Author |
Topic |
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 14:31:37
|
Jag har dabbat mig lite. Till de slutstegen jag bygger ville jag ha en snygg knapp på fronten och beställde därför ett antal passande från Conrad.se men nu när knapparna kommit och jag har ett hål med diameter på runt 20mm så visade det sig att knapparna var momentana.
Så det jag undrar är om det finns något sätt att använda dessa till att bryta strömmen på primärsidan av trafon ändå? Impulsrelä ska väl kunna gå men de kostar ju en massa. |
.....where the music comes to die. |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 14:37:12
|
Du kan ju kombinera med en autosensing-enhet, eller en tillslagsfunktion som jag använder i min fetsub. Kör du med Softstart?
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 14:49:29
|
Jag använder inte softstart nä. Jag har 300VA per kanal även om hälften hade räckt men oavsett så slår man ju på en kanal i taget så säkringarna och propparna borde hålla.
quote: autosensing-enhet, eller en tillslagsfunktion
Så liten, billig, enkel och kompakt som möjligt så är jag inte kräsen |
.....where the music comes to die. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 16:59:24
|
ah, det ser ju smidigt ut, tackar och bockar. Då är det bara att hänga på ett 250V relä efter triggern antar jag?
Jag såg nu med att det var fel forum men sak samma, jag kan ju bygga på denna tråden senare. |
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2008/01/15 17:05:43 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 17:55:12
|
Vilken tänkte du på...jag kommer själv använda Projekt 38 i mitt PA03 projekt och sätta in momentanswitchen mellan +6V och D1's Anodsida, för att tvångsladda C4 dvs. möjlighet att manuellt starta samt autosensing efteråt... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 18:33:05
|
Jag var kanske lite snabb i att svara. Det jag menade var att den där 12V-triggern samt den tvåfärgade dioden (och R4, R6) inte är relevant i mitt fall utan det som benäms "Rel2" i schemat bör vara en som styrs av 12V och kan bryta 240V och en 5A eller däromkring. Det reläet är det som bryter nätspänningen.
En sak till, vilken typ at NE555 ska det vara, det finns ju NE555 men ändelserna -D, -N, -P ? |
.....where the music comes to die. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 18:45:27
|
jomenvisst, enda kruxet med den är att den kan strula lite pga. kontaktstudsar dvs. man måste ibland trycka två gånger... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/15 : 18:54:51
|
hmm, kontaktstudsar får jag nog leva med isåfall, jag vill inte hålla på och ändra på färdiga konstruktioner. Mest för att jag inte kan, vill hellre ha ett färdigt schema |
.....where the music comes to die. |
|
|
icewall
Member
242 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/16 : 10:14:57
|
ok, jag kör nog med det första tills jag får ordning på dem, stör det sedan mig så byter jag. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 12:35:42
|
Såja, jag fick köpt delar till brytarkretsen som Magils postade med den lilla ändringen att jag använder 2-polsreläer så kretsen är oförändrad och 12-delen skall användas enbart till diodindikering (som schema minus uttagen för 12V-trigger). Den andra delen av reläet ska bryta nätspänningen till slutsteget.
En sak till bara, det lilla schema som finns printat på reläet visar kopplingarna, åtta ben numrerade 1-8. Brytaren sitter mellan ben 2-3-4 resp 5-6-7 (1 och 8 är för 12V antar jag), schemat visar att brytaren är sluten mellan 2-3 och öppen mellan 3-4. Detta är hur den står när den inte leder väl?
Så kopplingen borde vara 12V in på ben 1-8 och fas in på ben3 och trafo på ben4. Ben2 lämnas okopplad för att hålla strömmen bruten.
överst på sida 10 http://www.datasheetarchive.com/preview/1443435.html |
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2008/01/17 12:47:07 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 12:58:29
|
Jo, det är nog rätt tänkt, fast jag skulle nog bryta både fas och nolla på 230VAC, du kan ju inte veta vilken som blir vilken, såvida du inte har järnkoll på det från vägguttaget.
Ben 1 och 8 är till spolen och normalt är det viloläge som visas på schemat. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 13:14:56
|
Det här verkar ha hamnat i fel forum. Jag flyttar den till Teknik & DIY.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 15:41:06
|
Då skippar jag dioderna och bryter båda. |
.....where the music comes to die. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 19:24:30
|
Vilket problem skall lösas egentligen?
Brtya strömmen med en brytare?? Köp en ny brytare som INTE är momentan... Varför blanda in en hel massa komponenter som bara kan gå sönder och som kostar mer pengar än strömbrytaren?
Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor? Stöter på detta i jobbet ofta, man gör en komplicerad lösning av ingenting.
Vill inte låta otrevlig alls... tycker själv att det är kul att bygga grejjer som inte har funktion, bara för att det är kul och utmanande.
På tal om snygga knappar... kolla in denna laptop:
http://www.datamancer.net/steampunklaptop/steampunklaptop.htm |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 19:41:56
|
quote: Vilket problem skall lösas egentligen?
Bryta strömmen till slutstegen med en momentan brytare.
quote: Köp en ny brytare som INTE är momentan...
Tack... Att jag inte tänkte på det själv.
quote: Varför blanda in en hel massa komponenter som bara kan gå sönder och som kostar mer pengar än strömbrytaren?
Därför att de kostar mindre än att skicka tillbaka knapparna och sedan köpa nya. Om jag ens hittar några som passar i de hålen jag har i fronten.
quote: Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor?
tja, jag kunde ju suttit på huk på golvet och hållit fingret på knappen istället. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 19:45:44
|
esl, självklart är det enklaste att köpa en brytare som är icke-momentan. Men snygga sådana är det inte så gott om utan just dessa lågprofilare är just de vandalsäkra och de finns endast som momentana.
Så jag tycker du är lite förhastad när du kallar det för icke-problem. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 20:16:17
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Är det inte typiskt att lösa "icke" problem och skapa felkällor?
--------------------------------------------------------------------------------
tja, jag kunde ju suttit på huk på golvet och hållit fingret på knappen istället.
HAHAHAHA !!
Det var ju f*n roligt.
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 20:26:38
|
Z: Du är sån sadist
Ett alternativ till knappen är ju att ha en 1-biträknare. Det är nog den lösningen jag skulle använda mig av. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 20:38:06
|
Nu är jag lite sent ute kanske, men du kan ju googla efter "hållkrets" annars, om du vill ha en funktion som sluter ett relä med en impuls. Kräver dock en separata on- och offknappar. |
Militant cyklist. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 21:26:29
|
Notera att 600 VA totalt som ska brytas med reläer kräver ganska kraftiga kontakter. Inkopplingströmmen blir 50-80 A och det avlivar ett klenare relä ganska snabbt. Jag har faktiskt själv funderat på en SST02 mjukstart och "momentantryck" på ett och samma kort men jag är inte där än..... |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/17 : 21:30:44
|
Nu sitter jag med SST01 och den skall brytas momentant och då blir det nåt sånt. Fast nu skall ju jag köra Rods Projekt 38 där momentanbrytaren skapar en switchning i komparatorkresten. Och sedan är det igång så länge man spelar.... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 17:11:36
|
Hehe kmj.. jag är helt med dig som jag skrev. Det finns smidiga induktiva givare som man kan montera bakom en panel så att man inte ser brytaren alls. Funderade ppå en sån innanför ytterdörren och då var tanken att man bygger ett kombinationslås genom att hålla handen vissa tidsluckor i en sekvens för att öppna dörren.
Istället för mjukstartrelä kan du använda varistorer istället. Billigare och ljudlösa. Är själv intresserad av en riktig enkel sådan här krets, och det jag kommer på såhär är att koppla in ett av kontaktblecken parallellt över brytaren och låta brytare och kontaktbleck ligga i serie med spolen på relä#180;t då har du fått enn hållrelä. Om man vill bryta med samma knapp så går det att ordna om man är trixig... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/18 : 23:34:20
|
Magils förslag funkar fint
|
.....where the music comes to die. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Topic |
|