HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GainClone med analog VU mätare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/02/06 :  19:38:54  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Håller på att bygga en GainClone med LM4780 chip från Audiosector och har en vision om att koppla in två tjusiga analoga VU mätare. Jag är inte ute efter att de ska mäta exakt utan vill bara ha retrolooken på GCn.
Är detta möjligt att göra? Behövs det någon slags drivning eller kan man koppla in det på utgående signal till högtalarna?
Då jag inte är nån hejare på elektronik så är mina kunskaper om detta begränsade.

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/06 :  19:50:48  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag var i samma tankar för ett tag sedan (är fortfarande). Som jag förstått det så behöver man en typ av krets, en buffer. Men jag är ganska okunnig så någon annan får gärna utveckla.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/02/07 :  11:09:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svaret är: En riktig VU-meter hade i regel in byggd likriktarbygga och den funkade på ett 600 ohms system. Nu får du nog fixa likriktning på egen hand, lite opampar, lite motstånd etc.

Lite gamla bilder med VU-metrar som kunde köpas på Elfa.
http://members.fortunecity.com/cs4390/hifi/index.html

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/02/07 11:11:27
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/07 :  11:56:31  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Här är en kretslösning som kanske kan vara till hjälp:
http://sound.westhost.com/project55.htm

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/02/07 :  12:02:39  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Skulle det då fungera att ta en VU mätare med tilhörande kretsar från en gammal förstärkare och koppla in eller är jag helt ute och cyklar?
Ska ju trycka in en OP förstärkare tillsammans med GCn, om det är till nån hjälp.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/07 :  12:49:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det borde ju fungera, men....du måste ha järnkoll på vilka signalnivåer mätarna vill ha. Sedan borde det gå att köra en signal genom en OP med lämplig(passande) förstärkning och driva.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/07 :  12:54:32  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har någonstans hemma en lösning jag funderade på. Skall kolla om jag hittar.

Någon som har någon bra källa på själva mätarna? Jag såg en gång nån på ebay som sålde ryska, men kan inte hitta längre...

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000