HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Betsning av befintlig högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manji
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/01/16 :  12:53:43  Show Profile Send manji a Private Message
Vi har haft B&W DM603 S2 som front sedan 1999.

I samband med flytt senare i år väntar dock en uppfräshning av maskinparken, men just fronthögtalarna är vi egentligen nöjda med ljudmässigt.

Vad vi inte är nöjda med är dock valet av körsbärsfanér som finish och är nu innerligt trötta på denna efter 9 år.

Vi vill därför betsa/lasera (ändra färg på) högtalarna i antingen svart eller någon form av lite mörkare, valnötsliknande nyans - jmfs B&W's nuvarande calvadosfinish.

Hur går man tillväga - val av bets, slipning, applicering? Kanske glömma att få det bra själv, och istället lämna in dem till proffs?

Tacksam för svar, jag har sökt men de flesta träffar som rör betsning och lasering gäller de som bygger från grunden.

Jag inser förstås att jag skjuter andrahandsvärdet i sank med ett stunt som detta...

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/16 :  14:09:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
inte bättre att lägga på vinyl istället?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/16 :  14:10:38  Show Profile Send Zei a Private Message
Det är nog tyvärr väldigt svårt att förutse hur betsen kommer att reagera på det befintliga underlaget.

Risken är stor att den (betsen) färgar ojämnt på grund av behandlingen som fanéren har.

Jag hade nog gått till en möbelsnickare eller liknande och fått en pro åsikt från en som kan se och känna på högtalaren.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000