HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vidare frågor om sub-bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/28 :  19:47:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Sitter och velar på hur jag ska gå tillväga med mitt sub-bygge...

Antingen bygger jag en med en 10" Peerless XLS samt passivt 10" element, eller bygga två stycken slutna lådor med 10" SLS element?

Två stycken torde ju jämnare basrespons i rummet utan att ljudet tiltar åt något håll, samt att byggkostnaden blir betydligt lägre...

Att ha en spikrak bas ner till 20hz är inte intressant eftersom rummet ändå förstärker upp rätt bra under 30hz...

Viktigare med bra bas, snarare än mycket bas. Den får gärna vara fast och rapp samt detaljerad och musikalisk.

Vilken väg ska man ta? Ena dagen har jag bestämt mig för ena alternativet, för att nästa dag ändra mig.. (känner ni igen er? )

Klarar ett typ Zachary eller Hypex substeg av att driva två stycken 10" utan att krokna om vi kikar på de lite större modellerna på 160 watt 8 ohm och uppåt? Hur blir det med impedansen om jag kopplar två stycken 8 ohmare rakt på utgångarna på steget? Blir det en seriekoppling eller paralell? Inte så bra att få 16 ohms impedans kanske?

Slutna lådor blir ju enklare att placera än en baslåda med en slav på baksidan? Den borde ju behöva mer plats för att andas fritt, eller tänker jag tokigt? Vidare känns det som om slavbaslösningen borde vara betydligt trögare i basen, lite mindre rapp med andra ord...

Well, hjälp en villrådig stackare!

Eller två stycken dipoler med 2st SLS i varje låda kanske? Men då behöver man kanske använda EQ och mer avancerade aktiva filter för att det ska lira samt ha betydligt mer luft runt basmodulerna?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/28 :  20:49:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
hellre 16 Ohm än 4 Ohm
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:17:12  Show Profile Send OcA a Private Message
MullBenkt -> Beror la på slutsteget?

Torde krävas ett rätt potent steg för att få ut nån vettig effekt i 16 ohm kan jag tycka? Å andra sidan blir ju lasten väldans snäll mot steget, så det finns ju både för och nackdelar...

Micklade mycket med det när jag byggde egna gitarrlådor för ett par år sedan... Kom fram till att det lät bäst att koppla dem i 4 ohm när jag drev dem med mitt Mesa/BOOGIE Simulclass 2:95, men det har ju inte ett dugg med detta att göra iofs...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:37:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Viktigare med bra bas, snarare än mycket bas. Den får gärna
vara fast och rapp samt detaljerad och musikalisk.


Funderat på ett tappat horn? Ett rör på 30 cm i diameter, 1,5-2
meter högt med mittskiva i för att få till ljudgången...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/28 :  21:55:43  Show Profile Send OcA a Private Message
PetterPersson -> Nej, den idén var ny för mig! Berätta gärna mer! Vill dock inte ha nåt mastodontbygge i vardagsrummet, då får jag bannor av HSB (hon som bestämmer...)

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/01/29 :  00:39:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Generellt anses väl två lådor vara bättre än en? Kanske två lådor med två 10" i varje, kopplade push/pull kunde vara något? Blir det för mkt, skulle jag satsa på två lådor över bara en låda.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2008/01/29 :  01:13:32  Show Profile Send Larsen a Private Message
...och har du 4 element tillgodo så är ju 4 separata lådor ännu bättre än 2
Svårast att få till jämn frekvensgång i basområdet, i rum, är väl med 1 baslåda.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/29 :  05:48:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Är inne på samma tankegång som ni! Två är bättre än en, helt klart, men kvaliteten på element och konstruktionen i sig är ju med viktig.

Fyra lådor blir rätt knivigt att få att funka med de prylar jag har. Tror inte ett steg räcker för att driva fyra burkar. Däremot två steg till fyra burkar borde gå, men då bygger jag nog två lådor först för att prova. Funkar det bra blir det kanske två till. Lådorna i sig blir inte särskillt stora iom att SLS elementet kan jobba bra i rätt små lådor. Mina blir på mellan 40-50 liter enligt vad jag tänkt mig, vilket borde räcka. Har dock inte gjort nån som helst simulering av hur det kommer bli, så får höfta till det lite...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000