
|
Såå. Jag tycker att ena kanalen spelare liiiiiite lite starkare än den andra.. (Högtalarna alltså.)
Finns det något slugt sätt att kolla/kontrollera detta?
/JZ |
Signatur.. |
|
Ryssen
100.000-klubben
8628 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 21:09:26
|
quote: (Högtalarna alltså.)
Byt plats på dom. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 21:12:23
|
Errrmmh. Att så enkla saker kan vara så knepiga att komma på..
Tack Ryssen! , provar detta enkla knep asap.
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 10:02:39
|
Ibland ställer jag mig framför högtalarna och lyssnar. Sen vänder jag ryggen till och lyssnar om misbalansen beror på systemet eller öronen. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 10:19:09
|
Min erfarenhet är att det oftast beror på assymetri i rummet. Högtalarne får olika stöd/dämpning från väggar, möbler, öppna dörrar osv.. |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 12:31:18
|
bara att mäta med ett oscilloskop annars, applicera en sinussignal å mät båda kanalerna samtidigt. |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 13:13:55
|
Ännu bättre med en mätmick isf för då får man med om det är fel på högtalarna Men jag tror inte han har tillgång till sånna saker annars hade han nog inte frågat |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 13:30:06
|
Jösses,, här var det livat
Jag har inte hunnit genomföra det enkla testet som Ryssen föreslog ännu.
Utöver det kan jag inte göra så mycket.. varken skåp eller mätmick..
Men..... den ena högtalaren (som jag tycker låter starkare) står i ett hörn.. vilket är en trolig orsak till fenomenet.
Det skall jag ta reda på OM det nu är så att hörnplaceringen är boven.. Vad kan man göra åt det? (förutom det uppenbara)
/JZ |
Signatur.. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 16:26:47
|
Det är inte så mycket att göra åt det förutom det uppenbara. Flytta högtalarna så att båda eller ingen står i ett hörn. Att jämna ut rummets akustik kan lätt bli kostsamt, men att "ta bort" hörnet akustiskt sett... det är nog rätt svårt. Basfällor finns det trådar om här. Kolla på DIY och bildtrådar/DIY |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8628 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 17:51:24
|
quote: Jag har inte hunnit genomföra det enkla testet som Ryssen föreslog ännu.
Är nog troligtvis en hörnplacering som gör det,annars kan du ju testa skifta höger/vänster på lågnivå,(även om detta inte testar själva högtalaren)enklare än kånka högtalare. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 20:26:38
|
Hörnplaceringen borde ge starkare basåtergivning, men påverker även uppåt i registret pga att ljudet relekteras från väggen (första-reflexen). Försök att vinkla högtalarna inåt i rummet så dom peker mot en punkt 1-2 meter framför lyssnapositionen. Detta borde minska första-reflexen från väggen. Basen från den hörnplacerade högtalare har fortfarande mer stöd än den andra, men bas är mindre direktiv, så det hörs mindre.
Du kan också ställa något möbel utmed väggen lite framför-, eller hänga en matta på väggen framför den hörnplacerade, igen för att dämpa förstareflexen.
Va har du för mattor på golvet? Har du framför den ena och inte framför den andra? Samma sak där. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 20:48:45
|
Mmm.
Ifall att det nu är hörnplaceringen som är boven får jag nog helt enket leva med det. Vi pratar om vardagsrummet.. Får vara glad att jag får ha högtalare där överhuvud taget...
Mörk, gul och grynig bild... men så här ser det ut.. Och det är alltså den bortre vi pratar om.
Har hörnet och dessutom en stor hemsk TV som reflekterar ljudet..
Så fort jag får chansen skall jag prova "byta sidan" tricket..
Kul med alla som engagerar sig
SKÅL! /JZ / |
Signatur.. |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 21:50:11
|
Kan vara en ide att växla högtalarkablarna. För att kolla om det är något mankemang i förstärkaren (volymkontroll ...). |
comfortably numb |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2008/02/15 : 23:33:27
|
Jag ser att den bortre står ganska parallelt med väggen. Vinkla den mer åt vänster (och den andra morsvarande åt höger) Ta i mera än du tror är bra. Testa och se. TVn är nog inte så farlig.
Snygga är dom förresten |
Edited by - Peter S on 2008/02/15 23:38:55 |
|
|
|
Topic |
|