HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Energiförbrukning - Hem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/01/19 :  21:25:46  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
har en villa från -56 på 260 kvm inklusive då källare,, bytta fönster å tillägs isolerat -97,, uppvärmning ink varmvatten med värmepump,, med sjövärme,, uppvärmningen drar 6000kw / år,, har en hushållström på ca 14,000 kw,,, kanske ligger vi ganska högt på husshållströmmen men det handlar åxå om mycket om levnadskvalite,,,¨tex lågenergi lampor e bannlysta,, snacka om nått som kan förstöra mysfaktorn!!!!!!!!!!
klart man ska försöka spara på kw, men inte på bekostnad av att leva bra,
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:43:38  Show Profile Send esl a Private Message
bygger man nytt skall man helt klart överväga extra isolering.
Det har byggts hur redan på 70 talet som var sk superisolerat Mats Wolgast hus är ett exempel från 70 talet.
Det som händer är att man kan skippa det traditionella elementen och värma huset enbart med förlustenergi från apparater belysning och människorna.
Huset är inte dyrare än ett traditionellt hus då man slipper rördragningar ex.vis.

Fler och felr hus byggs och vad jag vet fungerar Wolgast hus utmärkt trots över 30år ålder!!

Ingen uppvärmning!
Jag tror dom har 60 cm isolering i tak och 40cm i väggarna.
Sök på nätet annars.
Har en hel del böcker i ämnet och en magister i solenergiteknik... vet inte om jag vågar nämna det pga tusen PM...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/01/20 :  11:39:32  Show Profile Send JMlab a Private Message
Bor i ett radhus från 74- om 180 kvm boyta+90 kvm källare och har idag en hushållsförbrukning på drygt 12.000kvh dvs ex uppvärmning (som f.ö sker med 4 grundvattenvärmepumpar som betjänar 12 radhus)tycker det är rättså mycket men det är klart att
jag har ju "några" hifi/hembioanlägningar så det är kanske inte så konstigt
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/01/23 :  15:22:14  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag inser att vi har det riktigt bra hemma
2 personer bor i en sutterängvilla med direktverkande el. tot.112+40Kvm. Har installerat en luftvärmepump cop 5,3
Förra året sjönk från 23000 inann luftpump till 15000Kvh (inklusive hushållselen kanske ca 5000Kwh).
vi har 21 - 25 grader inomhus. elementen är på som stöd vid fönstren för att inte få kallras.
vanliga kopplade fönster och inget extra på vinden. Och ja ventilationen fungerar :-)
Har funderat på att extraisolera eller byta fönster men det brådskar inte riktigt än. Därimot så kommer nog varmavattenberedaren från -74 att braka ihop snart o då blir det solpaneler.

Lästa att en dator som står på dygnet runt med två hårddiskar + skärm ger ca 1000kr extra om året på elräkningen. Så det som man inte använder ska man stänga av. - enkelt

Edited by - Stormen on 2008/01/23 15:25:11
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000