HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HiFiforums DIY-träff 19/4, uppdaterad 17/4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/04/03 :  14:11:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Dave, kul att Ni tar med er så mycket. Rumsfördelningen jobbar vi med, vi får se var vi stuvar in sakerna

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/04 :  09:09:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag kommer ha med ett par högtalare, antingen blir det en beta-version av Maggini, eller så blir det favorit i repris med Facetterna, som inte blev specellt mycket spelade förra året dock uppgraderade med annat filter(DCX) och ny stärkare (PA03), se ovan.

Ska det kanske sättas upp en Squeezecenter/slimserver och ett trådlöst nät? ( Det skulle jag kunna göra?!) Då kan ju folk ha med sig klämboxar och bara koppla upp... Med några USB-kopplade arkiv(förutom mitt på 500-600 skivor) till PC:n så borde det finnas musik så det räcker?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/04/04 :  09:49:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bra ide Magils!

I så fall kan jag ta SB och diy-DAC.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:46:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Med några USB-kopplade arkiv(förutom mitt på 500-600 skivor) till PC:n så borde det finnas musik så det räcker?
Har över 2900 CD i min burk, plus en del musik-DVD.

Shootout mellan Lynx 2 och Squeezebox?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/04/04 10:47:22
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:52:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Imorgon skall det byggas baslådor, hoppas vädret blir bra (soligt och över 10 + så man kan snickra utomhus) elementen kommer tyvärr inte förrän på måndag men jag jag hinner nog en bit på vägen med lådorna under helgen.

Det blir ett par små slutna lådor som kommer hysa var sin 2kW's 15" bas från B&C, med lite EQ och effekt ska de nog funka bra, men vi får se.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/05 :  13:02:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Om jag kan byta arbetspass med nån så kommer jag. Med mig blir det ett 300 kr tappat horn med två billiga 5,25 tummare i.

Johannes.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:44:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Magils, kanonbra idé med en slimserver!!!!! Om du tar med dig din slimserver så har jag en D-link trådlösrouter(DIR-625) som du kan låna om det behövs för att sätta upp nätverket.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/06 :  12:03:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fint PAC, ta med den....jag har förvisso en DI-624 över, som användes vid DAC-fejden. Men det skadar nog inte med en till...man kan kaskadkoppla kat 5, så blir det bra täckning. Behövs en längre kat5/6 kabel till det och sådan har jag ej.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:20:43  Show Profile Send ud a Private Message
Jag har en DI-624 samt några 15m kablar och skarvar jag kan ta med.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:48:33  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag är tyvärr tvungen att dra mig från träffen. Det har kommit upp annat som jag måste göre den helgen.

Lycka till till alla entusiastarna.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/08 :  15:11:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Idag fick jag mina basar (4 dagar sent, tack DHL).

Denna modell är det, 2st, rätt imponerande pjäser måste jag säga :

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=37

Lådorna börjar ta form, sidor, topp och botten samt bakstycke är nu monterade, ikväll alternativ imorgon skall det sågas ut ett par urtag i baffelarna som dessa skall sitta i, sedan skall dessa monteras.

Kan bli lite knappt om tid, men jag tror jag skall hinna klart något som det går att spela på iallafall.

Topparna är bestyckade med dessa middar :

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=5

och dessa drivers :

http://www.bcspeakers.com/download/prodotti/PDF/more/137.pdf

på dessa horn :

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=5&id_descrizione=47&prodotto=91

Edited by - martinsson on 2008/04/08 15:15:43
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:00:03  Show Profile Send markih a Private Message
Hej alla!

Som tillägg till Anders inlägg (Naqref/Dave HB),
quote:
"Jag (naqref) tar med mig ett par små bokhyllehögtalare (Bosso) "
fyller jag på med lite information:

BOSSO-MuPPS; Book shelf speaker one, eller Multi Purpose Speakers
- En låda, flera användningsområden

För drygt två år sedan efterlyste en kamrat små, billiga och bra surround-högtalare. Helst skulle de vara osynliga och utan sladd... Det sistnämnda kunde jag inte finna svar på men jag föreslog att han skulle köpa små och billiga men bra bredbandselement och själv bygga små lådor till dessa.
Mitt resonemang utgick från att de färdiga högtalare som finns att köpa blir antingen väsentligt dyrare och/eller inte presterar så värst bra som ett par välbyggda DIY surround-högtalare.
Rätt eller fel, vi beställde tio Vifa-element, utgående från att märket Vifa (liksom Peerless) borgar för hyfsad kvalitet med i allmänhet gott pris/prestanda-förhållande, bedömt utifrån olika mätningar jag sett i Klang & Ton samt i Elektronikvärlden mm.
..........
Lite om resultat
Mitt intryck från efterföljande lyssningar i ett stort och väldämpat rum att högtalarna infriade mina allra högsta förhoppningar (sett utifrån det ringa priset) och faktiskt lite till....
I övrigt upplevde jag dem vara klangligt korrekta, med bas ner till ca 50-60 Hz, vilket gör att de fungerar stand-alone till dator eller Ipod, samt att de är tillräcklig rena för att användas som ett billigt men relativt välljudande topp-system, gärna stående ovanpå en basdel och delat en bra bit högre än 80Hz, -av ljudtryckskapacitetsskäl. Tror att folk skulle kunna förvånas av ett sådant system, sett utifrån pris/prestande.

Stämmer detta? Döm själv på Diy-träffen!

Mer info om tillkomsten finns på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14492&postdays=0&postorder=asc&start=120

Projektet har även resulterat i en liten bygg-artikel för LTS-MoLT, även om anledningen till bygget först och främst var utifrån privata behov.

markih

Edited by - markih on 2008/04/09 22:08:25
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:38:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Efterlysning

Finns det någon som skall till diyträffen som har till gång till ett liknande pressverktyg
Jag skulle bli så glad om jag får låna ett sådant under träffen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/04/10 :  14:24:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
CarlssonH: BK-202, och några roliga historier .......

Hur ser det ut med signalkällor?

Jag kan som sagt ta med mig ett par DVD-spelare att använda som CD-spelare till träffen om det behövs.

Blir ju inte High-End, men å andra sidan kanske inte det spelar så stor roll eftersom skolsalar knappast är ideala lyssningsrum???

Signalkablar, behövs det extra?
Har nog gamla kablar som inte används, QED och Supra tror jag ligger i en av garderoberna.

Har dessutom Philips kraftiga originalkablar från deras stora USA-producerade High-End serie anno 1980
Styva som attans, eller som min gamlemormormor brukade säga på riktig skånska: "Styv som en värapick"
Ni som vill ha en översättning, fråga gärna...

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/04/10 :  15:51:07  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Är det en vanlig Molex A-B tång?

Jag kommer tyvärr inte ner på träffen (när ordnas det en likadan i Stockholm eller närområdet tro?), men kanske kan jag hjälpa dig ändå om du bor i närheten av just Stockholmsområdet.

Vi har gott om kläm-tänger av alla dess slag på jobbet...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2008/04/10 :  18:45:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Molex hmm att man inte har tänkt på det, mina är trim trios variant som är 3mm i omkrets.
http://www.elfa.se/pdf/44/04454641.pdf

Tyvärr bor jag i södra änden av Sverige känns lite långt att ta vägarna förbi för en sådan sak. Du kanske har ett tips vart man kan hitta ett sådant pressverktyg billigt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:40:08  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det är ju mycket anmält men eftersom betong-dipolerna efter vad jag förstår inte kommer, så dyker jag upp med mina lättvikts-dipoler i gran, 'Folkhems-OB'n istället. Möjligen också med påbyggnadsmodul.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2822 Posts

Posted - 2008/04/11 :  19:37:06  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har en 1545 och en 1543 nos dac och en Cambridge dacmagic II som jag kan ta med.
Cambridgen är dessutom till salu.

Som drivverk så har jag lite av varje om det behövs.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/12 :  00:30:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag och Pac kommer att jobba i natt, ..

En sammanställning och rumsplacering kommer att presenteras inom kort......... , i helgen med andra ord.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/04/12 :  14:42:50  Show Profile Send ud a Private Message
quote:
Finns det någon som skall till diyträffen som har till gång till ett liknande pressverktyg
Jag skulle bli så glad om jag får låna ett sådant under träffen.

Jag har en liknande tång med storleksmärkningar A 080, M 090 och P 110 som jag kan ta med.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/12 :  14:52:29  Show Profile Send esl a Private Message
A lot of DIY BAD panels....
Måste pysa kl 11.00 men jag lämnar kvar panelerna!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/04/12 :  17:30:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag och Pac kommer att jobba i natt, ..

En sammanställning och rumsplacering kommer att presenteras inom kort......... , i helgen med andra ord.

PG

Äh, det är PG som jobbar. Jag står bredvid och ropar "hurra!"

Go to Top of Page

Karneolen
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/04/12 :  19:11:54  Show Profile Send Karneolen a Private Message
Kan förhoppningsvis ta med mig OA51 kloner samt
senaste rev (Naqref) på LST-RIAA om intresse finnes.

(-: Uppväxt med OD-11 :-)
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/12 :  19:40:25  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Anmälda

quote:
PB: Galtis.

Detta måste jag bara se och höra, kan det verkligen vara : http://hem.bredband.net/b227650/galtis/galtisstart.htm

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/12 :  21:34:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sådär, i torsdags fick jag ihop mina baslådor också, har nu hunnit lyssna lite på dem och hur de går ihop med mina två veckor gammla toppar och, jodå, det här kan nog bli riktigt bra.

En sak som slog mig ganska direkt är att dessa 15" låter kanon och trotts att de bor i ett par verkningsgradsvidriga slutna lådor så kan de med lite effekt verkligen knuffa luft, mkt snabbt och distinkt och med lite signalmanipulation sågår de neråt ca 25Hz.

Uppåt så lappar de över till 10" riktigt bra, laborerar fortfarande med delning och delay, men så här långt måste jag säga att de funkar ritkgt bra ihop, men bättre kan det säkert bli.

Jag funderar så smått på att brygga bassteget så jag kan få ca 1200W per 15" vilket jag tror borde funka rätt bra, men då blir det mono i basen (under 100Hz), än så länge får de nöja sig med 425W st i stereo och det funkar ok med en känslighet på ca 96dB/W/m, men de kan säkerligen ge mkt mer.

Imorgon skall det målas, min flickvän som hjälpte mig med de numera sålda 218 lådorna skall lägga sina händer även på dessa högtalare, hon kommer säkerligen att följa med på träffen så akta er för att kritisera finishen :)

Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000