HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Voigthorn Dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/22 :  21:29:34  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Hej alla forummedlemmar.

Eftersom horn är nytt för mig har jag en fundering över hur de skall dämpas. Finns säkert många skolor, men inte kan man bli dummare med en fråga. Verkar som dämpning är säreget viktigt med.

Fick ett högtalarbyggsug och tänkte att jag skulle slänga ihop ett par VH-1:or från Valutronics.
Där rekomderas dämpning utav taket, bakvägg samt en sidovägg som jag förstår det. För att förhindra stående vågor. Material dikt mot vägg en 5mm tjockt.

Det rekomderas även en annan version där en kund hade nått bättre resultat. Men kraftigare dämpning i taket samt dämpning precis bakom elementet och lite löst ull i båda (?) halsarna.

Löst ull i haslarna och dämpning bakom elemten kan man iofs prova sig fram. (det bör man komma åt.)

Tror ni att sånthär skum som säljs för motor-rums dämpning skulle kunna funka (Har tyvärr inga dämpvärden 10mm).

Skulle helt enkelt vilja förstå teorin bakom de praktiska exempelen man får från deras sida.

Mvh/Tobias

Edited by - kryddstek on 2008/01/23 18:09:48

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/23 :  00:55:13  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Lite länkar:
http://www.quarter-wave.com/
http://www.geocities.com/rbrines1/Articles.html

Bob Brines i länken ovan vet jag har testad o mät med olika dämpningar resultaten fanns på hans gamla hemsida, men jag hittar dom inte nu vid en snabb titt.

Jag skulle läsa på mer innan jag bestämde mej för VH-1:orna. Det finns bättre.

PS Det heter Voigt utan H :)

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2008/01/23 :  11:10:37  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Kolla in Radio & Televison från runt 1980 på biblioteket. Det finns en artikelserie i tre delar om att optimera dämpningen av ett Voigthorn.

En kort sammanfattning.
1. Hörnkilar av Rockwool dämpar ut en det mesta av oönskade övertoner
2. Mynningsarean bör vara 50-100% av element arean. För stor area höjer resonansfrekvensen för liten area sänker basnivån
3. Ull i första 1/3 av pipan dämpar ut 3:e och 5e övertonen utan att man förlorar basnivå.

Att ha hela pipan jämt packad är kasst, inte lika illa som att ha den helt tom, men nästan
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/23 :  13:06:28  Show Profile Send linnar a Private Message
DrBoar:

Bra råd om hur man dämpar pipan!

"Kolla in Radio & Televison från runt 1980 på biblioteket. Det finns en artikelserie i tre delar om att optimera dämpningen av ett Voigthorn."

Man behöver inte gå till biblioteket. Jag har fått Bo Bengtssons tillstånd att lägga upp
hans artikel om Voigt-dämpning på min hemsida.

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarteorier/teoribibliotek/Bo_Bengtsson_Ljud_eller_Oljud_13.pdf


Tänk på att denna form av horn inte är några horn, om man får vara petig.
Horn är en konstruktion där man använder ett rörs utvidgning för att på
bästa sätt transformera en mekanisk rörelse till tryckvågor.

Pipa är en konstruktion där man använder ett rörs längd för att få
en mekanisk rörelse optimalt kopplat till luften för att få ett högt
ljudtryck vid en bestämd frekvens samtidigt som den mekaniska rörelsen minimeras
vid denna frekvens.

Voigt Hornet är en pipa likaså "tappat horn".
VH-1 är också en pipa där reklamen om den pipan vida överstiger
pipans kvalité. Det betyder inte att den är dålig, det betyder bara
att upphovsmännen har dåligt omdömme vad det gäller reklam.





Edited by - linnar on 2008/01/23 13:10:30
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/23 :  17:46:26  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Tack för de fina tippsen.

Linnar: Ja, jag har förstått att ovannämda företag är väldigt "stolta" över sina egna produkter.

Ska surfa runt efter andra byggalternativ med. Men tanken att bygga är endast för byggarglädjen och att lära sig.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/23 :  20:32:15  Show Profile Send linnar a Private Message
kryddstek:

Många gånger är det byggandet och att se något man byggt själv
som är grejen med det hela.

Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/01/23 :  21:38:04  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Linnar: Helt klart.

Visst finns det alltid bättte konstruktioner.
Men Vh-1:an verkar lagom enkel och billig känns det som.
Eller nån som har nått bra tips, nåt med Fostex bredbandare kanske?

Kanske hinner bygga nåt skoj innan xtz högisarna dyker upp :P

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2008/01/24 :  09:41:53  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Linnar
Man behöver fortfarande gå till biblioteket! Det är serien med artiklar av Bjarne Borja (tror jag att han hette) Då visar han övertygande att hans selektiva dämpning är bättre än den dämpning som Bosse Bengtsson förepråkar. Inte illa menat Bosse, jag är stolt ägare till både ett par CM3 och ett par CM2!

Som Linnar påpekar Voigt pipan är en kvartsvågsresonator då basresonansen styrs av pipans längd, den är inte ett horn i basen. Är pipan rak kan man kalla det transmissionslinehögtalare. Smalnar den av mot den öppna änden så sänks Q värdet och resonansfrekvensen blir lägre. Voight pipan breddas mot öppningen detta sänker också Q värdet (resonansområdet blir bredare) men det höjer resonansfrekvensen! För att motverka denna höjning så blockerar man en del av pipan öppning.

Hur pipan (TLS eller Voigt) veckas påverkar inte basen (grundtonen) så mycket men väl hur nivåerna blir på de oönskade övertonerna. MAO behövet av dämpning av pipan... (Radio & Televison Tyrlands artiklar om TLS)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/01/24 :  15:55:38  Show Profile Send linnar a Private Message
DrBoar:

Strålande beskrivning!

Jag viste att det inte var samma artikel som du menade. Jag
sade nog inte det riktigt klart. Artiklarna av Bjarne eller vad
han nu heter har jag missat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000