HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med nätdel till rörförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2008/02/02 :  16:34:05  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej alla,
köpte trafo & nätdel från DIY-Club i Hong-Kong. http://i195.photobucket.com/albums/z54/m_carbon/LS-56-sch.jpg
Trafo är enligt rekommendation. Kan inte få ner B+ under 320v, hur jag än skruvar ändras inte B+, skall ner till ca. 260v. Trafon matar med 320-0-320 v. Jag har kontaktat Johnny på DIY-Club flera gånger. Första tipset var att kortsluta R28 & R38, ingen skillnad. Andra tipset från Johnny var att köra 100R 3W som dummyload och justera, ingen skillnad. Då tyckte han att jag skulle skicka tillbaka hela klabbet till HK för felsökning, men det har jag inte lust med. Dyrt och tar för lång tid- jag vill bygga NU!
Undrar om någon av er som kan mer än jag- (de flesta ) orkar ta sig en titt. Vad händer om man ändrar Zenerdioden?? Jag är grymt tacksam för hjälp!
Kristian

edit: stavfel

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2008/02/02 19:17:09

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/03 :  00:54:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Oj. Mycket komponenter i den nätdelen. En fråga, kanske självklart, men: har du kopplat nätdelen till din krets?

Många komponenter behöver en viss strömgenomgång för att arbetspunkterna i nätdelen ska lägga sig som det är tänkt. Till och med de jättevanliga IC-stabbarna i lågvoltskretsar måste ha belastning för att börja funka riktigt. Därför är det inte helt fel att kolla att den där dummyloaden verkligen håller rätt värde. Man kunde t.ex. koppla en ampèremeter till lasten och kolla hur mycket ström det egentligen går igenom...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/02/03 00:59:24
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2008/02/03 :  08:11:30  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej Zix, tack för input.
Ja huga, visst var det mycket grejjer... "Törs" liksom inte koppla den till kretsen, är rädd att rören skall paja (6SN7). Förförstärkarkortet ser ut såhär: http://i195.photobucket.com/albums/z54/m_carbon/6sn7preamp.jpg
Tack för tipset om ampérmätning över dummyloaden- testar senare.
Ha det gott/K

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/03 :  10:01:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
absolut maxvärde för anodspänningen på 6SN7 är 450V: http://www.mclink.it/com/audiomatica/tubes/6sn7.htm
såvida inte du råkar ha ett känsligt, dyrt NOS-rör i kretsen, detta är nog data för 6SN7 GTB.

Rör brukar tåla en hel del. Skulle förvåna mig om de går sönder bara för att du kopplar in nätdelen, även om den ger 320V.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/02/03 10:03:24
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2008/02/03 :  10:58:45  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
OK,
tack för info. Då ska jag prova att koppla in det hela då- tack för din hjälp.
/K

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/03 :  22:48:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hjälp och hjälp...
Hoppas det inte blir stjälp istället.

Fortfarande ingen annan som har råd att ge? Det finns erfarna rörrävar här men hittills har de inte nappat.
Hur ser signalkretsen ut?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000