Author |
Topic |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 13:32:09
|
Någon som vet var man kan köpa musik i FLAC (eller annat förlustfritt format) och ladda ner?
|
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 14:08:54
|
Verkar mest vara klassiskt och jazz va? Är ute efter pop, rock o dyl. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 14:26:50
|
Är det inte enklare att köpa skivan och konvertera den, så kan man finna exakt vilken låt skiva men letar efter? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 14:44:45
|
Det är möjligt, men min tanke var att det skulle vara billigare + smidigare att ladda hem än att köpa. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:09:30
|
Billigare har jag svårt att tro att det blir, knappast billigare än att köpa skivorna på CDWOW, CDON eller Amazon.com åtminstone. Möjligen något billigare än att handla på tex Åhléns ("Rea 189 kr"! )
Smidigare, ja kanske men det är kul att äga och bläddra i booklets när man lyssnar, inte minst om låttexter finns med |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2008/02/14 15:10:10 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:10:34
|
Jag gillar http://www.magnatune.com/ och http://www.mindawn.com/ Om du ska ha tag på musik från de stora bolagen blir det tyvärr svårt dock. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:13:34
|
Kan man inte bara svara på frågan???
Linn, som redan nämnts, är de enda jag vet men det verkar vara något som rent allmänt är på gång så vi som vill handla på det sättet får väl hålla utkik. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:14:27
|
Tror förresten Naxos hade någon nedladdningsvariant också när jag tänker på det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 15:58:05
|
Tack för tipsen, dock verkar samtliga ha ganska skralt utbud
Varför ska man betala nästan samma pris som en köpeskiva för att ladda ner en rutten mp3-version av skivan? Jag skulle kunna tänka mig att betala nästan köpepris för en FLAC-version av skivan. Skivbolaget slipper ju då:
- Trycka upp skivan - Göra booklet + skivfodral - Distribuera skivan - Dela vinsten med skivbutiken
Till detta kommer väl kostander för den virtuella skivbutiken och infrastrukturen för det. Tycker ändå skivbolagen borde kunna sälja FLAC-version bra mycket billigare. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 16:18:31
|
MusicGiants skulle enligt ett mejl jag fått börja sälja till Europa i år, tidigare har det bara gått i USA, dom säljer okomprimerat om jag förstått rätt. |
rolnor |
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 19:11:19
|
Pröva även http://musicishere.com/ De har ett någorlunda utbud. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 19:27:50
|
svanbo: haha, dream on. Som tur är fick napster de giriga bolagen att vakna upp ur sina loja profitsömn. Hur var det när cd:n kom? Vem tjänade mest på det digitala formatet? Skivbolagen såklart. Inte fan blev skivorna billigare... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 20:23:29
|
svanbo, du kan ju testa en bra torrentsite, http://www.tapecity.org/
Detta är ju en nedladdnings/fildelar site, men på den siten kan man inte ladda upp eller ladda ner kommersiella skivor, däremot så har de en massa Bootlegs och liveinspelningar av en himla massa bra rockband. Dessutom är mp3 uteslutet på siten, bara lossless är tillåtet, däribland FLAC.
Har själv tankat hem en del riktigt bra bootlegs och liveskivor med bl.a Joe Walsh, Eagles, Red Hot Chili Peppers m.fl från siten.
Om någon Mod eller Adm har synpunkter på inlägget pga olaglig nedladdning ber jag om ursäkt, jag vill inte uppmana någon att göra olagligheter på forat, men eftersom det inte går att finna kommersiella skivor där så tolkar jag det som att det är en laglig nedladdningssite. För vem äger rättigheterna till en Bootleg?
Ja det här var en riktig slamkrypare som jag inte har en aning om hur man hanterar. Vi vill inte att man använder HiFiForum för olagligheter men som sagt, det här är en riktig slamkrypare. Om någon tar anstöt av detta så kontakta pac(at)hififorum.nu/Pac |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 20:52:38
|
Tack för länken! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/02/14 : 20:55:50
|
quote: Tack för länken!
Ingen orsak, men glöm inte att du måste registrera dig innan du kan ladda hem. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
|
Topic |
|