HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Research 3a
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2008/01/12 :  13:46:16  Show Profile Send Heliac a Private Message
Ropade in ett par AR3A på auktion, de ska vara från -74 enligt lappen på baksidan. Nu har de stått ett tag men eftersom frugan är borta i helgen tog jag och testade dem

Vad förvånad jag blev, detta måste varit en mycket bra högtalare på sin tid ?!? Den låter ju riktigt bra tycker jag. Vad jag kan komma fram till så är mina ex. helt orginal.

Är det någon som besitter lite info om dessa högtalare, nypris etc.?

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/01/12 :  13:59:50  Show Profile Send eliot a Private Message
Enligt http://www.classicspeakerpages.net/

introducerades AR 3a 1967 och slutade tillverkas 1976

Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_Research

PS. Den har 86dB känslighet och kostade ursprungligen $295.00

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2008/01/12 14:04:04
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/12 :  15:52:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mycket bra högtalare, törs man fråga summan du betalade?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2008/01/12 :  16:10:13  Show Profile Send Heliac a Private Message
60 kr. Trimpotarna på baksidan är väldigt skrapiga och de är ganska kantstötta men.....de låter underbart bra. Jag har precis köpt ett par JBL studiomonitorer för 35000 (LSR6332) å nu känns det som jag inte vill sätta tillbaka dem på stativen.

Utan tvekan ger de i alla fall JBL:n en match..

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/12 :  16:33:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag hade lätt betalat dem tiodubbla! Pottarna är ganska lätta att rengöra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2008/01/12 :  17:55:00  Show Profile Send Heliac a Private Message
Ska ta och se över dem, det är klart värda en restaurering. Men väldans trögdrivna.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/01/12 :  23:39:52  Show Profile Send SW a Private Message
Det var en mycket bra högtalare på sin tid och är det säkert även idag.
AR gjorde också mycket fina skivspelare. Hade en AR skivspelare i slutet av 60-talet. Undrar om de inte var först med remdrivning?

S
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/13 :  09:43:02  Show Profile Send Jamo a Private Message
AR3A var den ouppnåeliga drömmen för en fattig student i slutet på 60-talet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2008/01/13 :  14:35:44  Show Profile Send Heliac a Private Message
Det kan jag förstå! Nu har jag lagt några timmar på att lyssna på dem och jag är helt förstummad. Som jag sa så har jag nyligen lagt en ansenlig summa på ett par JBL LSR6332, nu vet jag att det råder delade meningar om JBL, men det känns faktiskt som om dessa gamla högtalare låter bättre!

Givetvis går det inte att spela lika högt med dem, (va nu det ska vara bra för egentligen) men jag vill heller inte pressa dem om något skulle gå sönder.

Kan ju beskriva lite av mina intryck från AR3a, bara som en vanlig "svenssonlyssnare" som börjar bli väldigt ljudintressead :)

Detta är ju då intryck som står i relation till JBL LSR 6332 som jag lyssnat på i nån månad. Jag har två identiska slutsteg så jag tänkte rigga upp bägge högtalarna för lite mer "A och B-tester".

Jag har kört utan att skruva på några som helst tonkontoller.

När det gäller frekvensgång så låter de inte likadant som JBL:n. Vilken av dem som är mest "rätt" är inte jag man att avgöra men frekvensgången hos AR3a utan påverkan av tonkontroller faller mig mer i smaken än JBL:n under samma förhållanden. Framförallt har AR3a en mjukare diskant. Tonkontroller och eq är väl dödsdömt bland audiofiler :) ?!?

Separationen mellan olika instrument/ljud är väldigt bra. Tex. när man lyssnar på Seether (modern rock/metal) så brukar den massiva väggen av distgitarrer bli ett besvärande stort paket som spretar rätt bra i mellanregistret så fort man spelar lite högre. I AR3a känns det lätt att lyssna på grejerna var för sig trots ett massivt gitarrpålägg. Även på Eagles senaste platta och första spåret (ren stämsång)känns det lättare att höra stämmorna var för sig. Jag inbillar mig också att man hör karaktären på reverber och rumsakustik på ett tydligare sätt i AR3a.

På Norah Jones - Come Away With Me spår 10 tycker jag att den akustiska gitarren får mer "kropp" än hos JBL:n och med lagom volym låter gitarren verkligen som om nån fanns i rummet och spelade. Ett "luftljud", nåt sorts biljud till sången, ett häsande blåsande ljud nånstans i diskanten har besvärat mig på just denna platta men det är faktiskt mycket mindre av det när man hör på AR3a.

Jag vill inte tro (med tanke på vad jag betalat) att dessa högtalare låter bättre än JBL:n men faktum är de utan problem är en värdig motståndare.

Kom gärna med musiktips där jag kan sätta dem på prov mot varandra!

Jag har lyssnat på:

Laleh - Laleh
Seether - Disclaimer II
Mauro Scocco - Ljudet av tiden som går
Norah Jones - Come away with me
Robyn - Dont stop the music
Dire Straits - Love Over Gold
Stefan Andersson - Emperors Day



Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000