HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken mediaspelare (PC) till HD-material?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/02/14 :  16:42:16  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Hej,

Har fått mig en ny dator och installerar lite prylar. Av tradition har jag alltid använt Windows Media Player och installerat några standardcodecs (AC3+XViD) så har allt funkat, både ljud och bild.

Nu är det plötsligt inte lika enkelt, försökte få FLAC att funka till Windows Mediaplayer men det var i nte helt enkelt och nu innan jag ger mig in i träsket igen ställer jag frågan;

Jag vill kunna spela musik (Mp3 och FLAC) samt allehanda videoformat, (inklusive HD-upplöst material) som H.264 (främst *.mkv-filformat vilket om jag förstår det rätt nästan alltid är H.264), DivX, XviD, DVD samt BlueRay.

Vilken Mediaplayer och vilka codecs bör jag välja då? Jag skulle kunna tänka mig att ha flera players men helst en och samma.


Mvh Mikael

Think what's inside the box!

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/02/14 :  22:42:34  Show Profile Send sisko a Private Message
Till musik har jag de senaste åren enbart använt foobar 2000 som är minimalistisk, utan massa tjafs och har en massa codecs med när man hämtar programmet t. ex flac. Dessutom är det en open-sourcespelare. HD material vet jag inget om tyvärr.

Saxat från foobars webbplats:

quote:
Foobar2000 is an advanced audio player for the Windows platform. Some of the basic features include full unicode support, ReplayGain support and native support for several popular audio formats.
Latest version: 0.9.5

* Release notes
* Download

Features

* Audio formats supported natively: MP1, MP2, MP3, MP4, MPC, AAC, Ogg Vorbis, FLAC / Ogg FLAC, WavPack, WAV, AIFF, AU, SND, CDDA, WMA.
* More audio formats supported through optional components, official or third-party.
* Full unicode support.
* Customizable user interface layout (new in version 0.9.5). View screenshots...
* Advanced tagging capabilities.
* Support for ripping Audio CDs as well as transcoding all supported audio formats using the Converter component. Read more...
* ReplayGain support - both playback and calculation.
* Customizable keyboard shortcuts.
* Open component architecture allowing third-party developers to extend functionality of the player.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/15 :  17:50:45  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag använder vlc-mediaplayer till väldigt mkt. Det tar både hd och blueray tror jag. Pröva och ladda ner den senaste versionen på deras hemsida den är gratis. Jag tycker programet är kanon
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/15 :  18:12:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En fråga där: Finns det bättre gränssnitt till Foobar? En enda lång lista på allt är inte så användarvänligt precis, några tips där?

Själv använder jag J River Mediacenter, en mycket bra spelare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/02/15 18:13:57
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2008/02/15 :  18:43:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Foobar forum
Foobar downloads fler sidor längst ner.
Själv använder jag Columns UI som är ett ganska enkelt sätt att "få till det"lite som man vill,finns inbyggt i foobar,ska man få till en mer extrem ändring av gränssnittet behövs väl 3dje parts delar,eller?Fanns en tråd om det här förr med sådana som kunde det!Själv gillar jag när det är enkelt men funktionellt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/02/15 :  23:13:57  Show Profile Send Mickeman a Private Message
J-river, visst 17, jag såg CH köra det på göteborgsträffen förra gången, jag skrev ju tillochmed ner det för att jag skulle kolla närare på det och inte fanken kom jag ihåg det förrän nu.

Tackar för tipsen

Think what's inside the box!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000