HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 N00b fråga om impedans och delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:17:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Som sagt... Som nyinvigd i DIY-träsket har man många frågor, så här kommer en till!

Om jag kör två stycken passiva baslådor på 8 ohm kopplade till en stärkare, ser stärkaren impedansen som 8 ohm eller som 16 ohm?

Enkel fråga, enkelt svar, men jag har det inte!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/01/31 13:34:47

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:28:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
N00b

Det här är mig veterligen inte ett datorforum.
quote:
Om jag kör två stycken passiva baslådor på 8 ohm kopplade till en stärkare, ser stärkaren impedansen som 8 ohm eller som 16 ohm?

Vid parallellkoppling till ett monoslutsteg ser det 4 ohm och vid seriekoppling ser det 16 ohm.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:37:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Helt rätt, ztenlund!

Ok, så om jag kör som vanligt, plus till plus och minus till minus (separata tåtar till varje sub från samma polskruvar) så blir det alltså paralellkopplat om jag fattat rätt, dvs 4 ohm?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:43:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
så blir det alltså paralellkopplat om jag fattat rätt, dvs 4 ohm?

Ja.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:54:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Tackar! Då vet jag, kommer funka kanon!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/30 :  20:19:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad ska du driva och med vad....8 ohm är nominell impedans dvs. ett riktvärde. I verkligheten kan den variera rätt rejält nedåt också och då kanske 2 ohm inte är så roligt...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/30 :  21:11:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Funderar på Reckhorns kombinerade aktiva filter och slutsteg. Ska vara stabilt ner till 2 ohm utan att krångla.

Däremot skulle jag nog akta mig för Zacharys substeg, de känns inte lika imponerande... Men jag kan ha fel.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/30 :  23:26:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Såna där aktiva filter från reckhorn har nyss fått fenomenalt hejdlöst dålig kritik på ett annat svenskt HiFiforum, faktiskt.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/31 :  08:06:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, Ronnie... Läste lite om dem här på forat och de som testat har tyckt att det var bra.

Bara att prova och se!

Edit: Läste lite om Reckhorn på andra forum och så usel kritik har det ju inte fått... Lite småpill kan förbättra resultatet rätt mycket tydligen.

Fördelen jag har är att jag via Sonyn också kan ställa in delningsfrekvenser osv digitalt, med andra ord om jag delar mina frontar vid säg 40hz så kommer det inte ut några frekvenser under 40hz till frontarna. Sub-utgångarna kan jag också styra rätt mycket på Sonyn, dock ej delningsfrekvens, men väl nivå, lite EQ, fas, avstånd osv...

Tror nog att det kan bli bra iaf. Jag menar 230 euro för den där Reckhornlådan är ju ändå inga jättepengar med tanke på vad man får med. Sedan går det alltid att modda och byta komponenter... Har man pulat med gitarrstärkare och gitarrer så kan man ju kanske lära sig att meka med hifi också...

Den som lever får se, har inte bestämt mig angående drivningen ännu, bygger lådorna först och avvaktar lite med delningen.

Hittade lite mätningar på mina GB1 och de rullar av rätt kraftigt från 100hz och neråt. Man kanske skulle dela lite hägre ändå? Frågan är hur brantheten i de aktiva filtren påverkar? Har rätt dålig koll om jag ska vara ärlig.

Om man kikar på denna mätning, vilken delningsfrekvens skulle kunna vara aktuell?




Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/01/31 09:29:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000