HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenhet av Supra Sword?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/11 :  14:09:56  Show Profile Send KennethH a Private Message
Är det någon på forumet, med stor erfarenhet av kablage, som har testat Supra Sword signal och -högtalarkabel? Eftersom den är belagd med ett patent, känns det som att den bör besitta vissa tekniska fördelar gentemot en del andra kablar.
Vore kul att veta lite mer innan man knallar till butiken för att krångla hem ett demo-ex.
Någon som provat? Kanske t.o.m. finns någon som använt Kimber Kable och kan göra en jämförelse?

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/11 :  19:55:59  Show Profile Send Eref a Private Message
Har använt Supra Sword både som länk mellan skivspelare och RIIa och som "vanlig" signalkabel. Den har fungerat utmärkt både på det ena och andra.
Högtalarkablarna har jag inte provat men jag vet att de inte passar ihop med riktigt alla förstärkare.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:25:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Menar du Naim, de har en del förstärkare som räknar med att kabeln har induktans, sworden har noll av det, och då brinner steget upp. Vet inte vilka naimar det var men inga andra vad jag hört.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:42:33  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, det var Naim, men det kanske bara gällde just den.
Annars har jag hört flera som berömt Supra Swords högtalarkabel, men vill minnas att de jämfört med Supra 3,4.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:57:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har jämfört med harmonic tech pro11 och den vann supran mot, i mitt tycke. Mot en kimber monocle xl tycker jag kimbern vann, men det är nog en smaksak som alltid. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:59:54  Show Profile Send Svante F a Private Message
Jag har använt Sword både som signal- och högtalarkablar i några år nu. Har jämfört med bl.a. Clou Cable och Audioquest som var betydligt dyrare men tyckte Sword lät mer levande, friskt och mer 3-D. Speciellt högtalarkablarna MÅSTE du bara testa.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/12 :  08:52:20  Show Profile Send KennethH a Private Message
OK. Tack för svaren! Jag får väl drista mig till butiken och se om de släpper ett demo-ex för lån.

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2008/02/12 :  10:09:37  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har kört med både högtalarkabeln och lite med signalkabeln. Nuförtiden så använder jag bara Sword högtalarkabeln eftersom det hos mig låter bättre att köra digitalt in i förstärkaren (Supra Trico).
Högtalarkabeln är jag mycket nöjd med, men jag har & andra sidan inte jämfört med andra i liknande prisklass.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/02/13 :  13:13:13  Show Profile Send Io a Private Message
Jag fick ett tokryck i höstas och köpte sju par lågnivåkablar (hade två par prototyper innan) och ett extra par högtalarkablar. Jag är mycket bekant med kabeln och ser inga som helst orsaker att köpa en dyrare kabel.

Och det är ju intressant att Jonny Svärd har fått patentet godkännt. Jag har för mig att det inte har hänt att ngn audiokabel fått patent sedan 60-talet ngn gång.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/14 :  15:27:19  Show Profile Send KennethH a Private Message
Visst, men patentet har sina brister. De har försökt maskera det genom att göra beskrivningen komplicerad och byråkratisk, men vilkoren är väldigt enkla. Inget problem att göra en kabel som är ungefär likvärdig men ändå kringgå ett av de (9 tror jag det var) vilkoren som måste uppfyllas för patentbrott. Sedan är det ju bara ett svenskt patent, vilket innebär att man kan producera en identisk konstruktion utomlands, om man inte säljer den i Sverige.

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Edited by - KennethH on 2008/02/14 15:29:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000