Author |
Topic |
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 10:27:55
|
Hej.
Är jag helt ute på hal is när jag jobbar förbrilt med akustiken i mitt rum eller ska jag köpa dyra fina grejor för att få ett bra ljud hemma. Tittar på diverse trådar över hemanläggninar där det står svi.dyra grejor mot en tom bakgrun där ingen rumsbehandling syns nån stans. Är det verkligen möjligt att man lägger ner så mycket krut på apparater utan att tittta på rummet?!
Är det nån i Forumet som har ett riktigt dedikerat rum och bra bilder på dito för jag tror inte jag kan köpa mig ett bättre ljud än vad rummet tillåter. Vet att smaken är som baken men bra ljud ska ju inte behöva kosta 400k. Hur har du/ni gjort med akustiken?? Olika förslag på hur man tar förstareflexen, och kan man igenteligen sitta o bedöma en kabel i ett obehandlat rum och säga att den låter bättre eller sämre änn nått annan.
Vill inte verka nedlåtande/arg/sur/avundsjuk eller annat, bara vet om jag gått vilse i djungeln
Bomba gärna med bilder o förslag då jag om några dagar ska börja med bygget av mitt dedikerade rum.
MvH
Danielh |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 10:30:42
|
Mitt enkla råd, försök att få en lyssning hos folk som har treatat sitt rum i olika grad. Även om apparaterna inte är samma så kommer du att märka ganska snabbt vad det gör.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 10:42:38
|
De flesta har små möjligheter att akustikbehandla sina lyssningsrum eftersom lyssningsrum oftast = vardagsrum. I mitt fall är det uteslutet med stora basfällor, akustikplattor i tak etc. Därför får jag göra det bästa av situationen genom att använda bokhyllor, soffor, mattor, gardiner etc som akustikförbättrare istället. Dvs "vanliga möbler" och annat som accepteras av sambon!
Angående kablar etc så tycker jag att man kan höra skillnad mellan dem även i icke akustikbehandlade rum, även om skillnaden kanske blir tydligare om akustiken är perfekt. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 11:00:05
|
En bild kan vi väl bjuda på.
Till synes har jag gjort dem själv dock,men funkar superbt för det. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 11:04:22
|
Mc Square: Det där hade min sambo aldrig accepterat på en av våra vardagsrumsväggar, hur bra ljudet än hade blivit |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 11:10:44
|
Hehe,det har jag full förståelse för.
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 11:18:40
|
Jag anser det som så, att i ett betongrum blir akustiken aldrig bra, för man kan helt enkelt inte absorbera så mycket som skulle behövas (t.ex. ett nytt rum inne i befintliga rummet.) Jag har själv ett betongrum och har valt att acceptera akustiken och mina akustikåtgärder. Mer är inte möjligt för mig. I ett rum med träväggar eller gippsskivor är akustiken mycket bättre och därför krävs det kanske inte så mycket ingrepp där.
Martin |
Edited by - MartinN on 2008/01/21 11:20:52 |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 11:21:44
|
Jag har en stor fluffig tygsoffa som vi har köpt inte enbart för dess akustiska egenskaper, men den funkar som en riktigt fin basfälla. Sen har jag 3 st. takljudplattor bakom ett stort tyg bakom soffan. Ser lite granna ut som en tavla eller bonad, väldigt hög WAF faktor och även en mycket bra effekt på efterklangstider.
Mitt lyssningsrum är ganska torrt i sin karaktär faktiskt, dock inte i närheten av att bli "studio-tryckande". Jag vill ju inte döda ljudet, bara hägna in det i en hage som passar mig :) |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 12:34:53
|
Tips 1 SÖK, det finns massor med trådar i ämnet.
Tips 2 läs kokboken - där finns många tips och länkar
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 13:16:47
|
Här är mitt bidrag till enklare/rimligare akustikåtgärder som kan gå hem hos sambo/fru/älskarinna.
|
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 21:27:06
|
Hej, bokhyllor är bra för akustiken, de förbättrar efterklang även i lägre register och diffuserar reflexer.
Prova, om du har chansen, att lyssna på en "paketstereo" i ett riktigt bra akustikrum. Ingen rolig upplevelse (jag har testat!). /mvh Tomas F.
|
musikälskare
|
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
|
bluemindboy
Member
380 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 01:24:48
|
För mig tar det emot att göra något halvhjärtat och köpa lite akustikprylar och trycka upp här och där, för att sen hoppas på det bästa. Så för tillfället täcker inredningen med lite mattor och likn behovet ganska bra.
Skulle självklart vilja ha ett dedikerat hifi-rum, men det får vänta tills man köper hus och får ett rum över. Kommer då hyra in en akustiker och lägga en rejäl slant på det. Då kan man ju använda rummet till inspelningar med, två flugor i en smäll.
|
Edited by - bluemindboy on 2008/01/22 01:25:17 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 06:42:12
|
Om text köper 4 Dacron skivor från Akustikmiljös fyndsida så är det inga pengar att prata om, eller så gör du en absorbent själv enligt ett av alla dessa recepten som finns på HF.
Vågar man möblera med akustiken i åtanke varför inte ta nästa steg ? |
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 09:13:10
|
Kör med absorbenter nu gjorda av 1200*600*100 stenull klädda med tyg. Men pga mitt nuvarande rum kommer dom inte till sin riktiga rätt. Gör dock som jag vill i min nya läganhet om två veckor
Det är därför jag vill ha så mycket ideer o bilder som möjligt så man kan apa efter lite.
Kommer att köra absorbenter i alla förstareflexer även tak, sen får vi se vart vi landar med diffusion, svanå osv...
Är tacksam över dom bilder som skickats.
Funderar på att starta en tråd om mitt nya dedikerade rum med bilder och recensioner vart efter jag monterar olika produkter i rumet.
Skicka Mer bilder |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 09:19:56
|
Kolla i bildtråden om XTZ:s mätprogram som ligger under bildreportage - Teknik/DIY så ser du hur jag har det |
|
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 10:44:19
|
Det allra första jag skulle göra är att sätta mig ner och göra en budget. Hur mycket får det kosta, hur stort ingrepp vill du göra?
Sedan skulle jag låta en akustikexpert mäta upp rummet, så du vet din utgångspunkt. Beroende på vad mätningen ger diskuterar ni er fram till just den lösningen du vill ha.
Som skrivits i tråden tidigare går det att med relativt små medel få en bra rumsakustik. |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 18:57:48
|
quote: Jag anser det som så, att i ett betongrum blir akustiken aldrig bra, för man kan helt enkelt inte absorbera så mycket som skulle behövas (t.ex. ett nytt rum inne i befintliga rummet.)
Här håller jag inte riktigt med dig. Jag vill uttrycka det som att om man skall lyssna utan akustikprylar => enkelgipsväggar, men om man gör akustikregler funkar det i vissa avseenden bättre med betongväggar.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 22:33:55
|
Jag besökte idag Ole Bröns på Hifi4you i Esbjerg. Jag kan inte undanhålla en skön kommentar han fällde: Det viktigaste för musikåtergivningen är akustiken, men den kan jag ju inte sälja ...
Edit: Felstavning |
Hälsningar Jamo |
Edited by - Jamo on 2008/01/23 10:50:31 |
|
|
|
Topic |
|