HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:09:02  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ajaj, sitter nu på Supra PLY 3.4
Men behöver byta, dem börjar bli gamla och dem låter faktiskt inte så skoj. Då undrar jag vad ni tycker är bra för 1000 kronor ca.
6meter skall det bli.
Har kollat på ljudmakarn på audioquest type4 med audioquest bananer färdigmonterade med krymplast. Riktigt snyggt, men värt 1000???
Hur mkt tappar jag på att köpa det istället för att köpa en dyrare sladd och skippa banankontakter och stilrenheten??

/Sudden

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:33:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Supra Ply 3.4 är bra, mkt bra. Varför byta?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/14 :  18:05:29  Show Profile Send ekman a Private Message
supra är mkt bra för priset ja =) och nej jag hade inte heller bytt upp mig om jag inte hade gått en klass högre typ 3000kr för 1000k hittar du inget bättre än supran annorlunda finns dock
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/14 :  19:02:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Supran är skit för priset, om jag får säga min sak. hade dem tidigare Ply 3,4 och sedan beställde jag lite RG62:a från Elfa för att testa en U-byte kabel. Kostade ca. 300:- (billigare än supran) och uppgraderingen var stor, mkt. stor i min anläggning. skulle tro att U-byte konfigurationen blir ännu bättre om man kör med den Beldenkabel som Risch använder i "orginal" U-byte men den kostar ca. 5 ggr mer än RG62.

Det är mitt tips att testa en U-byte om man vill ha en billig kabel som fungerar bra. Visst finns det bättre men då får man kolla på beg. marknaden för att komma över något vettigt tror jag.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/15 :  01:41:33  Show Profile Send svensson a Private Message
Skulle säga att priset inte har nån större relevans
för om en kabel är bra eller dålig.
Byt ut koppar mot silver, öka på arean o s v och inbilla
mig att den hörbara skillnaden skulle vara stor....
Nix, det fungerar inte så, men vill man tro på något så
varför inte.....
Skulle lägga pengarna på en ny tjockare/större matta t ex
som bevisligen faktiskt gör en tydlig ljudskillnad.

(En som älskar blindtester).

ps. Ingen blir väl stött hoppas jag.... ds

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/15 :  12:54:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
[b]Supran börjar bli gamal [/b,]trodde inte att kablar kan åldras, eller

Edited by - yalpa on 2002/12/15 13:03:56
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:01:01  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag tycker att supra ply låter riktigt dåligt...
för 1000 kr, så skulle du kanske testa kimberkable 4vs, en iktigt trevlig kabel för de pengarna, kan kanske kosta lite under 1000... kommer inte ihåg riktigt.

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:03:37  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Supran börjar bli gamal trodde inte att kablar kan åldras, eller



Plasten runt kablaran börjar torka, om inte det är ett ålderstäcken så vet inte jag.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:04:55  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

jag tycker att supra ply låter riktigt dåligt...
för 1000 kr, så skulle du kanske testa kimberkable 4vs, en iktigt trevlig kabel för de pengarna, kan kanske kosta lite under 1000... kommer inte ihåg riktigt.



Och var finns denna kabel till salu?
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:48:26  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

quote:
Originally posted by paradis_oscar

jag tycker att supra ply låter riktigt dåligt...
för 1000 kr, så skulle du kanske testa kimberkable 4vs, en iktigt trevlig kabel för de pengarna, kan kanske kosta lite under 1000... kommer inte ihåg riktigt.



Och var finns denna kabel till salu?



var bor du ?

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:11:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, har använt supra ply 3.4 till bas/mellan och den tunnare till diskant tidigare, provade på skoj att fläta ihop nya kablar med vanlig elkabel 1.5mm2 från klasse O. 4 X1,5 till bas/mellan och 3x1,5 till diskant och oj vilken skillnad det blev, det blev mer musik, mer helhet än tidigare, lite detaljrikedom minskade i diskantområdet men till 90 % blev det bättre, basen klev ett snäpp ner i djup och framförallt kontroll, våldsam skillnad.

Så nu får supra kablarna vila i nån skrubb nånstans i forstättningen, ingen dyr uppgradering blev det heller, funkade då klockrent i min anläggning, som låtit lite väl ljus för min smak tidigare

h
micke
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/15 :  17:44:34  Show Profile Send ekman a Private Message
tänk då hur bra det kan bli med riktiga högtalarkablar =)
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:45:11  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

quote:
Originally posted by Sudden

quote:
Originally posted by paradis_oscar

jag tycker att supra ply låter riktigt dåligt...
för 1000 kr, så skulle du kanske testa kimberkable 4vs, en iktigt trevlig kabel för de pengarna, kan kanske kosta lite under 1000... kommer inte ihåg riktigt.



Och var finns denna kabel till salu?



var bor du ?



I sthlms området.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/12/15 :  18:46:55  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

tänk då hur bra det kan bli med riktiga högtalarkablar =)


och vad räknar du in som riktiga högtalarkablar?

tips på några bra?
h
micke
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/15 :  19:18:30  Show Profile Send ekman a Private Message
personliga favoriterna är ju transparent nordost och kimber lite beroende på vilket ljud man är ute efter och i vilken prisklass man vill handla ska man köpa nytt så är nordost väldigt prisvärda till exempel blue heaven och begagnat så är inte transparent plus eller super helt fel heller...
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:34:23  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sontec säljer Kimber.

www.sontec.se
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:00:17  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Silspeak 415 är ju ett annat alternativ som kostar 99kr/metern, finns bla på ljudmakarn. Låter kalas för pengarna

www.ljudmakarn.se

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D138
Go to Top of Page

HansG
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/12/16 :  09:28:57  Show Profile Send HansG a Private Message
även jag kan rekommendera Kimber 4VS, den kostade mig 140kr/metern hos Dennis Brunby i Kalmar för ca 4år sen. kostar kanske 160kr/m nu......??

-----------------
Malmö
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/16 :  12:35:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Många bra tips, men tillbka till den stora frågan.
Ex. Vad låter bäst tror ni?
1.Audioquest Type 4 (80:-/m x6) men tillhörande banankontakter, snyggt terminerade med krymplast. tot 1030 (ljudmakarn)
2.Kimber Kabel 8PR (150:-/m x6) bara lösmeter, och anslutningsvalet blir då skaladkabel som skruvas som vanligt i högtalare respektive förstärkare. tot 900 (sontec)

Frågan bli då alltså, om det lönar sig att köpa dyra bananer och få dem ordentligt dit lödda. Eller om man ska köpa dyrare kabel, och koppla den skalat?



Edited by - Sudden on 2002/12/16 17:05:49
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:35:47  Show Profile Send svensson a Private Message
Smaksak.....
Ingen är bättre än den andre tror jag!


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:09:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kablar åldras nog inte så farligt, men det kan kontaktytorna göra däremot (oxidera d.v.s.) och det är garanterat hörbart. Pröva att rengöra alla kontaktytor.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:23:54  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Snöa nu inte in på att vissa kablar skulle vara dåliga och andra så förunderligt bra. Testa istället själva hemma med era egna grejor i era egna rum och LYSSNA.
Jag gjorde det och sparade en massa pengar som istället kan användas bättre.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:30:24  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Sudden

Många bra tips, men tillbka till den stora frågan.
Ex. Vad låter bäst tror ni?
1.Audioquest Type 4 (80:-/m x6) men tillhörande banankontakter, snyggt terminerade med krymplast. tot 1030 (ljudmakarn)
2.Kimber Kabel 8PR (150:-/m x6) bara lösmeter, och anslutningsvalet blir då skaladkabel som skruvas som vanligt i högtalare respektive förstärkare. tot 900 (sontec)

Frågan bli då alltså, om det lönar sig att köpa dyra bananer och få dem ordentligt dit lödda. Eller om man ska köpa dyrare kabel, och koppla den skalat?






audioquseten kan jag inte säga något om, däremot så tror jag att 4VS är en trevligare kabel än 8PR, iaf om skilnaden är i närheten av den mellan VS och TC kablarna från kimber...

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:41:49  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
tja, om kabeln är tennpläterad (som ply) så är bananerna bara en tidssparare när man ska koppla in, det blir knappast bättre ljudmässigt av att hänga på en banan

Är det ren koppar vi snackar så är det nog bäst att köra förmonterade bananer, annars blir det till att skala kabel en gång i månaden
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/17 :  14:41:14  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

tja, om kabeln är tennpläterad (som ply) så är bananerna bara en tidssparare när man ska koppla in, det blir knappast bättre ljudmässigt av att hänga på en banan

Är det ren koppar vi snackar så är det nog bäst att köra förmonterade bananer, annars blir det till att skala kabel en gång i månaden



Tackar Tank, för det enda riktiga svaret på min fråga. Visst är det kul med "gå ut och lyssna" men ibland kan det vara bra med lite fakta också.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/17 :  15:26:18  Show Profile Send dole a Private Message
Supra är en bra kabel.
Den stora frågan är passar den i "ditt" system.
Det gäller att hitta det som funkar bäst med det man har, och det behöver nödvändigtvis inte vara den dyraste/billigaste man kan hitta.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000