HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mobilt bredband, Kvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/10/30 :  13:38:53  Show Profile Send Sesam a Private Message
Hej allihopen,
Har ni några erfarenheter från tele2 vr. Telia. Prissättningen talar för Tele2 men hur pålitlig deras tjänst är? I realiteten vad är download/upploads hastigheten? Är det moden 56kbit vi talar om eller ännu långsammare. Har ni någon tips om någon jämförande-recension?

Må och lev

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:37:46  Show Profile Send Kmj a Private Message
det är var en artikel i ny teknik för nått nummer sedan, sammanfattat kort så ser det inte så bra ut.
7,2Mbit som ge säger i reklamen verkar vara lögn då modemet inte ens teoretiskt klarar av det.
De testade utomhus i Stockholm och precis jämte en basstation (utomhus) fick de upp 6Mbit i filladdning men inte några sånna hastigheter vid vanligt surfande.
I ett kafé några hundra meter jämte basstationen innanför ett par glasdörrar var det runt 3Mbit har jag för mig. Inomhus så var det mer i stil med 0,8-1,5 eller där runt om.

Siffrorna är ungefärliga då jag inte har kvar artikeln.

Stabiliteten kan jag inte uttala mig om.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:26:51  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag har kört Tele2 trådlöst bredband några månader nu och kan säga att för mitt användande duger det. Jag bor ändå på en mindre ort och har därför inte tillgång till mer än 384k.
Kvalitetsmässigt går det inte att jämföra med adsl, det händer att det kopplar ner ibland. Jag upplever det betydligt snabbare än modem men också betydligt långsammare än 0.5 mbit adsl. Det är nog inget för den som laddar ner en massa... Vissa tyngre sidor kan ta lite tid att öppna, men det hade jag räknat med.
En anledning till att det ibland upplevs segt tror jag är att det ibland verkar vara långa svarstider, en annan att hastigheten upp är låg.
Jag tycker ändå att det är prisvärt eftersom jag inte längre måste ha fast telefon (där jag bor finns bara modem och adsl som alternativ).
Jag ser det även som ett plus att kunna ta med laptopen till stugan och surfa där.
Frågan man får ställa sig är väl egentligen hur mycket bandbredd man behöver, och vad man är beredd att betala för det.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:43:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har haft lite erfarenhet av 3G-uppkoppling under sommaren. Generellt tycker jag att det inte är nåt att ha. Det ska vara en nödlösning vilket det var då, men aldrig att jag skulle stå ut med det annat än som komplement till en bra fast uppkoppling.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/10/30 :  23:32:07  Show Profile Send Zei a Private Message
Vi har gjort en "utredning" på jobbet om dessa produkter och det har faktiskt bara varit posetiva saker som sagts..

Märk väl att alternativet som det jämfördes med var uppkoppling med gprs.

Om man är en väldigt mobil person kan jag inte riktigt se något vettigt alternativ..

Möjligtvis i så fall det som NMT.net har.. (Det har vi ännu inte testat.)

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/11/03 :  11:03:47  Show Profile Send dmr a Private Message
Jag har kört Tele2 i drygt 4 månader och det fungerar ok när det fungerar, vilket är ca 25% av tiden... Skräp är mitt betyg, och
då kör jag ändå i Stockholm där täckningen inte borde vara något
problem
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/01/22 :  21:52:59  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Är det någon som testat eller kör "3"? 199:-/mån tror jag det kostar? Comhem är ju hopplösa för man måste binda hela tiden för att hålla ner konstnaden, fast man har varit kund i åratal. Nu ska jag flytta och vill inte binda upp mig ett år till. Då kom jag och tänka på att det är kanske läge att testa "3". Någon som har erfarenhet av det?

Mvh,
Håkan
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:05:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vi kör med Telia på landet. Tele2 är inget alternativ för de har ingen täckning alls där.

Normalt är det GPRS via GSM-nätet som gäller. Hastigheterna är måttliga men tillförlitligheten hög - och då sitter vi i princip mitt ute i skogen. Den låga hastigheten, normalt runt 100Kb/s, lider vi inte mycket av. Vi är uppkopplade enbart sporadiskt för utförande av enklare ärenden. 3G-täckningen är slumpartad beroende på de atmosfäriska förhållandena. Den lilla magiska manicken från Telia klarar emellertid av att byta mellan systemen automatisk utan att det märks i surfandet, beroende vilket som ger bästa uppkopplingen. Och då skiftar den ändå mellan två basstationer. (Den närmaste basstationen, från vilken vi har bäst täckningt har - eller hade åtminstone i somras - enbart GSM-kapacitet).

Min erfarenhet och mitt viktigaste budskap är: Har du Telia-täckning fungerar det - även om det kan gå långsamt.

mvh/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/01/22 23:09:04
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:16:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Läste ett test i en tidning för ett tag sedan och företaget Nordisk Mobiltelefoni (NMT) hade klart jämnast service över landet. Man mätte i Luleå, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö tror jag.

NMT låg runt 5-800kb/s i snitt, medan övriga operatörer fungerade bra/dåligt på vissa orter. Reser man mycket skulle jag nog kika på NMT då deras tjänst verkar mest stabil om än inte snabbast i alla lägen.

Kommer inte ihåg vilken tidning som gjorde testet, men det var utförligt och bra redovisat. 3, Tele2 och Telenor hade noll och ingen täckning norr om Sundsvall och det gick mer än knackigt för dem i Sundsvall med har jag för mig (ingen absolut sanning, var ett tag sen jag läste). Telia var överlag väldigt bra täckning, men hastigheten varierade stort. NMT var de som hade bäst täckning och även "jämnast" hastighet.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:22:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Vi kör med Telia på landet. Tele2 är inget alternativ för de har ingen täckning alls där.

Värt att påpeka är att Tele2 måste ha "slumpartad" täckning då Tele2 och Telia har gemensamt 3G-nät. GSM-nätet, vilket 3G-telefoner och 3G-kort går över till när 3G-täckning saknas, är ju däremot en helt annan fråga.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/01/23 :  08:36:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Visst är det så ztenlund - de som besöker oss på landet och kör mobiltelefonin via Tele 2 har mycket sporadisk eller ingen täckning alls beroende på 2G/3G. Hur som helst är Tele 2 inget alternativ för datakomm då uppkoppling till 3G normalt inte är möjlig.

Övriga nät brukar inte fungera. Vet då inte om någon som använder NMT försökt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/01/23 12:45:28
Go to Top of Page

manticore_mantra
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/01/23 :  11:20:11  Show Profile Send manticore_mantra a Private Message
Sitter just nu i Sundsvall med Telenors mobila bredband och läste. Vart nyfiken och gjorde ett tptest. 118Kb/s kom jag upp i.
Inte så snabbt men absolut okej nödlösning om det inte finns annat nät att tillgå
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/01/23 :  14:17:21  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag får väl testa och se. Det är ju trots allt ett mindre problem i tillvaron. Synd att man måste binda upp sig hela tiden...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2008/01/23 :  19:19:04  Show Profile Send Gebex a Private Message
Är det inte så att Telia och Tele2 byggde ut 3G tillsammans då Telia inte fick någon 3g licens själva? Då borde väl de ha samma täckning?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/23 :  19:28:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad skrev jag i mitt förra inlägg?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2008/01/23 :  19:57:16  Show Profile Send Gebex a Private Message
Zorry, missade det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000