HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad f-n är Gainclone?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  09:09:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har stött på detta uttryck ofta och hade ingen aaaaaning om vad det var. Googlade på "gainclone" och drog slutsatsen att det var ett samlingsnamn på slutstegs-IC.

Kollade sedan in den vanligt förekommande LM3875, http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM3875.pdf och konstaterade att det var en IC med ett ordinärt kvasikomplementärt slutsteg. Kretslösningen ser lite 70-tal ut. Det enda förlåtande är väl att de verkar att ha fått det temperaturstabilt. Vem som helst måste väl idag kunna tota ihop något långt bättre med diskreta komponenter! Om man kombinerar en LM3875 med ett försteg uppbyggt av 741 så måste man väl uppnå audio-nirvana!

Varför denna hype? Kanske det ingår någon sorts "Black Magic" i den coola benämningen!

Och......jag har ingen aaaaaning om vad jag pratar eftersom jag aldrig testat och aldrig heller kommer att göra det!







mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/02/05 :  09:52:19  Show Profile Send Zei a Private Message
Tjusningen ligger väl i att det på grund av IC,n krävs väldigt lite kringkomponenter för att få lite ljud ur det hela. (Förövrigt hela grundtanken bakom föregångaren.. GainCard som gick att köpa för en vansinnig summa pengar för 15 år sen eller nåt sånt )

Dessutom låter det inte illa, Tvärtom.

Du får väl förbarma dig och hänga med i Rannagardens byggtråd....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66628

Vem vet, Du kanske kommer till Nangiala...


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/05 :  11:24:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Temperaturstabila och väldigt felsäkra. Inga problem att lyckas bygga med sånna. Ska ju inte förneka att dom är rätt bra termiskt kopplade också
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  12:06:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har gjort en variant i rör+gainclone tråden.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/02/05 :  13:19:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lite "fakta" finns här
http://en.wikipedia.org/wiki/Gainclone

samt hos mig en tidigare version som jag dessutom ska göra lite köttigare
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Itemid=29

reVingate, en LM3875 eller LM3886 har skrämmande bra egenskaper om man beaktar storlek och pris. Du får nog lyssna på ett välimplenterat LM3875 eller LM3886 chip. Du kommer att bli förvånad.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/02/05 13:22:36
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  13:33:18  Show Profile Send reVintage a Private Message
Självklart är jag oerhört skeptisk(som vanligt)till OP-ampar. Men som jag sa tidigare jag har inte lyssnat!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/02/05 :  13:57:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Det är ju inte för inte som du är medlem i GOM....

/JZ

Signatur..

Edited by - Zei on 2008/02/05 15:25:30
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/05 :  17:01:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/05 :  17:11:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vad står "GOM" för?????

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/02/05 :  17:34:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Grumpy Old Men misstänker jag...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/05 :  17:43:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Och det kan översättas med "griniga gamla gubbar" antar jag?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/02/05 :  19:45:08  Show Profile Send cheva66 a Private Message
LM3875 och LM3886 klarar inte laster under 4 ohm för då slår skyddskretsen till....... och det är mindre bra om man har högtalare som går under den nivån...

MD
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/05 :  20:05:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
ja, då ska iallafall inte jag ha nån gainclone. Mina element håller 5.5 ohm nominellt. Tack för infon cheva66!
Kanske kan man ha den till basdelarna istället?

Sen läste jag i typ näst senaste High Fidelity om ett litet steg som de gillade skarpt för summan pengar, som då var ganska liten. Jag trodde då att det kunde vara nån gainclone-liknande historia som man borde tittat närmre på, men vi har nyss flyttat så jag har glömt allt om vad det hette och i vilken flyttlåda jag la tidningen. Kanske nån annan minns?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/02/05 20:47:40
Go to Top of Page

cheva66
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/02/05 :  20:12:02  Show Profile Send cheva66 a Private Message
Det som står på ett högtalarelement är bara den nominella impedansen, i verkliga livet så verierar den väldigt beroende på frekvens.
Går att parallell koppla två kretsar och då orkar de driva i 2 ohm tror jag, rätta mig om jag har fel!

MD
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/05 :  20:52:14  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Det som står på ett högtalarelement är bara den nominella impedansen

Ja, det var precis det jag menade. Nån impedansmätning har jag inte på mina element, men man vet ju hur den brukar slingra sig.
Att parallellkoppla är inte intressant för mig, då blir det dubbelt upp med elektronik, dubbelt så stor nätdel, dubbelt upp med värme och dubbelt upp med potentiella lödfel.

Kan ha varit ett klass T-steg som HF rescenserade, nu när jag tänker på det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:20:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
LM3875 och LM3886 klarar inte laster under 4 ohm för då slår skyddskretsen till.......


Var har du fått det ifrån och vilket skyddskrets är det som slår till?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:39:37  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
LM3875 och LM3886 klarar inte laster under 4 ohm för då slår skyddskretsen till.....


Njae, det är väl så att vid läggre impedans så skickar väl chipet ut mer ström och lm3886 har en begränsning på hur mycket ström den kan lämna.

quote:
Går att parallell koppla två kretsar och då orkar de driva i 2 ohm tror jag, rätta mig om jag har fel!


Nää, om man parallelkopplar två kretsar så ser varje krets halva lasten. Med andra ord har man två parallella kretsar så ser desse en 4ohms högtalare som 2ohm...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/02/05 :  23:49:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
dahlfalk, där är du ute och cyklar, tyvärr. Ett parallellkopplat steg ser halva belastningen, en 4 ohms högtalare känns som en 8 ohms för vardera steget.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/02/06 :  01:07:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har byggt Per-Anders ytmonterade Gainclone.
Om man som jag är utrustad med lite tålamod så kan jag varmt rekomendera den.Komponenterna är små som flatlössmen slutresultatet blir en synnerligen välljudande förstärkare.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/02/06 :  07:55:56  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
dahlfalk, där är du ute och cyklar, tyvärr. Ett parallellkopplat steg ser halva belastningen, en 4 ohms högtalare känns som en 8 ohms för vardera steget.


Visst är det så! Man ska inte försöka tänka när man inte borde
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/06 :  10:16:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Att en LM3886/3875/whatever inte klarar en 4R last känns lite förlegat att tänka. Chipen är begränsad strömmässigt men vill man vara vrång så kan man köra med lägre matningsspänningar och då försvinner det problemet för att spänningen klipper innan strömmen...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/06 :  10:33:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
LM3886 max 11A peak, LM3875 max 6A peak enl. databladet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/06 :  11:16:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jo jag menar bara att det är konstigt att tänka sig att dom är strömbegränsade men att dom inte är spänningsbegränsade...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000