HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur stark är en fog?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/13 :  20:14:57  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Hur mycket starkare är en limfog där man använder lameller gentemot en där man bara limmar?
Hur mycket starkare är en limfog där man använder plugg gentemot en där man bara limmar?

Är det ens någon skillnad? Är plugg och lameller enbart till för att få ett snyggt resultat på ett lättare sätt?

Jag ska bygga ett soffbord av stavlimmad björk som kommer få lite knepiga vinklar och vill att benen inte ska braka i först taget.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/01/13 :  20:34:29  Show Profile Send classe a Private Message
är det skivan på bordet du ska limma?
vilken slags benstomme ska du ha?

18 ska de va.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/13 :  20:51:52  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Skivan är en bänkskiva inköpt på Bauhaus. Det blir nog lättare om jag infogar en bild på hur det kommer se ut:



Röda streck är alltså där jag kommer behöva limma.
"Benen" går längs hela sidan. Sidan är alltså täckt, svårt att beskriva men hoppas det framgår ändå

Jag läste det här:
quote:
Alifatiskt resinlim fungerar ungefär som trälim med den skillnaden att det inte är elastiskt. Fogen blir stenhård och därför lättputsad. Dessutom är fogen starkare än träet, krymper nästan inte alls och fungerar till oljiga träslag.


Det låter bra, men verkar galet dyrt! 160kr för några få dl! Räcker vitlim eller ska måste jag satsa på det alifatiska?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2008/01/13 23:50:44
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/01/13 :  22:03:28  Show Profile Send classe a Private Message
plugga skarvarna är ett måste, sitter sidan på hela denna sida
som synns? annars bör du ha stöd på vänster sida i mellan skivorna.

18 ska de va.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/01/13 :  23:04:21  Show Profile Send kyan a Private Message
Oavsett hur du gör fogarna så bör du nog stötta med en stav eller något från vänstra benet till bordsskivan. Annars blir det ett stort moment som ska tas upp där benet sitter fast i skivan.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/01/13 :  23:36:37  Show Profile Send Hasse a Private Message
ja det är nog bäst att stöttor i mellan eller heltäckande skivor på sidorna.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/13 :  23:54:17  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Synd, lite av idéen med bordet var att just slippa stöttor eller liknande..
Jag gjorde ett första försök med Sketchup:



Hur slipper jag stöttor? Det är bra om bordet är stabilt men man behöver ju inte kunna stå på det...

Edit: Jag missade att sätta fibrerna i rätt riktning, på det slutgiltiga ska alla fibrer gå åt samma håll.
Sketchup var hyfsat lätt att komma igång med men jag lyckades inte göra bordet till solid komponent utan mellanrum mellan skivorna, har någon ett tips för det?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2008/01/14 10:48:26
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/01/14 :  04:24:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vilka säljer alifatiksa resinlim?

J. Ullberg
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/01/14 :  08:37:33  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag förstår.

I regel brukar man vilja ta upp krafter som drag och tryck för att undvika att det blir att "bryta" i skarvar osv.

Om du inte vill stötta bordet är nog alternativet att byta ut den lilla skivan som fäster det vänstra benet i bordsskivan mot något betydligt "fetare". Du vill ha stor yta att limma/plugga på. Sen låter du lämpligen den horisontella delen av benet gå under den "fetare" för att få större yta även där.

Då kommer det finns betydligt större chanser att det håller. Jag skulle absolut använt något som kompletterar limmet. De lim jag vet om är till för att ta upp skjuvspänningar och det blir det inte här.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/14 :  09:54:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Föreslår en ribba/vägg i mitten på "hyllan".

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/01/14 :  10:41:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
Snygg idé, om än lite problematisk. Du behöver ju inte sätta förstärkningar allra längst ut i kanterna så de sabbar estetiken. Jag har lite tankar om hur man med enkla medel skulle kunna förstärka det där bordet ganska rejält, men ändå så diskret att det bara syns om man kryper omkring på golvet. Tänk trävinklar, längs centrumlinjen i längsled, hela tiden på "insidan" av skivorna.

Borde i stort sett knappt synas, men ändå bidra med stadga.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/01/14 :  10:42:42  Show Profile Send ILLY a Private Message
Insåg just att jag och Tobbe L förmodligen tänker i ungefär samma banor, fast uttrycker det på lite olika vis.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/14 :  10:44:56  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jo det får nog bli någon typ av stöttor på insidan av skivorna, för att utöka ytan som limmet fäster på. Allt sätts ihop med alifatiskt resinlim hur som helst, det verkar vara en riktig överjävel till lim

Angående resinlimmet har jag hittat två säljare i Sverige som har möjlighet att skicka:
http://shop.gmf.se/ - Limmet heter här Titebond, 129kr för 473ml. Minimiorder är dock 200kr.
http://www.gnu.se/gordetsjalv/lackmtrl.html - Vet inte vilken sort, 160kr för 4,8dl. De finns i Göteborg.
http://www.nakaya.nu/ - Verkar vara generalagent för Titebond i Sverige. Har även Titebond® Ultimate III som har vunnit "Best overall glue" i 7/07-numret av #8220;Fine Woodworking#8221; . Jag har mailat dem om eventuella återförsäljare i Stockholm.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2008/01/14 10:50:17
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/14 :  11:21:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
vinkeljärn av passande modell kanske skulle hjälpa ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/14 :  12:04:57  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Ja något grovt skulle såklart hjälpa, jag får se hur starkt limmmet kommer sitta.
Jag tror nästan det kommer räcka med det faktiskt, alifatiska resinlin ger en fog som klarar mellan 3500 och 4000psi:
4000 psi (pounds per square inch) = 27 579 029 Pascal
27 579 029 Pascal = 281kg/cm^2!
Min skiva är 50cm bred och 2,6cm tjock där det vänstra benet fästs i toppskivan, det ger totalt 130cm^2 och en total belastningsbarhet på 36530kg (som limfogen klarar av)! Jag vill gärna se det vinkeljärnet som kan ge något positivt bidrag vid dessa vikter Jag vet inte hur stark bänkskivan är i längsled men nog borde det kunna hålla ihop...

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2008/01/14 12:05:42
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/14 :  12:13:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Vinkeljärn ja! Du kan ju gröpa ur (fräsa?) spår för rejäla vinkeljärn som du fäster i underkant. Vidare kan du använda hörnjärn som du fräser in. Därefter kan du köpa fanerremsor (på Beijer) för att täcka järnen.

Typ såhär



Beijer, hörn- och vinkeljärn http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=8224
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:51:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu kan du ju inte bara räkna med tryck. Tryck är mer eller mindre oviktigt i det här fallet.
Problemet är vridmomentet du får i limfogen mellan benen o skivan samt mellan hyllan o benet.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/14 :  14:52:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tänk också på att oavsett hur överj-ligt lim du än använder så är ju träet precis bredvid limfogen svagare och då pajar det hela där även om limfogen förblir hel.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/01/14 :  16:26:39  Show Profile Send kyan a Private Message
Vinkeljärn av rejäl modell tycker jag låter som ett bra alternativ. Jag är mycket skeptisk till att bara limma. 27MPa låter som en trolig hållfasthet. Detta är dock inget man kan tillgodoräkna sig i det här lastfallet.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/14 :  18:27:38  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
De grövsta vinkelbeslagen som passar är de med måtten 93x93x3mm, är detta tillräckligt?
Annars kan man ju alltid borra några hål i den här:

Den lilla är en 50x50x2,5mm

Edit: Jo just det, Nakaya tar beställningar från privatpersoner och är klart billigast hitills:
quote:
Hej Alex,

Ang. Titebond Ultimate III,

Ja vi säljer detta till både privatpersoner samt butik och företag etc. limmet finns ännu ej i så många butiker i Sverige så vi servar direkt till kund tills återförsäljare nätet är utbyggt,

Priser i dessa förpackningar,

· 237ml. = 98:-

· 473ml. = 190:-

· 946ml. = 280:-

· 3785ml. (One Gallon) = 1095:-

Dessa förpackning med en smarta och smidiga #8221;öppning#8221; lätt att öppna & stänga samt fördela limmet utan att #8221;TIP#8221; torkar igen etc.,

Du ser dessa 3 förp. På pdf. Filen sida: 2 jag bifogar,

Vi har även större förpackning som sälj mestadels till snickeri & möbel/båt industrin

5 Gallon (19 liter, c:a)

55Gallon (208liter, c:a)

Vi har även Titebond Original (röd) & Titebond II (Blå)

Hör av dig till mig så kan jag skicka till dig eller om du har några frågor etc.

Vi hörs

Lasse ( lasse@nakaya.nu )


Titebond Ultimate III (pdf)

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2008/01/14 19:07:33
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:11:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det var en jäkla snygg idé det där du.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:35:44  Show Profile Send kyan a Private Message
Jepp snyggt kommer det nog bli =)

Det beror ju helt hur många beslag du tänkt att ha. Du kan ju prova att skruva ihop skivorna med få beslag, lägg till beslag tills det känns stabilt, lägg till ett till beslag och limma/skruva ihop det hela. Det borde ge bra resultat, även om det kanske inte är, som du skriver, bra att stå på det.

Något som inte är kul är ju om det går sönder vid något olyckligt tillfälle,,,
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/01/14 :  20:56:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du funderat på genomskinliga material till stöttorna? Tex plexiglas. Det förstör inte designen även om man använder ganska stora skivor.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/01/15 :  00:02:40  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Dom där vinkeljärnen gör nog ingen större nytta.
Jag tror mer på att sätta trekanter på undersidan i mitten, ungefär som Illys förslag. Om du kunde förmå dej att sätta ett "distansrör" eller dylikt i hyllplanet så nära ytteränden som möjligt, så skulle det göra underverk för hållfastheten. Distansen behöver inte vara kraftig då den mestadels ska ta upp tryckkrafter.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2008/01/15 :  13:05:32  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Nu har jag beställt en flaska Titebond Ultimate. Jag ska limma ihop allting för att se vilka åtgärder som kan behövas, för om bordet verkar tillräckligt stabilt nöjer jag mig med lim och vinkeljärn. Nog ska man kunna limma ihop lite knepiga vinklar år 2008? Jag sätter mitt hopp till mänskligheten!

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/15 :  17:48:00  Show Profile Send Lovan a Private Message
Fysikens lagar har ju inte ändrat sig så mycket de senaste åren...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000