Author |
Topic |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 09:17:55
|
Är det någon som kommer att vara på mässan idag och kan ge oss några teasers inför morgondagen?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 10:37:55
|
Delar av GÖK-gänget är där.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 12:16:12
|
Jag tänkte åka dit & kolla läget, kan rapportera lite ikväll om ni vill.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 12:25:49
|
Gärna det Mey!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 20:30:47
|
Sådärja, nu är man hemkommen från mässan. Det blev inte så lång tid där, men tillräckligt för att få en försmak av vad helgen har att bjuda på.
Mässan är som bekant förlagd till 2 olika platser (inom ca 100 meters gångavstånd)
Jag började i Science tower och där fanns bland annat Mårten Design som i en mycket trevlig miljö (eget rum) demonstrerade ett par mycket välljudande högtalare. Larsen hade också ett eget rum (relativt stort) där det bjöds på väljud. The Lars fanns även representerade i ett eget rum som såg mycket spännande ut, men jag vågade mig inte in där. Northern Star visade lite hemmabioprodukter. Det fanns även ett par bord där det såldes skivor och hifi-tidningar. Neeper Acoustics demonstrerade sina Perfection One, tyvärr i en korridor men dom var andå imponerande, då dom trots det kompakta formatet gav ett vuxet ljud. Helt klart värda en provlyssning.
Väl på plats i Kista Entré konstaterade jag att där fanns det ännu mer skoj.
Bla. Hade AudioPro en enorm monter med olika avdelningar där dom visade gamla produkter bla A4-14 upp till det senaste, med vissa väl välda axplock från tiden därimellan. Dom hade premiär för sin nya version av Porto, en batteridriven bärbar högtalare med Ipod-anslutning samt fjärrkontroll och ingångar för extern källa samt subwooferutgång. Ljudet var mycket bra för en högtalare av denna typ och prisklass. Klart värd en titt.
Hifi-klubben fanns där, samt ett antal leverantörer av bland annat kontaktdon och kablar med mera.
Woodmountain hade en fin utställning av retro-hifi, bland annat en grammofon från tidig stenålder. Klart charmig monter!
Canton hade ett trevligt lyssningsrum med flera olika högtalare för olika smaker.
För att sammanfatta det hela så var detta besök mest ett smakprov inför helgen, många rum var ännu ej färdiga när jag var där och vissa var inte öppna för besökare. Det pågick ett intensivt arbete hos många utställare med uppkoppling och placering av anläggningarna samt rekvisitan så jag vill inte dra för mycket slutsatser ännu då jag misstänker att många utställare kommer vara kvar så länge det går ikväll för att färdigställa sina utställningar. Men jag tror att det blir en bra mässa, då det fanns många trevliga rum att titta in i, och akustiken var överlag bra med tanke på att detta är ordinära konferenslokaler som inte är specialbyggda för oss entusiaster.
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 21:07:20
|
En fråga: är det någon som vet om det finns parkering i Science Tower eller bara i själva gallerian? Det kostar 10 spänn/timme i gallerian så det blilr ju en slant om man vill stå hela mässtiden. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 21:12:57
|
Tack Mey!
|
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 21:55:14
|
ska dit en sväng imorgon eftermiddag. |
Artphotography |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/02/08 : 22:25:46
|
Parkering, ja det är ett ständigt problem i Kista. På Isafjordsgatan (som man åker via för att komma in till Kista Entré/Science Tower) kan man parkera gratis på lördagar vill jag minnas. Alternativet, om man orkar med en kort promenad är att åka till slutet av tidigare nämnda gata, och till höger där alldelles intill Kista Alléväg finns det en parkeringsplats som för närvarande går att parkera gratis på. Det är egentligen en personalparkering men skyltarna har tagits ner i samband med att dom bygger om på gatorna runt omkring och jag har stått där många gånger utan böter.
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 00:38:46
|
Tack Mey |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 07:53:55
|
Ja det var verkligt bra info, tack igen!
Dan och alla andra, glöm inte fikan idag klockan 14.00! Jag ser verkligen fram emot den. |
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 09:02:45
|
Mey: sådan information är guld värd gällande parkering. Tack |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/02/09 : 13:48:15
|
Jag funderar på att släpa dit mig imorgon. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
dL
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2008/02/10 : 14:14:03
|
Skrev igår en recension i ett annat forum, kan klippa in den här:
--
Snabb recension, låt oss börja med besvikelserna: - Lokalerna. Jämför med förra året på Sheraton var det uselt, endast ett fåtal rum var riktigt bra lyssningsrum. Ingen bra mässa för de mindre märkena, de hade oftast utrymmen ute i korridorerna istället för i riktiga rum - stengolv och atrium med massor av prat och stök är ingen drömsits om man vill visa vad man kan... - Deltagandet. Utbudet i år var klent. Flera av de jag gillade mest förra året var inte där - tex Silverline. Martin Logan och Focal var andra jag saknade. Lite tråkigt.
Höjdpunkterna, då?
Budgetklassen: TAC 34 Dream. Integrerad rörförstärkare, kostar från 7kkr. Inget på mässan hade lika rent och klart ljud från mellanregistret och uppåt. Givetvis spelade de en del väna damer med enbart gitarr-/pianokomp för det gör sig ju så bra i den typen av ljudbild och det lät himmelskt bra. Jag överväger redan starkt att köpa en sådan.
Mellanklassen: Audiovector S3 ihopparat med Naim Supernait. Otroligt tajt bas och livfullt som få andra anläggningar. Omöjligt att inte sitta och gunga med. I ett vanligt vardagsrum måste det vara en riktig killerkombo för pengarna (kring 60kkr tillsammans, skulle jag tro).
High-End: Hifi-klubbens demo av B&W Signature Diamond, deras nya tvåvägare med diskant i egen, marmorhöljd(!) baffel. En dröm om man gillar manliga röster - de spelade en Frankie boy-klassiker och det var som att höra en helt ny låt. Och rent utseendemässigt var de snyggast på hela mässan. Kredit till Hifi-klubben som demade dem i ett eget rum med låst dörr - man fick förvisso köa för sin kvart, men att få höra dem ostört gjorde det värt besväret.
Omöjliga: Av de 5h jag spenderade på mässan spenderades mer än 1.5h i ett och samma rum - nämligen det rum där KEF demade sin koncepthögtalare Muon, en 2m hög best formad som en kvinna med behag. Och behag, det var det ingen brist på! Oavsett om det var Rammstein eller The Hilliard Ensemble (kyrkokör) förflyttades man raskt till en annan värld. Man flöt omkring i rummet och bara längtade efter nästa ton och nästa och nästa och nästa... Som att ha närheten av bra hörlurar, rymden av kyrkomusik och bastrycket från en riktigt bra/tajt högtalare - allt på samma gång! Kampen om sweetspot var som ni förstår tuff i detta rum (inte för att någon plats därinne var dålig) så jag återvände till rummet lite senare på dagen och fick då så småningom den åtråvärda platsen mitt fram. Strax därefter spelades Sinead O'Connors "Ode to Billy Joe" och kaktusifieringen var ett faktum. Jag hade kunnat sitta kvar där hela kvällen, men efter 20min i lyxläget var jag tvungen att åka.
Ett besök i Marquee Records stånd blev det också, så klart. Köpte bara en skiva då jag köpt säkert 20 skivor de senaste två veckorna. Men det är alltid lika roligt att gräva i deras backar, de har ett fantastiskt roligt utbud av jazz/pop/rock för väldigt humana priser. Och insatta damer som bemannar ståndet.
Mässan är kvar imorgon, som sagt. Har ni möjlighet, åk dit och lyssna på KEF Muon - ni kommer garanterat inte att ångra det. 100kr i inträde är nästan gratis för ett par timmar i det rummet. (Garderob är gratis, men ät innan så ni inte behöver lägga tid på mat när ni är där...) |
//// dL |
|
|
|
Topic |
|