HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för 20-60kkr rum på 18kvm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/02/04 :  10:57:33  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Tjena

Jag är på jakt efter ett par riktigt bra högtalare som kommer vara med mig en massa år framöver, jag har sparat pengar och kan tänka mig lägga lite extra för att inte känna att jag behöver uppgradera på länge. Mina preferenser är:

Jag lyssnar på väldigt blandad musik och vill inte ha högtalare som är endast bra på viss musik, jo det har säljare sagt till mig. En högtalare som spelare med pondus, har bra detaljrikedom, men inte analytisk och kall och fast bas. Det skall vara möjligt att dra på lite, och ha bra dynamik. Jag är som sagt väldigt allergisk mot hårt/kallt ljud och jobbig diskant.

Jag har skrivit ner lite högtalare som finns på de olika butikerna i Stockholm, och har redan hunnit lyssna på:

*Klipsch RF-83

= WOW! Första intrycket var DYNAMIK och upplösning..helt otroligt för 25kkr. Men då jag började spela fler och fler låtar, så lät vissa stycken väldigt ljusa i diskanten. Jag lyssnar mycket på trance etc. och är väldigt känslig mot "arg" diskant. Dessutom har jag läst att de är rätt ljusa i sin karaktär och vet ärligt talat inte om "mörk" förstärkeri skulle avhjälpa detta?!

*DALI HELICON 400 MK2

= Snygga högtalare, men ljudet tyckte jag var mediokert. Bra ljud men INTE värt 45kkr. Då lät Klipschen mycket roligare, bättre dynamik.

*Avantgarde si6 Arréte

= Dessa högtalare ligger väll på 100kkr+. Oh shit vad jag blev besviken...ett väldigt transparent ljud med jävligt tråkigt och hårt.


Förslag?

//Sebastian

S.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/04 :  11:44:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Canton Ergo 611 DC, B&W 804s, Vienna Beethoven Concert Grand är exempel på sådana du bör lyssna på, men det finns hur många andra alternativ som helst...bara att ut och lyssna och ta tid på dig! Låna helst hem om du har möjlighet, inget rum är det andra likt. Många hifiaffärer har kanske inte de mest optimala lyssningsrummen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2008/02/04 :  11:56:31  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag tyckte att RF83 hade rätt så kass spridning när jag lyssnade på dem sist.

Mina pengar kommer att hamna på Ino Audio pi60.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/02/04 :  12:13:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kolla in mässa i helgen så får du säkert tips och sedan finns ju en del artiklar här på forumet som visar på möjliga alternativ utanför det vanliga

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/04 :  12:18:13  Show Profile Send Marc a Private Message
Ett generellt tips är att leta efter högtalare med hög känslighet och gärna hög impedans med en rak impedanskurva, så har du mycket större flexibilitet vad gäller förstärkare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/04 :  12:30:34  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ett generellt tips är att leta efter högtalare med hög känslighet och gärna hög impedans med en rak impedanskurva, så har du mycket större flexibilitet vad gäller förstärkare.

Ja, vad är det för pryttlar i övrigt som du ska koppla till de högtalare som du ska köpa Viktigt att veta annars finns risken att du får byta ut hela anlägningen om det blir helt fel.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/02/04 :  13:16:25  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Jag har alltså inget i förstärkarväg etc. Allt kommer jag köpa från scratch så att säga.

//Sebastian

S.
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/02/04 :  13:32:27  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Hejsan!
Jag vill tipsa om Pioneer EX1!
Kostar en slant (66kkr listpris) men rackarns vad bra det låter!

Spotta nu inte på mig för att jag säger Pioneer, utan gå till hifimässan i helgen och lyssna på TAD Reference 1 - EX1:orna är inte riktigt lik grymma, men inte långt ifrån (för 1/10 av priset) och de funkar i ett mindre rum också.

Fridens liljor!
/olof
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/02/04 :  13:45:32  Show Profile Send ryst a Private Message
Revel brukar ha byggen som låter bra, något ur performa-serien kanske passar. Har iofs ingen direkt kolla på prisklassen nu för tiden men pengarna verkar inte var det största problemet i det här fallet.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/04 :  14:12:51  Show Profile Send U1 a Private Message
Revel gillar jag också, F32 kanske kan vara något.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/04 :  14:35:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Det finns en hel del högtalare som kan tänkas fungera för din del.
bla då Cantons Ergo serie,Revel,även Bc Acoustique och B&W kan vara något även om de är mer åt det neutrala än typiskt mjuka och varma. Rekomenderar lyssning på http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=644&menu=1
Personligen så upplever jag ganska ofta många högtalare som är åt det mörka och varma klangligt har ett mer tillbaka lutat ljud med en aning sämre dynamik. Men men, det är jag det och Bc Acoustique och B&W brukar i alla fall inte ha några begränsningar på dynamik området i dessa höga prisklasser tycker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/04 :  15:06:15  Show Profile Send ninja a Private Message
Respons Grand eller Grand Artist!

http://www.responsloudspeakers.com/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/04 :  15:39:07  Show Profile Send llerk a Private Message
Knepig fråga tycker jag (jag har inte dina öron/plånbok). Ut och lyssna,lyssna och åter lyssna så kommer rätt högis att pryda ditt rum inom sin tid

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/04 :  16:48:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
18m2 och budget upp till 60'.

Klurigt, men jag hade möjligen tittat på Totem Model One Signatur och dubbla Velodyne DD 10.

Artphotography
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:00:30  Show Profile Send christopher a Private Message
Sonus Faber Guarneri Memento Begagnade bör gå att få runt 60 000:-
Det blir mer en kanon.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:16:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ett par Gallo Ref 3.1 sitter som en smäck i mindre rum, eller kanske nåt från Mark & Daniel.
Gallo kan du ju driva med ett extra bassteg och fylla större rum vid behov.
Jag kör gallo i ett rum på 18 kvm. och det funkar utmärkt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:50:41  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Tackar för alla fina förslag, jag skall ta allt i beaktning och återkommer så fort jag lyssnat runt lite.


S.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:52:42  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Fruktansvärt många högtalare som rekommenderas som kommer bli oerhört svåra att få till på 18 m2.

Jag röstar för en bra stativare kompliterat med en bra sub. Skulle även kika på PMC.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/02/04 :  22:02:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Öka budgeten och köp Revel Ultima 2 Salon . Själv ska jag köpa lite trisslotter....
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/02/04 :  22:42:17  Show Profile Send Dimitri a Private Message
20-60 kkr...

Varför inte 8 kkr?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:20:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Snubblade över ett intressant alternativ som jag dock inte har en susning om hur de låter.

Kräver dock att man är kompis med sin lödpenna och skruvdragare...

Hifi-Kit säljer LTS högtalarbyggsatser som man skruvar ihop själv. Lådan är uppsågad och komponenterna som filter och element hänger också med.
Högtalaren är en rätt reslig golvare som kan bestyckas med upp till 4 stycken baselement i varje låda, alternativt ett eller två element i varje låda.

Gå gärna in på www.hifikit.se och kika. Tror nog att de kan låta väl så bra som många av de alternativ som redans getts om man inte är rädd för att hugga i lite. Fanéring kan man lämna till proffs om man känner sig osäker, eller hela bygget för den delen... Prisvärt är nog bara förnamnet. Då kan du lägga resterande budget på elektronik, akustik och en och annan kabel!

Men, som sagt, har ingen aning om hur de låter, den infon kanske någon annan kan delge?

Alternativ nummer två är som Hinken74 är inne på, PMC.
Lirar fruktansvärt bra i så väl små som stora rum. Har själv ett par GB1 som jag lyckats få att spela bra i ett rum på 7 (!) kvadrat med 1,65 m i takhöjd och snedtak på det...
För de pengarna du har att röra dig med kan du köpa en av deras större golvare, men i ärlighetens namn är det nog fullt tillräckligt med ett par GB1 eller stativmodellen av FB1+ (som jag inte kommer på vad den heter).
Det sitter likadan diskant i stativaren för 12k som i golvaren för 50k exempelvis...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/04 :  23:44:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Fruktansvärt många högtalare som rekommenderas som kommer bli oerhört svåra att få till på 18 m2


Beror väl mest på hur bra det tänkta rummet är som grejerna ska spela i dvs hur bra akustiken är och möjligheten att kanske förbättra den. Jag spelade tex på ett par Dynaudio Contour S3.4 i mitt förra boende som var ett rum på ca: 12m2 och det funkade okej.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/05 :  00:02:49  Show Profile Send OcA a Private Message
FBK -> Håller med... Många glömmer bort att rummet är den mest kritiska komponenten när det gäller att få bra ljud... Du kan ha en anläggning för en miljon, men spelar du i en betongbunker låter det skit iaf...

Min anläggning har aldrig låtit likadan i olika rum. I vissa rum har jag t.o.m blivit så frustrerad över hur illa det låtit att jag helt enkelt struntat i att använda den...

Bra rum är en förutsättning för att det ska funka, oavsett högtalare och oavsett prisområde.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/05 :  00:35:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK -> Håller med... Många glömmer bort att rummet är den mest kritiska komponenten när det gäller att få bra ljud... Du kan ha en anläggning för en miljon, men spelar du i en betongbunker låter det skit iaf...

Visst är det så OcA, men det verkar som några anser att det rekomenderas för stora högtalare i tråden för PsYcHoGUN 18m2 och det ställer jag mig lite frågande till.
quote:
Min anläggning har aldrig låtit likadan i olika rum. I vissa rum har jag t.o.m blivit så frustrerad över hur illa det låtit att jag helt enkelt struntat i att använda den...

Känner tyvärr igen det då det lyssnas mindre nu än förrOm jag bara visste hur bra mitt förra lilla rum var, så skulle jag aldrig ha flyttat till det nuvarande, men livet är inte så enkelt att akustiken avgör var man ska bo för då hade jag flyttat tillbaka

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/02/05 :  08:20:37  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag skulle rekommendera dig Ino Audio pi60 om du vill hitta en högtalare du kan leva med länge Dessa kan du även med fördel trycka upp intill bakväggen (om du dämpar den med akustikplattor), därmed sparar du även utrymme.

Vad du än väljer kom ihåg att låna hem högtalare innan köp. Det finns en mycket stor sannolikhet att det kommer att låta annorlunda hemma hos dig än det gör i butiken.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/05 :  09:51:07  Show Profile Send jonasz a Private Message
Kan man låna hem Ino?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000