HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bryta ström till slutsteg med momentan brytare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:31:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har dabbat mig lite.
Till de slutstegen jag bygger ville jag ha en snygg knapp på fronten och beställde därför ett antal passande från Conrad.se men nu när knapparna kommit och jag har ett hål med diameter på runt 20mm så visade det sig att knapparna var momentana.

Så det jag undrar är om det finns något sätt att använda dessa till att bryta strömmen på primärsidan av trafon ändå?
Impulsrelä ska väl kunna gå men de kostar ju en massa.

.....where the music comes to die.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:37:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du kan ju kombinera med en autosensing-enhet, eller en tillslagsfunktion som jag använder i min fetsub. Kör du med Softstart?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/15 :  14:49:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag använder inte softstart nä. Jag har 300VA per kanal även om hälften hade räckt men oavsett så slår man ju på en kanal i taget så säkringarna och propparna borde hålla.

quote:
autosensing-enhet, eller en tillslagsfunktion

Så liten, billig, enkel och kompakt som möjligt så är jag inte kräsen

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:19:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Alla(2) lösningar jag har på lut kräver spänning, dvs. en liten trafo med ström på för jämnan, som sedan kan styra ett relä, som styr Primären.

Rod Elliots projekt 38 eller den som finns på sida 1 här... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51291

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:59:24  Show Profile Send Kmj a Private Message
ah, det ser ju smidigt ut, tackar och bockar. Då är det bara att hänga på ett 250V relä efter triggern antar jag?

Jag såg nu med att det var fel forum men sak samma, jag kan ju bygga på denna tråden senare.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2008/01/15 17:05:43
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:55:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vilken tänkte du på...jag kommer själv använda Projekt 38 i mitt PA03 projekt och sätta in momentanswitchen mellan +6V och D1's Anodsida, för att tvångsladda C4 dvs. möjlighet att manuellt starta samt autosensing efteråt...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:33:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag var kanske lite snabb i att svara. Det jag menade var att den där 12V-triggern samt den tvåfärgade dioden (och R4, R6) inte är relevant i mitt fall utan det som benäms "Rel2" i schemat bör vara en som styrs av 12V och kan bryta 240V och en 5A eller däromkring. Det reläet är det som bryter nätspänningen.

En sak till, vilken typ at NE555 ska det vara, det finns ju NE555 men ändelserna -D, -N, -P ?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:45:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
jomenvisst, enda kruxet med den är att den kan strula lite pga. kontaktstudsar dvs. man måste ibland trycka två gånger...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/15 :  18:54:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
hmm, kontaktstudsar får jag nog leva med isåfall, jag vill inte hålla på och ändra på färdiga konstruktioner. Mest för att jag inte kan, vill hellre ha ett färdigt schema

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2008/01/16 :  06:40:00  Show Profile Send icewall a Private Message
Här har ni en till färdig konstruktion.

http://maxhawk.flagshiphosting.com/projects/Ampturnonv2/index.htm

jag kör med denna till min PA 03:a och mina andra stege, anpassad för Bulgin switcharna. Han sålde dessa som kit men tyvärr tog de slut när jag handlade av honom.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:14:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
ok, jag kör nog med det första tills jag får ordning på dem, stör det sedan mig så byter jag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/17 :  12:35:42  Show Profile Send Kmj a Private Message
Såja, jag fick köpt delar till brytarkretsen som Magils postade med den lilla ändringen att jag använder 2-polsreläer så kretsen är oförändrad och 12-delen skall användas enbart till diodindikering (som schema minus uttagen för 12V-trigger). Den andra delen av reläet ska bryta nätspänningen till slutsteget.

En sak till bara, det lilla schema som finns printat på reläet visar kopplingarna, åtta ben numrerade 1-8. Brytaren sitter mellan ben 2-3-4 resp 5-6-7 (1 och 8 är för 12V antar jag), schemat visar att brytaren är sluten mellan 2-3 och öppen mellan 3-4. Detta är hur den står när den inte leder väl?

Så kopplingen borde vara 12V in på ben 1-8 och fas in på ben3 och trafo på ben4. Ben2 lämnas okopplad för att hålla strömmen bruten.

överst på sida 10
http://www.datasheetarchive.com/preview/1443435.html

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2008/01/17 12:47:07
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/17 :  12:58:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jo, det är nog rätt tänkt, fast jag skulle nog bryta både fas och nolla på 230VAC, du kan ju inte veta vilken som blir vilken, såvida du inte har järnkoll på det från vägguttaget.

Ben 1 och 8 är till spolen och normalt är det viloläge som visas på schemat.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/17 :  13:14:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det här verkar ha hamnat i fel forum. Jag flyttar den till Teknik & DIY.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/17 :  15:41:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
Då skippar jag dioderna och bryter båda.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:24:30  Show Profile Send esl a Private Message
Vilket problem skall lösas egentligen?

Brtya strömmen med en brytare??
Köp en ny brytare som INTE är momentan...
Varför blanda in en hel massa komponenter som bara kan gå sönder och som kostar mer pengar än strömbrytaren?

Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor?
Stöter på detta i jobbet ofta, man gör en komplicerad lösning av ingenting.

Vill inte låta otrevlig alls... tycker själv att det är kul att bygga grejjer som inte har funktion, bara för att det är kul och utmanande.

På tal om snygga knappar... kolla in denna laptop:

http://www.datamancer.net/steampunklaptop/steampunklaptop.htm

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:41:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Vilket problem skall lösas egentligen?

Bryta strömmen till slutstegen med en momentan brytare.

quote:
Köp en ny brytare som INTE är momentan...

Tack... Att jag inte tänkte på det själv.

quote:
Varför blanda in en hel massa komponenter som bara kan gå sönder och som kostar mer pengar än strömbrytaren?


Därför att de kostar mindre än att skicka tillbaka knapparna och sedan köpa nya. Om jag ens hittar några som passar i de hålen jag har i fronten.

quote:
Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor?


tja, jag kunde ju suttit på huk på golvet och hållit fingret på knappen istället.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/17 :  19:45:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
esl, självklart är det enklaste att köpa en brytare som är icke-momentan. Men snygga sådana är det inte så gott om utan just dessa lågprofilare är just de vandalsäkra och de finns endast som momentana.

Så jag tycker du är lite förhastad när du kallar det för icke-problem.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:16:17  Show Profile Send Zei a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor?

--------------------------------------------------------------------------------


tja, jag kunde ju suttit på huk på golvet och hållit fingret på knappen istället.



HAHAHAHA !!

Det var ju f*n roligt.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:26:38  Show Profile Send Lovan a Private Message
Z: Du är sån sadist

Ett alternativ till knappen är ju att ha en 1-biträknare. Det är nog den lösningen jag skulle använda mig av.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:38:06  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nu är jag lite sent ute kanske, men du kan ju googla efter "hållkrets" annars, om du vill ha en funktion som sluter ett relä med en impuls. Kräver dock en separata on- och offknappar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:26:29  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att 600 VA totalt som ska brytas med reläer kräver ganska kraftiga kontakter. Inkopplingströmmen blir 50-80 A och det avlivar ett klenare relä ganska snabbt. Jag har faktiskt själv funderat på en SST02 mjukstart och "momentantryck" på ett och samma kort men jag är inte där än.....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:30:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu sitter jag med SST01 och den skall brytas momentant och då blir det nåt sånt. Fast nu skall ju jag köra Rods Projekt 38 där momentanbrytaren skapar en switchning i komparatorkresten. Och sedan är det igång så länge man spelar....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/18 :  17:11:36  Show Profile Send esl a Private Message
Hehe kmj.. jag är helt med dig som jag skrev.
Det finns smidiga induktiva givare som man kan montera bakom en panel så att man inte ser brytaren alls. Funderade ppå en sån innanför ytterdörren och då var tanken att man bygger ett kombinationslås genom att hålla handen vissa tidsluckor i en sekvens för att öppna dörren.

Istället för mjukstartrelä kan du använda varistorer istället. Billigare och ljudlösa.
Är själv intresserad av en riktig enkel sådan här krets, och det jag kommer på såhär är att koppla in ett av kontaktblecken parallellt över brytaren och låta brytare och kontaktbleck ligga i serie med spolen på relä#180;t då har du fått enn hållrelä.
Om man vill bryta med samma knapp så går det att ordna om man är trixig...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:34:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
Magils förslag funkar fint


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:38:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Lyser det då?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000