HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mellanregister, val kriterier + förslag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/12 :  06:39:44  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Hur väljer man ut mellanregisterelement för användning i en sluten konstruktion? Är EBP fortfarande intressant? Vilka parametrar tittar man efter, och vilka bör deras värden vara? Det lutar åt en WMTMW konstruktion.

Vag gäller tips, rekommenderade lådvolymen bör inte överstiga 30 liter.

Har tänkt att dela den övre frekvensen vid/eller under 2000 Hz eller över 5000 Hz.

Glömde bort att nämna att jag ämnar använda mig av 7-8" element om jag delar under 2000 Hz om det är praktiskt möjligt. Delar man vid runt 4000 Hz kan man bara använda ca 5,25" element vad jag förstår om man inte vill ha problem?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/02/12 19:15:46

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/02/12 :  21:07:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Svårt med parametrar på mellanregister, sök med låg massa och stark
magnet. Gå mer på erfarenhet och rekomendationer skulle jag säga än
gräva ner sig i parametrar.

Ett fullregisterelement kanske?

De jag ha lyssnat på har haft ett helt fantastiskt mellanregister.
Fostex 4,7" eller 6" kanske skulle passa?!

Edited by - PetterPersson on 2008/02/12 21:08:07
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/13 :  03:20:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Så¨det där med till exempel EBP är ointressant? De räknas väl ialla fall som någon slags woofer, ialla fall om de är 7" eller 8" som jag siktar in mig på primärt? Det finns ju tillverkare som specifikt anger om elementen är för slutna eller reflexladdade lådor. Jag tycker det är svårt det här, det finns ju húr många element som helst därute som man tycker skulle passa.

Jag har faktiskt ett antal fullregister, 8" i mina funderingar. Just nu lutar det dock mer åt att jag kommer att dela av mot diskanten under eller runt 2000 Hz.

Nå, finns det några förslag därute, för delning runt 1500-2000 Hz? Pris är ialla fall till en början av sekundär betydelse (inom rimliga gränser), kvalitet är däremot av högsta prioritet (7" eller 8" företrädesvis).

J. Ullberg
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/13 :  19:14:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm....jag undrar....EBP...det borde väl egentligen inte ha nån betydelse IFALL resonansfrekvensen på mellanregister-elementet är långt under "undre gränsfrekvens"..var har du tänkt att sätta som undre gränsfrekvens?

Å berätta lite vad du mer har för önskemål..typ känslighet max djudtryck å så.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/13 :  20:43:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
Om du kan dela redan vid 1500hz så får du inte glömma att kolla upp Seas Excel W22, ett riktigt kalaselement! http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=95

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/15 :  00:57:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller EBP, har jag inte en aning, det är ju ett utmärkt värde för subwoofers, så jag tänkte att det kunde vara likadant för midwoofers? Hoppas dock inte det är så för det enda som uppfyller det kravet än så länge är från Accuton, så det skulle kosta en slant med 4 st.

Jag hade tänkt att sätta den undre gränsen vid 80 Hz, lite beroende på vad jag sedan väljer för subwooferelement. 9"-10" kan ju delas ganska högt. Nu är jag bara ute efter att försöka få tag på lite urvalskriterier samt tänkvärda elementförslag att laborera med.

Vad gäller SEAS-elementet så ser det ju intressant ut vad jag kan se, får väl kolla upp vad det kostar också. Det kommer ju också att bero på vad jag vill ha för diskant när det blir så dags, om jag skall kunna dela av vid 1500 Hz, det är väl ganska lågt för många diskanter?

Jag vet faktiskt inte vad jag har för önskemål vad gäller ljudtryck i exakta tal, jag vet att rummet är ca 30-35m^2 som öppnar upp till ytterligare 10m^2 med bara 2,26 m till tak. Jag hade tänkt börja med 100 dB som utgångspunkt, vet inte om det kan tänkas räcka, bör man sätta ribban högre, kanske vid 110 dB? Jag gillar att spela rejält högt mellan varven.

Känslighet, det är väl också till en del beroende på de övriga registrens elementval? Som ni märker är jag inte särskilt kunnig, ännu, så jag känner mig för lite grann. Jag hade tänkt mig att börja med att kolla upp vilka subelement som verkar ge bästa respons, vad gäller frekvensgång, ljudtryck och så vidare och sedan gå uppåt till mid för att sedan sluta med diskanten.

Vidare vill jag ju helst använda mig av ett 8" eller 7"-element, bör det gå bra med tanke på "loobing"??? och andra otyg? Har inte kommit så långt att jag kan avgöra om våglängderna blir för opassande för den våglängden (2000 Hz) med såpass stora mellanregister.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/15 :  08:21:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Seas Excel W22 plus en banddiskant där du kan dela lite lägre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/02/15 :  12:56:36  Show Profile Send time a Private Message
Om du inte är rädd för "vintage" så har JBL 2110 ett underbart mellanregister, går till 10 kHz dessutom. Nedre delning runt 100Hz kanske.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/15 :  19:20:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Buggson: Har faktiskt ingen aning om detta element är nåt att hänga i julgranen...men ja.
Monacor SPH-176
http://www.monacor.com/int/en/produktseite_monacor.php?artid=4084&spr=EN&typ=u

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/16 :  05:51:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Time, jag har inget emot vintage som så, men detta element verkar vara svårt att få tag på, och om det är gammalt, är det inte stor risk att man behöver fixa till det relativt omgående?

Jag skall kolla mer på Monacorelementet när jag är hemma från jobbet.

Vad gäller SEAS W22, någon som vet skillnaden mellan EX och NY varianterna så här på rak arm?

Edit:
Kollat lite själv. Den ena har papper, den andra magnesiumkon. X-max skiljer sig, frekvensomfång, power handling etc. Så vilken tar man?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/02/16 05:58:57
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/02/16 :  08:23:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.phlaudio.com/main.html

PHL har ju gott renome. Fina element, hög känslighet och effekttålighet.
Deras tiotummare borde ju kunna göra 100 - 1500 Hz med bra sq och spl.

Kolla oxå på B&C och 18SOUND.
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=5
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=3
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=242
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=241
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/17 :  04:28:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Circlomannen, dina förslag var ju verkligen intressanta. PHL verkade vara för reflexlådor, men jag har skrivit och frågat hur det förhåller sig med slutna lådor. De från B&C såg ju också kul ut. Problemet är ju bara att det finns så många som ser kul ut på papper. Skulle dock föredragit om de haft runda ramar istället för sexkantiga för då blir det ju lite kinkigare när jag skall fräsa ner dem.

Har börjat befara att pris kan bli en nog så viktig parameter till slut. Om man går för SEAS W22 blir det ju runt 8000 bara för mellanregistret.

Edit:

Blev lite nyfiken Circlomannen, hur kommer det sig att du valde att länka just B&C drivern (8") 8PE21 och inte 8SP21? För mina ögon såg de likvärdiga ut. De ligger också hyfsat till prismässigt runt 12-1300 SEK.

Jag måste kolla mera på länkarna. Återkommer.

Någon som vet vilka som säljer EighteenSound i Svedala? Hemsidan var ganska blank under "sales"-fliken.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/02/17 04:42:12
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/17 :  05:32:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Buggsson: Angående Seas Excel W22...

"NY"-variantan ser ju ut att ha lite mindre kinkig frekvensgång uppåt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:48:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
hur kommer det sig att du valde att länka just B&C drivern (8") 8PE21 och inte 8SP21?


Högre verkningsgrad. Du efterfrågade 100 dB/w/m eller nått sånt.

Vill du dela runt 100 Hz så bör du nog välja 8SP21 istället, alt välja 10 tummaren. Kom ihåg att det mer än räcker med en B&C 10 tummare för varje kanal om den delas 24dB/oktav @ 100 Hz. De kan nog prestera ca 130 dB ljudtryck eller så.
Alla dessa element har relativt lätta papp-koner, starka magneter och stora talspolar. Det ger hög verkningsgrad, högt max spl och låg dynamisk kompression. Det brukar innebära ett levande mellanregister med mycket detaljer och bra dynamik. De tonala kvaliteerna brukar vara bra, då pappkoner har bra naturlig dämpning.
Helt enkelt, ett bra mellanregisterelement.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/02/17 :  09:49:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Någon som vet vilka som säljer EighteenSound i Svedala


HIFIKIT
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/18 :  04:58:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är inte 10" lite väl stora för ett icke-PA system? Med tanke på loobing och andra otyg som kan uppträda pga delningsfrekvens och våglängdslängd etc, något som jag har noll-koll på för närvarande? Jag trodde attt 8" var rejält tilltagna som mellanregister för en vanlig 3-vägare.

Låg massa, är det samma sak som Mmd, och skall det i så fall vara med eller utan radiationsmassan?

quote:
Du efterfrågade 100 dB/w/m eller nått sånt.


Jag menade typ 100-110 dB i ljudtryck som mål i rummet, inte verkningsgraden. Den bör väl vara rätt så låg, med tanke på att jag inte har sett någon sub ännu för mina mål, som har högre än max 90 dB? Det är väl bäst om alla register har ungefär likvärdig verkningsgrad (känslighet)?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2008/02/18 05:03:27
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/18 :  07:26:29  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Kollat lite själv. Den ena har papper, den andra magnesiumkon. X-max skiljer sig, frekvensomfång, power handling etc. Så vilken tar man?


Det var magnesiumvarianten jag menade.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/19 :  02:07:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det där med massa (låg), är det Mms eller Mmd eller bägge som gäller, eller rent utav kanske fler ändå?

Hur förhåller det sig om ett element har hög BL men även hög massa mot ett element som har lägre BL men även lägre massa? Hur väljer man då?

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/02/19 :  14:11:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
då det gäller verkningsgrad förhåller sig massa proportienellt mot
Bl-faktorn (motorstyrka)

Alltså, om massan ökar från t.ex 10 till 15 gram måste också även Bl
öka från 10 till 15 Tm för att behålla verkningsgraden.

Däremot, brukar element med lägre massa låta mer öppet och klart än
element med tunga koner och ännu krafitgare magnet. Enligt min
personliga erfarenhet.


Mmd = elementmassa utan den dynamiska massa som luften lägger till
Mms = elementmassa inkl. ovanstående

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/02/19 :  18:50:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ang WMTMW: Varför 2 av ett så väl tilltaget mellanregister som 8 tum? Borde räcka gott med ett menar jag, speciellt med dom kraven på ljudtryck.
Får inte precis ståfräs av en bas vid golvet och en halvvägs till taket heller. Dom strålar på helt olika villkor. Bottenbasen får mycket mer hjälp av golvet medans toppbasen strålar mer eller mindre i fullspace.
Sen blir det ju en stöddig högtalare med den konfigurationen. Krävs pondus att flytta på en sån liksom........

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2008/02/19 18:50:53
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:30:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
Eller varför inte: MTMWW?

Ett kit?

Descartes eller Descartes II?

Finns på denna sida:

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/20 :  02:05:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Nu börjar det lossna tror jag. AndersP och ohmega, jag har tänkt en hel del på hur jag skall konfigurera elementen. WMTMW beror väl mest på att jag tycker att en del golvare som har denna konfiguration ser läckra ut, men de sägs även låta bra. Jag har även varit inne på ohmegas linje, MTMWW som bl.a. Canton använder sig av. Kanske den är bättre för basåtergivningen än WMTMW?

Varför två mellanregister? Jag gillar inte att chansa, hellre för mycket än för lite, tänkte man skulle minska risken för distortion och så samt just MTM anses ju av vissa besitta vissa ljudliga fördelar vilka jag inte kommer ihåg just nu, men har väl på datorn någonstans.

Jag har även funderingar på att använda två tweeters, men det skall jag läsa in mig mer på, och ber att få återkomma i den frågan när det blir dags för tweeterval.

Vad gäller SEAS W22NY, den har ju en i mina ögon rejäl dipp vid 800 Hz tror jag det var, hur kan man veta att den inte hörs, går det att veta?

Just nu har jag 24 st. mellanregister att titta närmare på, jag hoppas få ner listan rejält innan det blir dags för den slutliga valprocessen!

Ett kit är dessvärre inte aktuellt, jag har så svårt för att kompromissa, och jag vill göra allt själv, det får ta den tid det tar, en dag blir jag färdig. Samma "åkomma" gör även att jag inte fäster särskilt stor vikt vid att det kommer att bli rejält tunga och stadiga pjäser, det är sådant man får ta. Innan jag kommer så långt har jag hunnit träna upp mig rejält

J. Ullberg
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/20 :  11:49:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Ett kit är dessvärre inte aktuellt, jag har så svårt för att kompromissa, och jag vill göra allt själv, det får ta den tid det tar, en dag blir jag färdig. Samma "åkomma" gör även att jag inte fäster särskilt stor vikt vid att det kommer att bli rejält tunga och stadiga pjäser, det är sådant man får ta. Innan jag kommer så långt har jag hunnit träna upp mig rejält


Ett kit kanske "alltför förutsägbart" ....men kompromisser är nog därimot ofrånkommliga tyvärr...det är väl oftast en "trade of" mellan olika egenskaper som det skall kohandlas med.


quote:
Just nu har jag 24 st. mellanregister att titta närmare på, jag hoppas få ner listan rejält innan det blir dags för den slutliga valprocessen!

24 olika element..ja du...grattis

WARNING: "OT"-insperation

http://www.jumpingcactusloudspeakers.com/


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/20 :  13:03:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Du kan ju alltid bygga de här:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/audimax_en.htm


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/02/20 :  17:42:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/drews-clues.htm

Världens bästa artikel om att designa ett högtalarsystem.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/21 :  06:19:58  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
kompromisser är nog därimot ofrånkommliga tyvärr


Det var nog lite slarvigt formulerat av mig från början. Kit är inte kul, för jag vill göra det själv, men så bra som jag kan och har råd med, såvisst är jag beredd till kompromisser.

Vidare är jag förvånad över att WMTMW skulle vara en mindre bra design då Rockport, Focus Audio och Eben gillas av en del. Kan AndersP förklara närmare vad som gör konfigurationen mindre lyckad, mer än där det nämns första gången. Om det är hyfsade element borde väl woofer närmast golv ge tillräckligt tryck för att det sedan fylls på med woofern placerad högst upp? Menar du att den övre woofern skulle bli mer eller mindre verkanslös?

Det var en lång artikel, skall läsas.

Listan kommer att bli kortare, jag har liten acceptans för arrogans och/eller ignorering, då faller element bort, oavsett om de skulle vara klart bäst för rimlig peng, så knäpp är jag.

Cactushögtalaren var ju inte vackrast i stan, undrar hur den låter, vissa koncept skulle man ju kunna applicera själv.

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000