HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 intressant monoblockslayout (rör)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/26 :  23:46:01  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ja, lite rörande layout alltså:
Kolla bilden på länken:http://www.bellaextreme.com/MonoBlock009.jpg
Jag lockas av tanken att bygga med monoblocks-tänket. Lättare att flytta omkring stärkarna och att ha dem närmare högtalarna. Har ritat flera omgångar med grovskisser på upplägget för ett IT-trafo-steg, men inte riktigt hittat hem.
Jag tyckte det här såg snyggt och smart ut.
* Bakre delen huserar nätdel och likriktning. LC-filtrering, så drosseln ligger precis framför likriktarröret, och
* kondensatorn/kondensatorerna ligger mellan drossel+likriktning och resten.
* "signaldelen" ligger längst fram, på ganska långt avstånd från drosselns och nättrafons störfält.
* utgångstrafon sitter i mitten - närmare nätdelen, men å andra sidan är signalen ju redan på full styrka här. Dessutom behöver full B+ komma in direkt på primärsidan på trafon, och på detta sätt är det ändå, relativt sett, nära mellan nätdel och OPT.

Nu tänker jag mig att bygga push-pull i första hand, inte single end, så man får tänka sig ett slutrör till på chassit, bredvid det som står där nu. Och OC3/VR105 och dylikt för spänningsstabilisering, inte CCS som det ser ut som på bilden underifrån:
http://www.bellaextreme.com/MonoBlock007.jpg

Men - finns det nackdelar med detta monoblocks-upplägg också?
Den enda "dåliga" jag kan se så här långt är att signalvägen inte riktigt blir lika fantastiskt kort som det ser ut - signalen måste ju tillbaka till IT-trafon och vända innan den kan gå till slutrören/röret och sen tillbaks till utgångstrafon.
Kanske finns det fler nackdelar?


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/01/26 23:51:16

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:04:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK.
Jag gör ett försök till en egen skiss, kanske blir det tydligare. Min ritning blir bredare eftersom nätdelens komponenter är lite större.
Eventuellt blir där en enda OA3 istället för två OC3:or, och eventuellt är måtten lite fel på komponenterna. Men ungefär rätt är det.
Jag har ritat in stiliserad signalväg och högspänningsmatning. Högspänningen går förstås vidare till rören, men jag ville undvika att det blir för rörigt...

Säger det mer nu?


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/28 :  12:01:05  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det blir bra det.
Jag kanske skulle sätta alla kontakter på samma långsida och se till att det hela blir snyggt om den motsatta långsidan ses som förstärkarens front.

Högtalarkontakter på fronten skulle iofs kunna vara ljuvligt i vissa lägen. Man kan ha både och.

Det otäckaste med monoblock är kanske att det ska ringlas fram fula sladdar till dem från ett vägguttag. Gärna via en förlängningsdosa med AV/PÅ-knapp för bekvämligt till- och frånslagande utaf apparaturen.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2008/01/28 :  22:54:12  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Det går att få ett utmärkt resultat i en push-pull koppling utan en stor drossel till hela strömmatningen.
Jag skulle rekomendera en mindre effektivare drossel till strömmatningen för småsignalsrören, då spar du lite pengar,
utrymme och får ett bra resultat ändå.

En möjlighet är att bygga en spänningsstabilisator med FET:ar och zenerdioder det fungerar utmärkt.

några förslag bara..

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2008/01/28 22:55:57
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:29:56  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ronnie: Jo, jag har lite idéer på det där med sladdarna, jag hoppas kunna lösa det relativt smidigt - om förhandlingarna om musikrumsmöbler blir lyckade. Men vi får se hur det går. Det där med förlängningssladdar med kontakt har jag haft nu i några år och är rätt trött på det, tror att jag fattar hur du menar. Så du tror att placeringen på chassit blir OK? det vore görgött.

MarcusL: tack för tipsen! Jag har redan den stora drosseln så den får nog vara med iallafall. Men bra att veta att det skulle kunna funka med mindre drossel också - hur räknar man ut ur stora de behöver vara då? För storleken i Henry räknat blir väl densamma (såvida inte man sätter dit andra kondingar)?
Den enda tumregel jag har hört säger att drosseln ska klara cirkus 8 gånger tomgångsströmmen på slutrören för en stereonätdel. Cirkus 60mA går det genom 6B4G, 480mA för stereo/240mA för mono alltså. Mina är var och en på 10H/300mA. Stort blir det, och kan man komma förbi det genom att dela upp så vore det ju grymt bra. Den där drosseln var inte särskilt billig...

Spänningsstabb: Nu kommer alltså B+ till drivarröret att gå genom IT-trafons primär, det blir ju en slags strömbegränsande koppling, och det är tänkt att OC3:orna ska ta hand om spänningsstabilliseringen.
Men visst har jag funderat på CCS, strömshuntar och sånt. Det tillhör dock framtiden (iallafall ända tills jag upptäcker att inga av mina OC3-rör funkar, då kanske framtiden plötsligt blir idag...).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/01/29 19:30:26
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2008/01/29 :  22:57:02  Show Profile Send MarcusL a Private Message
quote:
Den enda tumregel jag har hört säger att drosseln ska klara cirkus 8 gånger tomgångsströmmen på slutrören för en stereonätdel. Cirkus 60mA går det genom 6B4G, 480mA för stereo/240mA för mono alltså.


Den har jag aldrig hört förut... 8ggr mer ström än förbrukningen. Hmmmm..... Det här tror jag inte stämmer.
Om en tillverkare uppger att en drossel klarar 100mA så förutsätter jag att den inte går i mättnad innan strömmen överstiger 100mA.
Så om dina rör förbrukar 60mA i steroutförande så skulle en drossel med 80mA mättningsström fungera bra med råge därtill.

Nu är det ju inget fel på en överdimensionering det fungerar bra det åxå.
Det hör liksom till DIY:aren att överdimensionera.

Marcus

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2008/01/29 23:16:53
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/30 :  13:38:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Nu är det ju inget fel på en överdimensionering det fungerar bra det åxå.
Det hör liksom till DIY:aren att överdimensionera.

Ja, precis! Jag vet inte heller om det stämmer. DIY:are säger så mycket ibland...

De 60mA jag pratade om är tomgångsströmmen per rör. (Det finns inlagt i schemat, att det bör med satt arbetspunkt flöda 297V/60mA till anoden på varje slutrör). Sen är detta PP-steg, d.v.s. om man skulle ha drosseln till ett stereosteg skulle vi hamna på totalförbrukningen 60*4=240mA.

Räknar man på det sättet så hamnar man kanske på mer rimliga värden. Inte för att jag vet om man kan räkna så heller, jag litar på att det du säger stämmer: drosseln räcker till mer än väl.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/01/30 13:39:14
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/01/30 :  14:18:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tumregeln kanske handlar om att använda en vanlig drossel som drosselingångdrossel. Alltså, om man har en drossel som är gjord för att hantera en likström med ganska lågt rippel, och vill sätta den direkt efter likriktaren, där spänningen svänger rätt friskt, så ska man använda en som är gjord för 8ggr högre ström.
Har ingen aning om ifall tumregeln är vettig eller ens finns, men jag kan tänka mig att det är nåt sånt du har läst.

Drosslar fungerar fint tillsammans med såna strömmar som de är dimensionerade för att fungera fint med, om de inte är feldimensionerade.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:21:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Du kan förvisso ha rätt i din teori om ursprunget till den där rekommendationen. Och tack för de vackra slutorden, de säger mycket...
Ett LC-filter är det som det är frågan om här också, inte CLC. S.k. swinging choke. Passar för jazz alltså ;) Nädå, jag har inte snålat och köpt en drossel som är gjord för CLC, det här är Hammonds näst största choke input-drossel. Det enda jag har hemma som är tyngre är den där spartrafon (eller vad det nu är) som jag skrev om i en annan tråd nyligen. Men hursomhelst, om ingen säger nåt neggigt om komponentplaceringen nu (ja, jag vet, det är några till komponenter som ska placeras... på undersidan) så tror jag att jag nöjer mig där.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000