HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välproducerade skivor??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/11 :  14:01:49  Show Profile Send KennethH a Private Message
Hej,
Jag undrar om det finns intresse bland oss forumvänner att dela med oss av våra favoritskivor, vad gäller ljudkvalitet/produktion? Jag vet att det finns ett forum som heter "Musik" här, men jag har inte lyckats hitta någon bra tråd som behandlar detta i det forumet. Dessutom är vi fler som aktivt läser trådarna i detta forum, även om själva följetången på tråden sedan ska startas under "Musik".
Bakgrunden är samma problem som alla hifi-intresserade upplever, nämligen att bra musik som är dåligt producerad eller vice versa, bara ger en halva nöjet. Ganska snart insåg jag dock att det ofta är så att just "vanlig" pop och rock, ofta är dåligt producerat. Med anledning av att det är svårt att hitta välproducerat material, oavsett musikgenre, så kanske vi kan underlätta för varandra, genom att slå våra kloka huvuden ihop?
(Förste "man" som svarar på tråden är givetvis välkommen att flytta vidare till forumet "Musik". Meddela dock detta i så fall, så man vet var man kan läsa fortsättningen!)

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Edited by - KennethH on 2008/02/11 14:12:11

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/11 :  14:17:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag gillar idén, men jag tar mig friheten att tolka välproducerad = bra ljud. Och där brukar det uppstå diskussioner om vad som är bra och om det beror på anläggning eller om artisten/producenten ville ha det så. eller inte!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/11 :  14:50:57  Show Profile Send KennethH a Private Message
Javisst. Det var bra ljud som avsågs. Det är sant att våra preferenser skiljer sig åt, men det finns ju även "givna" alternativ som Kari Bremnes exempelvis. Och sådant som låter bra på de flesta anläggninar, så som Dire Straits, Sissel, o.s.v. För övrigt vågar sig ju Hifi&Musik på att göra samma bedömning, så varför inte vi på Hififorum?

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Edited by - KennethH on 2008/02/11 14:54:02
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/11 :  15:00:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Toy Matinee är bland de bäst producerade skivorna jag hört över huvud taget! Bör finnas i var mans samling! Att sedan musiken är helt makalöst bra är bara ett plus!

Given referens hemma hos mig och även njutbar att lyssna på i andra syften än att "kolla anläggningen"...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/11 :  15:02:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om ni inte hört Radioheads senaste - kolla in den!! Mycket välljudande i dubbel bemärkelse.
Go to Top of Page

KennethH
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/02/11 :  15:53:10  Show Profile Send KennethH a Private Message
Jag ska väl inte vara sämre och skriva ned några med fint ljud:
Kari Bremnes: "Svarta Björn"
Mark Knopfler: "A ragpickers dream", "Shangri-la"
Madonna: "Ray of light"
Sissel: "All good things"
Kent: "B-sidor" disc 1, "Tillbaka till samtiden" (Bra för att vara Kent)
Jennifer Warnes: "The hunter"
Fler kommer...

.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::.

Edited by - KennethH on 2008/02/12 15:48:04
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/11 :  16:24:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Wilco - Sky Blue Sky, Sufjan Stevens - Illinoise, Deep Purple - Machine Head, Buena Vista Social Club.
Hellre lyssnar jag på en pissigt producerad skiva med musik jag gillar än tråkig s k hifi-musik...anyday

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/11 16:25:16
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/11 :  16:58:44  Show Profile Send TomasF a Private Message
Lyle Lovett - Josuah Judges Ruth

musikälskare
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/02/11 :  17:27:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Trådarna finns, men är inte alltid lätta att hitta.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56503&SearchTerms=hifi
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=59558&SearchTerms=ljud

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/11 :  17:37:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Musik-trådar ska väl höra hemma just under "Musik"...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/11 :  18:24:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Musik-trådar ska väl höra hemma just under "Musik"...

Ja, och därför flyttar jag den här dit...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/11 :  18:54:10  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Pink Floyd är ju kända för deras sound och deras nerlagda arbete med deras skivor, så Dark side of the Moon hör ju dit, även The Wall och The Final Cut likaså.

Kolla in Steely Dan sångaren Donald Fagens Skiva: Morph The Cat. Låter riktigt bra. Pruducerad av han själv. Äger en 180gr dubbel Vinyl utgåva, vet ej hur CDn låter men LPn har dom lyckats bra med. Håller oxå med om Deep Purples- Hachine Head, Låter helt makalöst bra på min 25th anniversry Vinyl utgåva (1997).

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/02/11 :  19:29:30  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Metallica - Kill ´em all

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/11 :  19:54:27  Show Profile Send rolnor a Private Message
Andrew Lloyd Webers "Sunset Boulevard", har "återupptäckt" den, mycket väljudande. Hans Zimmers "Gladiator" fin dynamik, en kul demo-skiva också, enorma bas-transienter. Steely Dan och Donald Fagens soloskivor används som referens när man riggar PA-anläggningar enligt min bror som jobbar professionellt med studio och PA.

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/02/11 19:58:24
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/11 :  22:46:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Det mesta med Hans Zimmer låter väldigt bra! Har Pirates of the... The Rock, Gladiator och Crimson Tide hemma och det är väldigt bra ljud på alla plattor och då speciellt draget i basen. Mycket bra dynamik också, speciellt på Crimson Tide. Lite brusig inspelning på just mitt ex, kanske varierar beroende på pressning?

Sieges Even - Paramount och The Art of navigating by the stars är givna skivor för de som gillar proggig hårdrock med bra ljud! Väldans rent, dynamiskt och framförallt icke grötigt hårdrockljud.

Europes Prisoners in Paradise är också en platta med riktigt vettigt ljud. För att citera en gammal ljudtekniker jag jobbade med ett tag:

"Fy fan! En såndär svindyr LA-produktion!" Japp! Glammigt och glittrigt, men otroligt bra ljud om än lite slickt...

Får ni tag på Toy Matinees live bootleg från LA så är det ett av de bästa liveupptagningar jag hört. Känns som att stå inne i klubblokalen och lyssna! Du hör verkligen lokalen - svinbra och tyvärr helt hopplöst att få tag i...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/12 :  16:25:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hellre lyssnar jag på en pissigt producerad skiva med musik jag gillar än tråkig s k hifi-musik...anyday


Håller helt med!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/02/13 :  07:25:13  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hellre lyssnar jag på en pissigt producerad skiva med musik jag gillar än tråkig s k hifi-musik...anyday
--------------------------------------------------------------------------------
Håller helt med!


Hellre lyssnar jag på en välproducerad skiva med musik jag jag gillar än en pissinspelning med skitmusik

Finns en del bra skivor med dessa grupper tex Pink floyd , Mike oldfield , Fourplay , Blackmores night , Yello , Infekterad svamp ,Dire straits , Mark Knopfler i princip alla hans solo album.
Håller med om att Hans Zimmer gör mkt mäktig musik som är beroendeframkallande att lyssna på


Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/02/13 :  07:47:12  Show Profile Send ahultin a Private Message
High Fidelitys testskivor (från 90-talets mitt) fungerar alldeles utmärkt som inspirationskälla.
Michael Ruff - "Speaking in melodies" (Sheffield Labs) är svårslagen, likaså Sissel Kyrkebys "Gift of Love" (åtminstone på vinyl..)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/13 :  07:52:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Hellre lyssnar jag på en välproducerad skiva med musik jag jag gillar än en pissinspelning med skitmusik


Givetvis men tyvärr är det ganska sällan de två (bra musik och bra ljud) går hand i hand...jag är alltid på jakt efter de versioner av skivor jag gillar med bästa möjliga ljud, på cd då.

Tvingas jag välja lyssnar jag givetvis mkt hellre på bra musik/sämre ljud än bra ljud/tråkig eller dålig musik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/02/13 07:54:40
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/02/13 :  20:39:30  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Bra inspelning definerar jag som närvarokänsla.
Kanske är skivan för känd för att nämnas, hur som helst.

Jazz at the pawnshop
30th anniversary, The complete SACD collection.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/14 :  23:31:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jimi Hendrix "First rays of the new rising sun", dubbel-vinyl. Köpte den nu på mässan och den lät helt enkelt underbart, inte bara musiken, utan även ljudet var helt makalöst bra. "Remastrad" av Eddie Kramer & George Marino, två rock-farbröder som varit med ett tag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2008/02/15 :  14:20:53  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
The Traveling Wilburys - "The Traveling Wilburys Collection" cd-utgåvan låter riktigt bra, har inte lyssnat på vinyl-utgåvan.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2008/02/15 :  15:41:16  Show Profile Send rovis a Private Message
Senaste Dylan-skivan, Modern Times, är helt makalös tycker jag. Underbart gles, dynamisk, intensiv och mjuk.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/15 :  20:51:10  Show Profile Send llerk a Private Message
Man letar oftas efter en skiva som är så nära Live som man kan komma. Då måste man lyssna på Nils Lofgren Acoustic Live

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/16 :  09:47:45  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Man letar oftas efter en skiva som är så nära Live som man kan komma. Då måste man lyssna på Nils Lofgren Acoustic Live

Denna skiva är extremt närmickad! Låter bra, ja men live nej. Sen hoppas jag att denna snart stoppas på mässor, jag personligen bojkottar alla rum som spelar den.

Mitt tipps i bra musik och inspelning blir Ryan Adams Heartbreaker på MOFI.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/16 :  10:36:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Sen hoppas jag att denna snart stoppas på mässor, jag personligen bojkottar alla rum som spelar den.


Samma här! Bra ljud och visst är vissa låtar bra, men den är tråååkig eftersom den är totalt sönderspelad på alla hifimässor och i hifibutiker.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000