HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Regulator +/- 38 V
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/08 :  14:29:31  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!
Kör idag reglulerad spänning till slutsteget och är mycket nöjd med ljudförbättringen mot oreglerad spänning. Jag har matning från glättingskondensatorerna på ca 42 V ohc behöver som rubriken antyder (ungefär) +/- 38 V. Ingen jättehög ström. Idag kör jag med LM317 och LM337. Finns det någon "superregulator" att köpa som klarar denna höga spänning? Alla tips mottages tacksamt.

Konfiguration idag: Likriktare - C1 - L - C2 - reg - C3.

C1 = 2200 uF C2, C3 = 6800 uF
L = jätteliten.

/ mvh Tomas F.

/ mvh Tomas F.

musikälskare

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/08 :  16:54:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Vad är det för förstärkare? höga spänningar(+/-38V) och lm317/337 klarar inte så höga strömmar direkt, typ <1A.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/08 :  17:07:40  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
det är en rörhybrid som från början är en Copland CSA-14 men som nu är väldigt olik orginalet. Drivsteget har två 6922-rör och det är där spänningen behövs tror jag, utgångssteget använder iofs samma höga spänning men jag använder endast låg uteffekt. Tomgångsström är <200 mA och jag behöver sällan mer. Jag har inte upplevt någon tydlig dynamikbegränsning med lm317/337 och de går inte heta. Men visst skulle >1 A kunna behövas i något extremt fall. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Adanlast
Starting Member

2 Posts

Posted - 2008/02/09 :  15:06:15  Show Profile Send Adanlast a Private Message
Det finns en variant av LM317 (LM317HV) som klarar 57V och är specad till 2,2A i TO-220 kapseln. Tyvärr har jag inte sett motsvarigheten på den negativa sidan.

MVH
Tobbe
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2008/02/09 :  17:30:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
LM317/337 är ju inte kända för att ha så jättebra ripple rejection,särskilt vid högre frekvenser.Bättre att hitta nån diskret historia då.P-A har några men dom verkar "bara" tåla up till 35v.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/09 :  18:34:52  Show Profile Send TomasF a Private Message
Det var just en sådan där "diskret historia" som jag sökte. Helst med köpbara kretskort, och som klarar +/-38V dock behöver den endast hantera en input-output differential på några volt. Alla tips mottages tacksamt.
/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2008/02/09 :  19:51:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
JSR-03 och JSR-05 heter den negativa.
Fråga Per Anders,han brukar husera här på forumet,om det är opampen som begrännsar spänningen kanske en med högre spänningstålighet kan använas.
T.e.x OPA445

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/02/09 :  22:43:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är riktigt att mina konstruktioner kan göras lite mer spänningståliga men det är möjligt att det kräver utveckling (icketrivialt att få det bra) och ju snabbare man har tänkt sig regulatorn desto svårare.

LM317/337 är flytande regulatorer och är endast begränsade av skillnaden mellan ut och in. I teroin kan man ha 100 volt in och 65 V ut. Elektriska data är faktiskt inte så dumma när det gäller ripple rejection. LM338 är en kraftigare variant och fungerar om du har två separata lindningar på trafon.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000