HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gainclone som krånglar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/01/23 :  20:41:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hej!

Har lite problem med en GC jag bygger.
Byggd på experimentplatta med banor, efter typical application-schemat i http://www.elfa.se/pdf/73/733/07338866.pdf .
Med Cs = 220uF, 4700uF ytterligare glättning av matning. +-ca 30v.
Ingen Ci, kanske jag borde prova.

Jag har dc på utgången och den verkar oscillera eller nåt.
Källa är en mp3-spelare, men den har iallafall oscillationsproblemen även utan källa ansluten.

Vad kan jag göra?

Mvh Olof

Euroline - T-Amp - DIY

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/23 :  22:14:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ci hjälper mot bumps vid till och frånslag om jag tror rätt, borde inte busa med dc bara för att den är borta.

Har du bara byggt en? Eller har du byggt två (kanaler)? Oscillerar bägge? Om det bara är en så kan ju den 3886 som felar var kass...

Har du ett Zobelnätverk på utgången?

/M
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/24 :  00:07:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
"Ci: Feedback capacitor. Ensures unity gain at DC. Also a low frequency pole (highpass roll-off) at:
fc = 1/(2#960;Ri Ci)"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/24 :  08:28:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Se där ja.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/01/24 :  16:09:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ah!

Hade kapat en bana som inte skulle kapats, den från feedback-loopen mot jord, dvs jag har nu satt en bygel där Ci skulle suttit.

Har ett Zobelnätverk på utgången nu också, skadar nog inte.

Det är fantastiskt hur tyst den är när inget är anslutet!

Tack för hjälpen!
Mvh Olof

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000