HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Snabbfråga ang en Kjell&co vippbrytare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:02:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Köpte en vippbrytare på Kjell idag,fast jag tog den som verkade passa bäst...utan att tänka på hur den funkar,så att säga.

Artnr 36014 är det iallafall,det är en sk till-till brytare,men jag ska ju ha den till vanlig on/off switch för vanlig 230v växelström...
Min fråga är,funkar det till att använda som jag tänkt eller jag får byta den?

Den har sammanlagt sex stycken anslutningar där bak och försiktig som jag är,så vågar jag ju inte koppla den till nåt och prova innan jag är säker.





Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:09:39  Show Profile Send Mey a Private Message
Det borde inte vara några problem att använda den, så länge den inte återfjädar (dvs. bara har ett viloläge.)
Mittenstiften är oftast "matningen" och i detta fall så använder du bara det ena av dom yttre stiftparen. tillsammans med matningen och får därmed den tänkta funktionen. Klipp gärna bort och skydda dom stift som inte används, för när apparaten är avstängd kommer dom att vara strömförande. Inte så bra om man behöver in & felsöka i apparaten när den har sladden inkopplad.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:18:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ja,den har bara ett klick upp och ett klick ner,dvs ett viloläge bara.

Så mittenstiftet kopplas till traffon som ska användas...fast jag e inte riktigt med hur jag ska koppla.
2 sladdar in,från vägguttaget ska till brytaren och sen vidare till traffon...



quote:
Inte så bra om man behöver in & felsöka i apparaten när den har sladden inkopplad.


Skulle aldrig falla mig in att öppna nåt med sladden inkopplad

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:46:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du har två vilolägen. Har du bara ett viloläge så fjädrar den tillbaka från andra läget.

Pinnarna antar jag sitter i två rader med tre pinnar i varje. Det är för att det är två brytare i en. En rad med tre pinnar är en brytare.
Kopplar du in trafon på en av pinnarna "längst upp eller ner"(vilken du väljer beror på om du vill ha "on" åt ena eller andra hållet) och mittpinnen sätter du till det som går från vägguttaget.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:27:00  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag tackar för hjälpen,den funkar nu.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:27:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tänk på att den troligen bryter diagonalt, dvs. när "vipp-pinnen" pekar uppåt så är det undre paret ihopkopplat med mittenstiften och tvärtom. Hade en del lustiga effekter på mitt subbygge innan jag kom på det.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/01/22 :  00:00:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tack Magils,visa ord kan man aldrig få för många av.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2008/01/22 :  16:34:00  Show Profile Send antune a Private Message
quote:
Klipp gärna bort och skydda dom stift som inte används, för när apparaten är avstängd kommer dom att vara strömförande. Inte så bra om man behöver in &


Om man kopplar trafon på mittstiften och nät på ena sidan så har man inga "osynliga" strömförande stift i avslaget läge.

-Anton-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000