HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni hört Cambridge Audio 840C?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:24:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Finns det någon som hört Cambridge Audio 840C?
Det verkar vara en oerhört bra spelare med tanke på priset.

Och sen får man några trevliga egenskaper på köpet.

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/30 :  15:20:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har inte hört den, men en "trusted" blaska har sagt om den, den ligger mittemellan en audiolab 8000 som uppleves lite "ljus" eller analytisk, och en Marantz SA7001KI som uppleves som aningens mindre ljus. Den får kalaskritik i testet.
Tidningen är hi-fiworld vilken jag tar på visst allvar, inte många andra jag säger det om.

Jag tycker du har helt rätt, för pengarna får man väldigt mycket funktionalitet. Så ut och lyssna på den, har du en existerande hörlursrigg kanske riggen går att ta med, så kan du jämföra med känd förstärkare och lur. Det är ofta svårt att ta med sig vanlig förstärkare och högtalare. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/01/30 :  15:29:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag är inte ute efter en ny spelare. Ville bara sondera lite vad folk här tyckte. Fast OM jag vore det, så skulle jag nog provlyssna den, helst hemma, även om jag vet att då är man nästan tvungen att göra ett öppet köp först och skulle man inte köpa den får man pengarna tillbaka.

Tyvärr är det så det fungerar med säljarna för det märket i Sverige!

Kopierad från en annan sida:

"I have a customer who owns the 840C and who has taken it to an audiophile society meeting in a major metropolitan area. It was "bring your digital playback device" day ;-). He reported back with his findings. He is very critical of components and is very much interested in digital audio playback. His report included the following quote: "The only machine there that had anything for the Cambridge was a player by DCS which cost $16,000 and it was really too close to call but if anything, I actually prefered the 840C!"

Edited by - pick-me-up on 2008/01/30 15:32:49
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:28:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Har lyssant lite i butik på dessa två, Azur 840C och 840A v.2. Jämförde inte emot något annat då det var högtalare som jag var och lyssnade på, men jag fick intrycket att det är i den neutrala skolan som dessa två håller till i och att de är bra produkter. Har för mig att jag sett någon test i någon Skandinaviskt tidning på dessa två, någon som vet vilken som kan ha testat?


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:18:45  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Jag äger den. Tycker mycket om den trots att den pajjat en gång, men det var garanti.

Har inte jämfört många spelare i denna prisklassen, men jag vågar säga att den står sig bra. Smart med digitala ingångar (aldrig använt dom) och trevlig funktion över över lag. Snabb som attan med inläsning och spårbyte.

Har 840-stärkaren också och tycker det är en riktigt trevlig och framförallt privärd kombo.

---
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:31:16  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Snabb som attan med inläsning och spårbyte.

Märkte det när jag var på klubben, och jag gillar sådant skarpt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/01 :  19:32:56  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Grattis för ett bra val, Fluffy!

Tror säkert att du är mycket nöjd med din kombo. (Om du läser mitt inlägg ovanför så ser du att de jämförde den mot mycket dyrare motståndare och de tyckte ändå att den lät bäst, 840C alltså!)
Får jag fråga bara vilka högtalare du använder?
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/02/02 :  20:28:22  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Klart du får; QRS Merkurus.

---
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/02/03 :  14:43:13  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag har en 840C sedan 6 månader tillbaka. Riktigt nöjd med denna spelaren. Väldigt lugn och detaljerad återgivning. Tight bas och med hög upplösning och rent ut sagt lysande rumsåtergivning. Köpte den efter att ha provat ett antal spelare i varierande prisklasser - denna passade bäst hos mig.

Jag använder den tillsammns med Nuforce P8 försteg samt Ref. 9 V2 slutsteg och Audiovector högtalare. Har också kopplat in min Oppo dvd-spelare med en digitalkabel och Cambridgens DAC fungerar riktigt fint på filmljud i två kanaler. Funderar också på en Squeezbox.

Fjärren är underbar i design och funktion, snabb inläsning av skivor. Kan verkligen rekommendera denna spelaren, är helnöjd.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/04 :  00:37:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Skönt att höra, pewe!

Jag är INTE ute efter att köpa någon spelare just ännu, men det är skönt att höra vad ni har för åsikter.
Det vore verkligen häftigt om dem kan slå på fingrarna på mycket dyrare märken!
(Som mitt exempel visar.)

Ljudidealet borde alla fall passa mig helt perfekt.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/02/04 :  08:54:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Undrar hur denna 840C står sig mot lite dyrare spelare, säg Primare CD31.....

Edited by - Snutten on 2008/02/04 08:55:25
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:00:05  Show Profile Send pewe a Private Message
Primare Cd31 är en helt annan spelare än Cambridgen. Jag hade Primaren hemma på provlyssning (tack Matte76!) och den gör många bra saker tycker jag. Fin kropp, detaljer och värme. Men ex.vis mansröster är definitivt lite mer tjocka i halsen än vanligt och det finns en aning "sminka över" med denna spelaren som jag tror jag hade haft synpunkter på i det långa loppet. Men helt klart ett läckert ljud som det inte hade varit några som helst problem att leva med. Sen är tyvärr inläsningen av skivor för långsam samt vissa knappfunktioner alldleles för snurriga på Primaren.

Mitt val blev 840C för den låter och fungerar bättre helt enkelt. Anagram Tech. gör dessutom mycket spännande teknik och helt klart är det i det avseendet en mycket avancerad cd-spelare.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:05:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Sen är tyvärr inläsningen av skivor för långsam samt vissa knappfunktioner alldleles för snurriga på Primaren.


Man vänjer sig pewe jag tycker att CD31 låter väldigt bra tillsammans med förstärkaren Primare I30, har inte hört den med någon annan stärkare. Visst kunde den varit snabbare (sitter en dvd-drive i, vilket orsakar den långsammare inläsningen), men har man verkligen så bråttom? Knappfunktionerna är däremot jättebra, och snygg är den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:12:07  Show Profile Send pewe a Private Message
Helt klart är Primarekombon något jag skulle sneglat på om jag ville ha riktigt bra ljud i ett rasande snyggt paket. De spelar riktigt bra ihop!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/02/12 :  18:51:54  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jag har inte hört den men i januarinummret av TAS så utser de den till bästa budgetspelare, och enligt den som testat den en av de bästa spelarna under $5000, den kostar $1599 i USA.
Så nog verkar den lite intressant, man kanske ska låna hem den o lyssna vad den går för :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/13 :  12:23:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Lite roligt i sammanhanget är kanske deras benämning budgetspelare. Vad skulle de kalla apparater som kostar bara ett par tusen?

Jag tror nog att det är inte så svindlande hög försäljning av cd-spelare i den klassen i Sverige. Fast naturligtvis finns det många mycket dyrare saker också.

Och om man vill att dem ska låta lika bra som en hyfsad bra vinylkombo, måste man lägga upp rätt så stora pengar, skulle jag tro.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/02/13 :  13:36:15  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag har faktiskt haft både 840 och CD31 hemma på prov - samtidigt - och jämfört dem noggrant. 840 har den renaste återgivningen jag hört i prisklassen och den enda jag skulle vilja köra den mot är Regas Apollo (som låtit bra på demo). Förutom renheten och klarheten var det mest utpräglade det lugn och sans som spelaren uppvisade. För mig blev det lite för mycket (slog över mot tråkigt).

Primares spelare hade sama fina renhet och upplösning som Cambridge men dessutom mer dynamik och livfullhet. Den blir mitt val men om det är värt att betala dubbelt får var och en avgöra.

Båda är utmärkta spelare.

mvh

Stefan

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/16 :  00:10:17  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag tror att det är helt enkelt så att folk vill inte erkänna att en billigare produkt kan låta bättre. Därför ger de inte eloge för en apparat som förtjänar det.
Man vill ALLTID att den manick som kostar mer ska ha bästa ljud.

Vore kul att se hur 840c klarar sig mot likvärdiga spelare, eller även lite/mycket dyrare, på ansedda hifitidningar.

Men kruxet är mest väl den att ljudidealet varierar så kraftigt. En del föredrar stampa takten teknik *ler* En del vill ha så mjuk och vinylaktigt ljud som möjligt, medan några kanske vill höra så neutralt ljud som det är möjligt.
Och den spelare som bäst fyller förväntingarna vinner.

Det är så mycket tycke och smak att egentligen får man veta först vilken passar i sin egen smak om man får jämföra hemma.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/02/16 :  00:36:56  Show Profile Send Fluffy a Private Message
pick-me-up: Då kommer man ju oundvikligen in på den svåra frågan, vad ÄR bra ljud?

Ganska personligt om du frågar mig. Peronligen brukar jag inte leta efter vad jag gillar utan vad jag ogillar. Med 840C har jag inte hittat något jag ogillar, så den får fortsätta bo hos mig.

---
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/02/16 :  18:21:51  Show Profile Send Blue a Private Message
När det gäller förstärkaren ska det väl nämnas att den just kommit i en version 2, som enligt ett par av de brittiska tidningarna är tydligt bättre än den första versionen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/02/18 :  23:40:26  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Jo, och det får mig att må skitdåligt psykisk...

---
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/02/19 :  08:59:11  Show Profile Send pewe a Private Message
Fluffy: låter din 840A sämre bara för att det kommit en version 2? Skämt åsido, det kan ju kännas lite sådär om det kommit en ny version...Men å andra sidan är Cambridge 840A en av de allra bästa förstärkare jag stött på. Jag lånade hem den och blev minst sagt överraskad över hur oerhört bra den spelade! Väldigt bra grejor det där i 840-serien...

Nu blev det en annan förstärkare för mig (betydligt mer pengar) men hade lätt kunnat sitta nöjd med Cambridgekombon - så bra är dom! Very impressed indeed.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/02/21 :  00:06:27  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Du har absolut rätt, Fluffy!

Det är oerhört personligt. Dessutom är det hundratals olika parametrar som påverkar i helheten.
Onödigt att dra ens de viktigaste, men du förstår säkert vad jag menar.

Egentligen, om man tänker hur många olika kombinationer det finns allt som allt inom hifin, är det nästan ett mirakel om man lyckas få saker och ting låta hyfsad bra ändå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000